Jeg kørte død i bureau- og marketingbranchen, fordi der var en tendens til, at professionaliseringen dræbte passionen. Marketing udspringer af kreativitet. Det handler om at få folk til at engagere sig følelsesmæssigt i et kreativt budskab, men i dag er det langt mere performanceorienteret end tidligere, og den kreative retning forsvinder mere og mere i baggrunden. Optimering, performance, måling og analyser er rigtig, rigtig vigtigt, men det har måske taget lidt overhånd.

Derfor forlod jeg branchen i 2019/2021 og stiftede indretningsfirmaet ROtation Indretning sammen med Pernille Rindom. Vores take på indretning er ikke meget anderledes end marketing. Vi ser det fysiske rum som en overset kommunikationskanal, der bør behandles ligeså strategisk som andre kanaler. Mange virksomheders indretning er afkoblet fra deres brand, men kontorets indretning har stor betydning for at fange de bedste talenter og for medarbejdertrivsel.

Min karriere er på mange måder formet af mine år på Det Kongelige Teater. Jeg kom dertil i 2008 og blev marketingchef i en ung alder. Efter et par år fik jeg også salg og kundeservice under mine vinger og læringskurven var super stejl. Min faglige palette blev pludselig udvidet rigtig meget. 

Farvel til branchen

I en ny artikelserie sætter mediet Markedsføring fokus på talenter, der har valgt at sige deres faste stilling i reklame-, marketing-, tech- eller kommunikationsbranchen op og forfølge drømmene i en helt anden profession.

Dorte Kryger er den første “karriereskifter”, Markedsføring har talt med.

Set i bakspejlet kan jeg se, hvor stor betydning for mit arbejdsliv de år havde. På Det Kongelig Teater gik alle på arbejde for en større mission. Mine kolleger var kunstnere, de solgte ikke et produkt, de solgte deres hjerteblod. Der var noget på spil — og derfor gjorde vi os altid umage i kommunikationen omkring det. Efter flere år på teatret skulle jeg videre, det er en politisk organisation, og jeg havde siddet min tid ud.

Efter Det Kongelige Teater arbejdede jeg både på bureau- og kundesiden. Jeg styrkede min faglighed, men var også søgende efter det helt rigtige. Jeg insisterede på, det skulle være sjovt at gå på arbejde. Hos Flying Tiger havde jeg et fantastisk dedikeret team. Jeg blev CMO, men flere omstændigheder gjorde, at jeg begyndte at overveje, om jeg mon skulle noget helt andet.

Fra Flying Tiger gik karrieren videre til Saxo Bank, hvor jeg blev Head of Global Go-To-Market og rejste verden rundt. Jeg var i Paris, Dubai, Singapore – og brugte rejsetiden på at reflektere. Jeg savnede min familie derhjemme. Var jeg virkelig bare sat i verden for at flyve rundt? Jeg savnede den større mission og mening med det hele, som jeg havde fundet hos Det Kongelige Teater, og derfor besluttede jeg mig for, at jeg skulle finde ud af, hvad der var rigtig fedt. Jeg søgte videre et par år, før jeg til sidst startede ROtation Indretning.

Jeg er glad for min tid på bureauerne og i marketingafdelingerne, men der skal for mig være noget på spil, for at det er rigtig sjovt. Meget druknede i organisation, og vi ‘mødte’ os selv ihjel. ROtation Indretning handler om at finde tilbage til det sjove og at glæde sig til at møde ind. Du skal hellere ville møde på arbejde end at se Netflix.

Efter min tid i marketing kan jeg lynhurtigt afkode et brands sjæl, og det er vigtigt, når vi skal videreformidle den i indretningen. Måden jeg går til en kunde på, analyserer og forstår en virksomhed, dens værdier, kultur og brand, det har jeg lært i marketing, og der adskiller jeg mig fra arkitekter. Og så gør marketing dig til en stærk projektleder, fordi du skal holde mange bolde i luften.