Efter alt at dømme kan Elon Musk snart tilføje ejer af Twitter på sit CV, der også tæller titler som ejer af bilmærket Tesla og rumfartsvirksomheden SpaceX.

Elon Musk giver i omegnen af 305 milliarder danske kroner for Twitter. Og det giver ham ifølge ekspert en kæmpe annonceplatform på hænderne – og et potentielt demokratisk problem for den vestlige verden.

“Twitter er en kæmpe annonceplatform og tjener penge på at sælge data til virksomheder, politiske partier i USA og andre. Når Elon Musk ejer det, kan han selv styre det,” siger Martin Jagd Graeser, der er medstifter af og CEO i Kvantum Copenhagen.

En styrkelse af Musks brand

Spørgsmålet er så, hvad mangemilliardæren kan bruge den nyindkøbte kæmpe annonceplatform til. Spørger man Martin Jagd Graeser, har Elon Musk fået data og muligheden for at rykke den offentlige diskurs teltpæle med i indkøbskurven.

“Musk får adgang til en masse data via Twitter. Hvordan og om han kan bruge disse, er svært at sige noget om. Men han kommer til at sidde på magtens tinde i forhold til at rykke ved grænserne for, hvad der er okay at sige og ytre sig omkring,” siger Martin Jagd Graeser og påpeger:

“Inden Elon Musk blev ejer, rykkede Twitter også ved de grænser ved blandt andet at lukke ned for personer som Donald Trump, der gav usande oplysninger.”

Elon Musk er kendt for blandt andet at have gjort bilmærket Tesla til et af de mest kendte bilbrands i verden med stor hjælp fra sin Twitter-profil, hvor han har 85 millioner følgere.

Og med købet styrker Elon Musk også personlige brand, siger Marcus Stoltze, der er seniorrådgiver hos Operate og ekspert i digtital politisk kommunikation.

“Det vil styrke Elon Musks brand som forkæmper for ytringsfrihed, at han overtager Twitter. Han har en ideologisk idé om, at han kan forme det frie internet med 100 procent ytringsfrihed,” siger Marcus Stoltze.

Ligesom Martin Jagd Graeser ser Marcus Stoltze det også som Elon Musks måde at være med til at styre den offentlige diskurs.

“Man skal se det som en måde, han kan markere sig på et nyt felt. Han har etableret sig som en stor spiller i tech-verden, og nu erobrer han de sociale medier og den offentlige diskurs gennem Twitter, som han kalder den digitale town hall.”

“Han vil gerne være med til at styre spillereglerne for, hvordan man kommunikerer. Hans spilleregler handler om færre regler og mindre styring.”

Afnoteret ytringsfrihed

Rigmandens selverklærede mål for købet af Twitter er at gøre algoritmen bag tilgængelig for alle, give ytringsfriheden videre rammer, og så vil han fjerne virksomheden fra børsen. 

Og Martin Jagd Graeser er heller ikke langsom til at kalde tech-milliardæren for en ytringsfrihedsekstremist.

“Elon Musk har brugt Twitter til at manipulere Teslas værdiansættelse til en grad, hvor det amerikanske finanstilsyn finder det på kant med loven. Og det gør ham enormt frustreret, fordi han er en del af den super liberalistisk kultur, der eksisterer blandt tech-startups i USA,” siger Martin Jagd Graeser.

Ejeren af Tesla har blandt andet sendt prisen på bilmærkets aktier både op og ned blot ved at sende tweets afsted.

Ifølge Martin Jagd Graeser opstår det demokratiske problem i og med, at han planlægger at afnotere Twitter og gør det til et privat selskab, hvor kun han bestemmer.

“Ved at afnotere mediet fra et reguleret marked, som børsen er, har han pludselig ingen rapporteringspligt, og der er meget lidt gennemskuelighed.”

Og så har vil Elon Musk nedkæmpe de spam-robotter, der eksisterer på Twitter, ved i højere grad at verificere brugerne.

“Det er interessant, at han vil verificere virkelige mennesker og fjerne spam-bots. Det vil være banebrydende, hvis han kan gøre det på en nem og enkelt måde. Og på en måde hvor det også kan bruges de steder, hvor den digitale infrastruktur er dårlig,” siger Marcus Stoltze.

“Ord er gratis, men har en konsekvens”

I og med at Elon Musk aktivt har brugt det sociale medie til at positionere sig selv og sine brands — han er den syvende mest fulgte på Twitter — rejser det spørgsmålet, om købet er et forsvar af egen brand-platform.

Det mener Martin Jagd Graeser dog ikke, for som tidligere nævnt har mangemilliardæren brugt 0 kroner på marketing.

“Jeg har svært ved at se forsvaret. Men den regulering han vil have, og som Facebook også slås med, handler om, at de ikke vil kaldes medier, de vil kaldes platforme. Elon Musk vil prøve at få et ureguleret medie, hvor han og andre kan ytre sig uden nogen form for filter. Og det kan aldrig blive ytringsfrihed i en demokratisk verden – udtalelser skal komme med et ansvar. Ord er gratis, men har en konsekvens.”

Kommer købet til at betyde noget som helst for danske annoncører?

“Nej. Ikke nu. For hvor mange køber annonceringer på Twitter? Det er svært at sige, hvad det kan betyde for fremtiden, fordi det netop er Elon Musk og alt kan ske,” siger Martin Jagd Graeser.

Det er Marcus Stoltze overordnet enig i.

“Jeg tror ikke, at Elon Musks største drive er at tjene mange penge på annoncering. Hans ambitioner og drømmer er at revolutionere den måde, vi diskuterer og bruger internettet på. Annonceringen bliver ikke hovedfokusset og ikke need to have,” siger Marcus Stoltze.