I takt med at genåbningen af Danmark skrider frem, stiger optimismen blandt bureauer og annoncører.

Hos Publicis oplyser den danske CEO, Kenneth Brinkmann, at der i årets første kvartal har været ”fin aktivitet” og “med en stigende tendens måned for måned.”

– Det ligner, at vi har et superintenst Q2 og Q3 foran os med mange projekter og kampagner i tæt kø. Vi forventer ualmindelig stor travlhed og behov for flere hænder potentielt. Vi har flere kunder som tripper for at komme ud over rampen – nogle industrier mere end andre, siger Kenneth Brinkmann.

Hos Omnicom Media Group, OMG, forklarer gruppens nordiske CEO, Peter Gottfredsen, at forventningerne til de kommende måneder ”er meget positive.”

– Dels fordi vi har fået mange nye kunder, som er blevet aktive hos os, og dels fordi vi oplever at mange annoncører øger deres aktivitet i takt med den generelle genåbning af samfundet. Vi ser allerede nu, at der i visse medier er større efterspørgsel efter reklameplads, end medierne kan levere, siger Peter Gottfredsen, der understreger: 

– Vi oplever altså, at langt de fleste annoncører har meget positive forventninger til de kommende måneder, og forventer at genoptage et normalt aktivitetsniveau i takt med at samfundet åbner mere.

" Vi oplever altså, at langt de fleste annoncører har meget positive forventninger til de kommende måneder
Peter Gottfredsen, nordisk CEO, Omnicom Media Group

Hos OMG forventer man desuden, at der blandt annoncørerne i den kommende tid vil være et stigende fokus på især tre temaer.

Det ene handler om behovet for opdateret forbrugerindsigt for at afdække, hvilke permanente adfærdsændringer Covid-19 perioden vil udløse.

Det andet er et behov for nye beslutningsstøttesystemer og nye tilgange til optimering af den digitale markedsføring i takt med ændringer i lovgivning, blokering af tredjeparts-cookies i browsere og IOS 14.

Og det tredje er en ny bølge af teknologisk kompetenceopbygning – med mindre fokus på store systemløsninger og et stort ønske om større teknisk fleksibilitet og handlefrihed.

Skal indhente det forsømte

Også på annoncørsiden er der optimisme.

– Vi så jo under den lille genåbning i sommeren 2020, at pengene kom enormt hurtig tilbage i markedet. Det gælder for mange annoncører om at indhente det forsømte, og vi kommer til at se en tydelig stigning i medieinvesteringerne, siger Holger Wilcks, der er direktør for Danske Annoncører og Markedsførere under Dansk Erhverv, til MediaWatch.

Mediet har også talt med Royal Unibrews CMO, Kenneth Damsgaard, der tidligere over for Markedsføring har givet et indblik i, hvordan bryggerigiganten har navigeret i det forgangne corona-år.

Her sagde han blandt andet, at man “gav den relativt meget gas i fjerde kvartal 2020.

Til MediaWatch siger han blandt andet:

– Der er jo brancher, der helt naturligt har været taget ud af gamet, såsom rejser. Nu kan man jo se SAS reklamere på TV, og det er jo fordi, de også vejrer morgenluft.

Ifølge den foreløbige genåbningsplan kan indkøbscentre, stormagasiner og arkader med et areal på maksimalt 15.000 kvadratmeter genåbne 13. april.

Indkøbscentre og stormagasiner på over 15.000 kvadratmeter kan genåbne 21. april, hvor der også åbnes for udendørsservering – med coronapas – på restauranter og cafeer, museer, kunsthaller samt biblioteker.