Allerede før Tour de France-feltet er rullet ud på næste års prolog, der starter i København, har en dansker iklædt sig den gule førertrøje.

Grafiker Peter Ludvigsen har nemlig designet den officielle plakat for Tour de France 2022 efter at have vundet en konkurrence blandt flere danske designere. Næste år starter de første tre etaper i Danmark, og derfor var det krav, at en dansker skulle stå bag plakaten fra Tourens side.

Peter Ludvigsen er med egne ord pavestolt. Plakaten forestiller et par cykelryttere i løbets forskellige klassements-trøjer – og én iklædt i Dannebrog – der kæmper sig op ad en bakken. Rundt om dem er adskillige cirkler. Inspirationen har grafikeren fundet i Tour de France-logoet, hvor der indgår et cykelhjul.

“Det er fra cirklen i Tour de France-logoet, at jeg fik idéen til at lave et cykelmotiv, der udelukkende består af cirkler. Hele motivet er drejet 18 grader til venstre, så det passer med på logo og den øvrige grafik fra Tour de France,” siger Peter Ludvigsen.

Hvordan undgår man, at det bliver rodet, når man udelukkende arbejder med cirkler?

“Forestil dig et stykke ternet papir, der måler cirka 55 gange 55 centimeter. Der hvor to streger mødes, sætter du en lille cirkel. Ved at fjerne eller forstørre cirklerne opstår der et motiv. Var cirklerne blevet kylet ind, ville det komme til at se rodet ud.”

Ubetalelig eksponering

Der var en række betingelser for at deltage i konkurrencen, der afgjorde, hvem der skulle tegne plakaten. Blandt andet at det skulle være originalt, let at associere med Tour de France, forståeligt for alle og afspejle den fest, løbet er.

Plakaten læner sig op af 70’ernes designtradition og måde at formgive piktogrammer. Og så kan alle afkode cirklen, der er den grundlæggende form i cykling, siger designeren.

“Uden cirkelformet hjul kommer du ikke rigtig ud af vagten. De omsætter energien fra cykelrytteren, og jeg tænkte, at det kunne være interessant at bygge illustrationen op omkring cirkler,” siger Peter Ludvigsen.

Præmien var en rejse til Paris, ophold og invitation til præsentationen af Tour de France 2022, hvor Peter Ludvigsens plakat blev afsløret – samt adgang til de tre etapestarter i Danmark, når Touren kører der.

Er det ikke en lidt snoldet betaling for en kampagneplakat? 

“Jeg var klar over betingelserne da jeg gik ind i konkurrencen. Det er muligt, at præmien ikke høre hjemme i sværvægtsklassen, men omvendt så så jeg en mulighed for at blive eksponeret på en måde, som jeg aldrig ville kunne betale mig fra.”

Tour de France starter den 1. juli, 2022, i København. 

Opdateret den 1. november kl. 11.06: Det er tilføjet, at kun danskere kunne deltage i plakat-konkurrencen.