Det konstante pres for at nå hårde salgs-kpi’er, finde på den næste stærke kampagne eller tage det næste ryk i din kommunikation forsvinder ofte, når sommerferien kalder.

Men når sommerferien er forbi, og presset kommer tilbage, opstår der også ofte overvejelser hos mange om, hvorvidt de bør finde et nyt arbejde. Det viser en ny undersøgelse lavet af analyseinstituttet Norstat for Business Danmark, der organiserer lønmodtagere inden for salg og marketing i Danmark.

Her angiver fem procent, at de overvejer at skifte job lige inden sommerferien. Men lige efter sommerferien er andelen af danskere, der overvejer at skifte job, firedoblet – til næsten 20 procent.

”Der er ikke en tydelig tendens til, at folk er specielt jobsøgende, når de går på sommerferie. Men der sker bare et eller andet undervejs i ferien, når folk slapper af, og der er mulighed for at reflektere dybere over arbejdslivet,” siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning hos Business Danmark.

Om undersøgelsen

På hvilke tider reflekterer du mest over din jobsituation?

Lige før min ferie: 5,7 procent
I ferien: 7,7 procent
Lige når jeg vender tilbage fra ferie: 19,6 procent
Ingen af disse: 66,9 procent

Om Undersøgelsen: Gennemført af Norstat for Business Danmark i perioden 4.-8. juni 2022 blandt et repræsentativt panel. I alt 1.022 personer deltog i undersøgelsen.

”Vi kan se, at mange flere overvejer jobbet og karrieren, når de kommer tilbage fra den lange ferie. Normalt er ferie ikke en stor faktor for ønsket om jobskifte. Men vi kan også høre hos vores rådgivere, at næsten alle henvendelser lige efter ferien handler om, at folk drømmer om og overvejer at skifte job,” siger han.

Tid til at mærke efter

Kasper Rubæk oplever, at medlemmerne hos Business Danmark grundlæggende får mulighed for at reflektere dybere over arbejdslivet, når de får en længere pause.

”Vi hører fra vores medlemmer, at de har fået mere tid til at mærke efter. Og at være væk fra den daglige trummerum bliver en katalysator for deres overvejelser,” siger han.

”Der er mange, der oplever en ulyst eller mangel på motivation for at komme tilbage. Og det kan hænge sammen med to ting: enten mangler de lyst eller motivation for at komme tilbage til et job, som de oplever som noget, de ikke er glade for. Eller også har de udviklet en glæde ved eller lyst til en ny udfordring,” siger han.

Og den forskel fylder også meget, når Business Danmark rådgiver professionelle fra reklame og marketing lige efter sommeren.

”Hvis dit ønske mest handler om, at der er nogle ting, der er dårlige på dit arbejde lige nu, så hjælper vi først og fremmest med at lægge en plan for, om du kan gøre noget for at ændre på det. Det kan være at tale med chefen om, hvorvidt arbejdet skal indrettes på en anden måde, eller om du har brug for nogle andre opgaver, der kan motivere dig mere,” siger Kasper Rubæk og tilføjer:

”Det er jo ikke altid, at græsset er grønnere på den anden side.”

Få styr på LinkedIn og CV’et

Uanset om man ender med at gøre alvor af tankerne om at skifte job, så er det sundt at være klar over, hvorfor man får den lyst, siger Kasper Rubæk.

”Det er en rigtig god mental proces at blive bevidst om. Enten kan det give dig muligheden for at skabe forandring det sted, du allerede arbejder. Eller du kan finde ud af, at du bare har fundet et drømmejob, som du hellere vil og brænder helt vildt for. Det øger uanset hvad muligheden for, at du kan få et bedre arbejdsliv,” siger Kasper Rubæk.

Og hvis du skal gøre alvor af jobskifte-lysten, så er der ifølge Kasper Rubæk en række ting, du skal være skarp på: Du skal sørge for at få opdateret dit netærk og din LinkedIn. Du skal få opfrisket dit CV og dine evner i at skrive ansøgninger. Og så skal du også være bevidst om, hvad der er realistisk.

”Vi forsøger at hjælpe folk med at ramme et realistisk niveau, hvor de faktisk kan få et nyt job, der gør dem mere glade. Du skal også se på, om den branche, du er på vej ind i, faktisk står godt økonomisk. Den negative følelse, du har i maven, skal jo helst ikke blive større, fordi du går et sted hen, der er på vej tilbage,” siger Kasper Rubæk.

At danskerne drømmer mere om et jobskifte efter sommerferien afspejler sig imidlertid ikke i arbejdsudbuddet i salg og marketing. Og det undrer Kasper Rubæk lidt.

”Vi kan se, at der faktisk er færre stillingsopslag end normalt i juli og august. Branchen har ikke indset, at det kan være et godt tidspunkt at få nye medarbejdere, der ikke har været på markedet før. Det er lidt synd, for arbejdspladserne misser faktisk en god mulighed,” siger Kasper Rubæk.