”This beer is trash”. Denne øl er skrald. Sådan lyder sloganet for den nye øl, som bureauet OrbitRed brygger sammen med Midtfyns Bryghus.

Og sloganet skal tages ganske bogstaveligt. Øllen, der kommer på gaden i dag, onsdag den 29. september, er nemlig brygget på rugbrød fra den lille fynske bager Wendorff Bageren, der ellers skulle have været smidt ud. Hele formålet med øllen er at sætte fokus på madspild i forbindelse med den nationale madspildsdag.

”Der er en masse ting, vi kan gøre for at forebygge madspild. Hvis tingene ikke er perfekte, har vi en tendens til at smide dem ud. Det vil vi gøre noget ved,” siger Thomas Nolsøe, der er CEO i OrbitRed.

Tjener ikke en rød reje på øllen

Hverken bureauet eller Midtfyns Bryghus skal efter planen tjene en rød reje på øllen, der får navnet ”Upcycle” – indtægterne fra øllen går udelukkende til at dække produktionsomkostningerne.

”Vi får kun det ud af det, at vi synes, det var en spændende og vigtig idé, som vi håber at kunne inspirere andre lokale virksomheder med, så vi kan gøre mere for at stoppe madspild,” siger Thomas Nolsøe.

Sloganet for den nye øl fra OrbitRed og Midtfyns Bryghus.

Så I skal ikke tjene på det her?

”Nej, vi har ikke nogen økonomiske interesser i det. Vi vil gerne sætte et positivt aftryk på verden, og det mener vi, vi kunne gøre med den her idé. Vi investerer selv i markedsføringen, imens Midtfyns Bryghus betaler for brygningen,” siger Thomas Nolsøe.

Han fortæller, at det var bureauet selv med Simon Wooller som drivkraft, der fik idéen til øllen og præsenterede konceptet for Midtfyns Bryghus, der med det samme var klar.

En idé, der oftest dør

I første omgang er det planen, at Midtfyns Bryghus igennem sit netværk af leverandører får øllene ud i flere af de store supermarkedskæder.

OrbitRed har ikke overblik over, præcis hvor mange øl der i første omgang bliver brygget. Men:

Det er a shitload of beers,” som Simon Wooller, Chief Creative Officer i OrbitRed, siger.

Grundlæggende er Thomas Nolsøe glad for, at idéen om genbrugs-øllen ikke døde, før den blev til virkelighed.

”De her idéer dør oftest på tegnebrættet, og derfor gik vi direkte til bryggeriet og fik det igennem. Det har været vildt sjovt at arbejde med produktudviklingen. Vi kan se, at verden har brug for kreativitet. Og det behøver ikke altid ende i en reklame,” siger Thomas Nolsøe.

Andre bureauer har også tidligere kastet sig over kreativ ølbrygning. Eksempelvis lancerede det tidligere bureau CP+B i 2014 en øl, der – meget i stil med hitfilmen ’Druk’ – skulle løfte din promille til lige præcis det sted, hvor du var mest kreativ.

Du kan se OrbitReds reklamefilm for den nye øl her: