Dansk Folkeparti får røg for at have lavet en kampagneplakat, der kopierer kampagne fra Konservative.

På plakaten er billedet og overskriften én til én den samme. Ifølge Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen-Dahl, er det et forsøg på det, man i fagsprog ville kalde for campaign-jacking. Over for Ekstra Bladet forsvarer han plakaten og forklarer, at det er et forsøg på at kritisere, at Konservative ifølge DF selv har været med til at få nye barselsregler ført igennem.

“Rigtig mange steder sidder man med begge annoncer og studser over det, og så får man øje på, at vi netop kritiserer de partier, der har stemt for. På de reaktioner, jeg har fået, har vi ramt plet,” siger DF-formanden til Ekstra bladet.

Rådgiver: Mislykket campaign-jacking

At kampagnen skulle have ramt plet er der dog uenighed i andre steder.

På Twitter skriver tidligere pressechef for Venstre, Søs Marie Serup om plakaten:

“Virkeligt underligt!”

Og fra Marcus Stoltze, der er rådgiver hos Operate A/S og tidligere har været ansvarlig for digital kommunikation i Liberal Alliance, lyder det på Twitter:

“Altså umiddelbart ligner det her et forsøg på noget campaign-jacking. For Danske Folkeparti slår i teksten på de EU-positive partier, som fx Konservative. Men er det en god idé at lave campaign-jacking på så snæver en reference? Mit svar er nej,” skriver han.

Og Konservative selv? De er ikke imponerede, skriver de til Ekstra Bladet.

“DF skal have ros for en super flot annonce. Den mangler lige en Golden Retriver, og så er den lige i øjet,’ skriver folketingsmedlem Mette Abildgaard til avisen.