– And now for something completely different, som den britiske skuespiller og komiker John Cleese sagde, når de vanvittige Monty Python-shows rullede over skærmen for snart over 40 år siden – og dét udtryk er faktisk også ganske rammende for DSB’s nye julekampagne.

Det statsejede trafikselskab har således i anledning af julen kastet sig ud i en Instagram-baseret kampagne, hvor 12 instagrammers, med tilsammen over 460.000 followers, er kommet med deres fortolkning af DSB-brandet – men primært af julen og det, de holder af.

Målet med kampagnen, der kører under sloganet ”De hjerteligste relationer i den travleste tid”, er at gøre kunderne opmærksomme på de tilbud, DSB har i anledningen af julen, hvor mange stiger på toget hjem fra julefrokosten eller julefesten – eller bare for at komme frem til jul.

Aske Wieth-Knudsen, der er forretningsudviklingschef i DSB, siger, at kampagnen skal ses som et supplement til DSB’s øvrige julekampagne:

– Så den står ikke alene. Men vi havde lyst til at gå nye veje, og med denne type markedsføring bidrager aktive instagrammere til at skabe en troværdig og effektfuld fortælling om vores brand i deres fortolkning. DSB er allerede meget aktiv på Instagram, så derfor er det oplagt at udvide mødet med kunderne her og i højere grad involvere dem med en anden slags kommunikation end traditionel markedsføring, siger han. 

Veteraner og start up

Bag DSB’s jule-satsning står dels reklamebureauet Zupa, som på det seneste i en ganske anden sammenhæng har sat begrebet rejse på dagsordenen, og dels en ganske ung virksomhed – Sponsta – som har specialiseret sig i at være mødested for brands og  instagrammers med henblik på kommercielt samarbejde.

Bag Sponsta står en ung dansker ved navn Philip Bock, og han bør være et kendt navn i kreative kredse. Dels fordi han gennem de senere år har gjort sig bemærket både herhjemme – med priser ved både Creative Circle og DIA – og internationalt – bl.a. med job hos M&C Saatchi i London.

Sidstnævnte job forlod han imidlertid i sommer for netop at oprette Sponsta: En nyhed han i øvrigt lancerede, da han var på scenen i ved årets VM i reklame Cannes for at tale om ”The New Celebrities”, altså de indflydelsesrige instagrammere.

Første offentlige virksomhed

DSB er ifølge Sponsta blandt de første danske virksomheder, der prøver platformen af, og det er den første offentlige virksomhed, der er på platformen.

Og i modsætning til ”almindeligt” reklamekøb på Instagram – en relativt ny mulighed, som fx stormagasinet Salling og teleselskabet 3 allerede har haft succes med – så er der med Sponstas platform ikke tale om, at DSB køber en reklame-placering på Instagram i traditionel forstand.

I stedet kontraherer DSB med et antal instagrammere, som er fundet via Sponstas platform.

Her kan virksomheder tilmelde sig og derefter søge på fx køn, location, alder, emner osv for at finde gode Instagram-matches. Ideen er således, at gruppen af instagrammere bliver en del af den gruppe, som kampagnen er rettet mod, hvorved DSB deltager i et community i stedet for ”bare” at reklamere i det.

Reklamebureauet Zupa er med i eksekveringen af kampagnen, der i den kommende tid kan følges på Instagram under #DSB (hjertesymbol) her.

Fotoet over artiklen er taget af @mowoblog, der har 29.400 followers på Instagram, og fotoet inde i teksten er taget af @meetmartin, der har 105.000 followers.

Men der er masser af andre flotte billeder at nyde – og du kan finde alle 12 instagrammers, der er med i kampagnen, her.

@somewhereincopenhagen – 61.200 followers

@mowoblog – 29.400 followers

@vikkeview – 46.000 followers

@meetmartin – 105.000 followers

@giirlydreamz – 51.900 followers

@jonas_kbh – 26.800 followers

@anneoesterby – 35.500 followers

@thomasnoerremark – 32.100 followers

@Simonlarsen – 26.800 followers

@mathiasmilton – 16.200 followers

@miss_chiqueandstylish – 22.700 followers

@signemorkebergsjostrom – 12.600 followers