Det amerikanske awardshow Clio Health har fundet årets vindere, og det er gode nyheder for to danske cases.

Den ene er filmen Voiceless Women for NGO’en New Lives, skabt af instruktørduoen Martin Furze (No Sleep) og Mette Carla Albrechtesen og produceret af Uitch Iscratch. En film, som allerede er velkendt i awardkredse – den anden et nyere bekendtskab: Saatchi & Saatchi Danmarks globale Corporate film What It Takes for Lundbeck.

Voiceless Women vinder både guld og sølv ved Clio Health og fortsætter dermed stimen af hædersbevisninger:

Casen blev tidligere i år kåret som Årets Film ved The True Award og har i international sammenhæng senest gjort sig bemærket ved Eurobest, hvor det blev til sølv og to bronze.

For Saatchi & Saatchi Danmarks vedkommende er det blevet til sølv for Lundbeck-filmen – en pris man er stolt af på bureauet, hvis ”familie” netop har været igennem en del ændringer. 

Nyt set up på Saatchi

Tidligere på året blev Healthcare-specialisterne fra Reputation således fusioneret ind i Saatchi & Saatchi-brandet, og man formaliserede kompetencerne ved at oprette Saatchi & Saatchi Wellness Nordic – med Thomas Crowther, tidligere McCann Health, i spidsen. 

– Reputation og Lundbeck har en stolt og årelang historie sammen. At vores nye set-up Saatchi Wellness Nordic lægger ud med en sølv-Clio for netop denne film, som kommunikerer Lundbecks utrolig vigtige vision, er vi naturligvis ekstra glade for, siger Thomas Crowther.   

Chief Creative, Sebastian Jensen, siger om filmen: 

– Den er langt fra den klassiske slå-sig-selv-på-brystet virksomhedsfilm. Det er en poetisk film om, hvor utroligt fascinerede den menneskelige hjerne er, men også hvor sårbar den er. Vi er super stolte af, at den høster så prestigefuld international hæder, allerede kort efter at den er lanceret.” 

Godt dansk Clio-år

Med priserne ved Clio Health kommer den danske Clio-høst i år op på fornemme 15 priser.

Senest blev det til både guld og sølv for TV 2 , da filmen ”Alt det vi deler – forbundet”, som er skabt af TV 2 selv med New Land som produktionsselskab ved Clio Entertainment Awards.

I maj vandt Envision og Hummel således tilsammen tre bronze ved søster-awarden Clio Sport for casen ”Patchwork of Dreams”, hvor det danske herrelandshold i fodbold – som Hummel er tøjsponsor for – bytter trøjer med deres fans.

Dertil kommer – ikke mindst – en fornem høst ved ”moder-prisen”, Clio Awards, hvor det blev til hele syv priser: To guld og en sølv til Mensch/Sansir og Visit Faroes Islands, to sølv til & Co. og Bianco og en sølv og en bronze til Virtue og Carlings.

Se de to danske vindere ved Clio Health herunder.

Voiceless Women – casefilm

What It Takes – produceret i samarbejde med Hobby Film, og den svenske instruktør Carl Sundemo. Fotografen er belgiske Rik Zang.