Danske Lotteri Spils Quick-brand har fået vind i sejlene, efter at man i foråret 2019, sammen med bureauet Boye & Spellerberg, satte gang i en større revitalisering af både brand og produkter. 

Dels blev den samlede online-omsætning på Quick i 2020 ifølge Danske Lotteri Spils Marketing Director, Martin Dalsgaard Andersen, “den største nogensinde”.

Alene fra primo november til medio december 2020 solgte Quick-produkterne, inklusiv skrabe-julekalenderne, for “et trecifret millionbeløb”. 

Og dels voksede antallet af yngre spillere mellem 18 og 30 år med næsten 40 procent sammenlignet med 2019.

De konkrete omsætningstal oplyses ikke, men “Quick lever bedre, end det har gjort i mange år”, siger Martin Dalsgaard Andersen og tilføjer:

– Og skrabeloddet blev for alvor digitalt i 2020. Så vi må sige, at den indsats, vi tog hul på for godt halvandet år siden, har givet pote.

– Quick lever bedre, end det har gjort i mange år, siger Martin Dalsgaard Andersen, Marketing Director, Danske Lotteri Spil. Foto: PR.

Martin Dalsgaard Andersen fremhæver især juleperiodens resultater som bemærkelsesværdige:

– I uge 53, ugen hen over jul og nytår, havde vi den største online ugeomsætning på Quick nogensinde, siger han og tilføjer, at ”vi taler dobbelt op på omsætning”, sammenlignet med samme periode de foregående år.

Og antallet af spillere er vokset.

Martin Dalsgaard Andersen fortæller, at 135.000 danskere var inde og spille Quick-spil online i 2020 – en vækst på 23 procent i forhold til 2019.

Han hæfter sig især ved, at antallet af yngre spillere vokser:

– Og når vi siger yngre spillere, så taler vi mellem 18 og 30 år, og der kan vi se en vækst på 39 procent i forhold til 2019, siger han og tilføjer:

" Det gør op med fordommene om, at Quick kun er for ældre mennesker.
Martin Dalsgaard Andersen | Marketing Director | Danske Lotteri Spil

– Det synes vi er ret interessant. Dels fordi det jo er et sundhedstegns for et brand, at man kan lykkes med at rekruttere nye og yngre forbrugere. Og dels fordi det gør op med fordommene om, at Quick kun er for ældre mennesker. 

App’en rykker 

Samtidig med vækst og bevægelse i brugergruppen har man hos Danske Lotteri Spil også konstateret, at Quick-spillet på mobilen er vokset markant.

Især efter at man gennem 2020 stille og roligt har flyttet Quick ind i Lotto app’en.

Quick har især taget fart, efter at brandet er "flyttet" ind i Lotto-app'en. Foto: PR.

– Det rykker rigtig meget. Og det ser ud til at gøre en positiv forskel for brugerne i forhold til tilgængelighed og nemhed, siger Martin Dalsgaard Andersen, der tilføjer, at ”omsætningen her nærmest vokser dag for dag”.

Fordelingen mellem spil på web kontra spil på mobil har også flyttet sig mærkbart:

– I 2019 var splittet mellem web/mobil på 40/60. Ultimo 2020 er splittet på 20/80, siger Martin Dalsgaard Andersen.

Han oplyser at app’en havde mere end 800.000 transaktioner i december:

– Den blev relanceret i juni 2020. Og sammen med vores justerede tilgang til den digitale markedsføring, har det for alvor sat fart i udviklingen og salget digitalt, siger han.

En udvikling, der også hjælpes på vej af, at man lancerer et nyt spil hver anden uge – senest spillet ”2021”.

Fysiske lodder stadig med

Men selv om væksten klart ligger i online-spillene, så kan de fysiske skrabe-produkter også følge med.

– Vi har jo været udfordret på de fysiske skrabelodder på grund af nedlukning af detailhandlen. Det er der en stor del af vores salg ligger, så vi har da været lidt bekymrede, erkender Martin Dalsgaard Andersen, men tilføjer, at ”det er gået forrygende”:

– I december havde vi faktisk den bedste måned nogensinde på de fysiske lodder – godt hjulpet på vej af vores nye, store skrabe-julekalender. 

Den klassiske skrabe-julekalender har ifølge Danske Spils tal solgt som vanligt, mens den nye har ”lagt sig på toppen”:

– Den nye, store julekalender har alene omsat for et tocifret millionbeløb i 2020 – uden kannibalisering på den gamle julekalender. Og endda til en pris på 150 kroner, siger Martin Dalsgaard Andersen og tilføjer:

– Det er vi virkelig positivt overraskede over.

Især nyheden Den Store Julekalender har hjulpet omsætningen på de fysiske lodder i 2020. Foto: PR.

Kendskab løftet. Men ikke nok

Skal der dryppes en lille smule malurt i bægeret, så er kendskabet til Quick-brandet ikke fulgt helt med planerne.

Da Markedsføring i foråret talte med Martin Dalsgaard Andersen om relanceringen af Quick-brandet, lød ambitionen således, at man skulle løfte kendskabet fra 60 til 70 procent.

– Ja, jeg var nok lidt frisk i min udmelding dengang, for det er ikke der, vi er. Men vi har dog fået et løft i kendskabet på tre procent, siger han.

Til gengæld trækker andre tal i den rigtige retning, når det gælder målinger på brandet: 

– På consideration, eller ”overvejer køb”, ser vi en stigning på 38 procent det seneste år. Og på ad awareness, altså folk, der kan huske at have set reklamerne, ser vi en stigning på 50 procent i samme periode.

Hvorfor tror du ikke, at kendskabet flytter sig mere?

– Fordi det er sværere, end man tror at flytte en klassisk kategori. Men vi kan se en positiv udvikling, og det er vigtigt, fordi Quick er et impulsprodukt. Så jo højere kendskabet er, jo bedre. 

Procenttal for ændringer i kendskab, consideration og ad awareness stammer fra YouGov Brandindex. Øvrige tal og procent-angivelser i artiklen bygger på salgstal og data fra Danske Spil.