Den ukrainske reklamebranche kommer med et råb om hjælp til sine kolleger i resten af Europa.

I en nyoprettet konkurrence, Ukrainian Creative Stories (UCS). kan internationale bureauer hjælpe deres ukrainske kollegaer.

Awardshowet tager overskuddet fra internationale bureauers tilmelding og donerer det til Ukraines kreative bureauer. Deadline er den 20. maj og er stablet på benene af All-Ukrainian Advertising Coalition og den polske forening SAR Marketing Communication Association. UCS bliver præsenteret på festivalen Kyiv International Advertising Festival (KIAF).

“Formålet er at tiltrække økonomisk støtte til den ukrainske reklamebranche fra reklamemiljøer verden rundt, fordi vi står i en meget vanskelig situation,” skriver Maksym Lazebnyk, CEO i All-Ukrainian Advertising Coalition, i en mail til mediet Markedsføring.

“Og så skal den demonstrere det kreative potentiale i ukrainske reklamebureauer og de mennesker, der arbejder i branchen. Både for deres professionelle arbejde og fordi de selv ikke i en lang, brutal krig giver op, men accepterer alle udfordringer,” skriver han videre.

Decimeret festivalprogram

Før Ruslands invasion af Ukraine var der fire forskellige kategorier på KIAF, men det er i år reduceret til én, der går under titlen Positive Change. Herunder er der tre delkategorier: Commercial, Non-profit og #StandWithUkraine.

Positive Change fokuserer på kampagner for social ansvarlighed, der har til formål at adressere sociale, etiske og miljømæssige spørgsmål. Delkategorien #StandWithUkraine er dedikeret til kreativ kommunikation, der er skabt for at demonstrere mod krigen i Ukraine og vise støtte med landet.

Krigen har haft katastrofale konsekvenser for den kreative branche i Ukraine, fortæller Maksym Lazebnyk. Ifølge ham har 70 procent af bureauerne afbrudt kommercielle aktiviteter. Og halvdelen af dem, der blev på markedet har 10 til 15 procent mere arbejde end deres sædvanlige volumen.

“Samtidig er mange af reklamebureauernes ansatte enten direkte involveret i krige, på frontlinjen, engageret i frivillige aktiviteter eller dybt i informationskrigen, der ikke er en uvigtig del af vores kamp,” skriver Maksym Lazebnyk.

Hvordan ser fremtiden for landets kreative industri ud?

“Det er svært at forudsige fremtiden, når vi ikke kan forudsige morgendagen. Men vi tror på, at den ukrainske reklamebranche har en fremtid. Vi tror på, at sandheden vinder over løgnene. Derfor er vi i vores moderland og gør det, vi elsker. Vi er sikre på sandhedens sejr, vi er sikre på vores lands sejr.”

Fra den polske marketingforening SAR lyder det, at deres samarbejde er endnu et led i deres støtte til den ukrainske reklameindustri. Tidligere på året oprettede de en platform, der forbinder kreative fra Ukraine med internationale arbejdspladser.

“Vi inviterer vesteuropæiske bureauer til at deltage og hjælpe med at finansiere den ukrainske reklameindustri. Vi håber, at KIAF vil rette de internationale øjne mod Ukraine og skabe netværk, der i sidste end kan føre til partnerskab og forretning for agenturerne i Ukraine,” skriver Paweł Tyszkiewicz, der er managing director i SAR.