Mads Bredal har ”med øjeblikkelig virkning” forladt sin stilling som Dentsu Aegis’ danske topchef, men det er næppe et udtryk for krise i selskabet, lyder vurderingen fra Henrik Jensen, Ph.D. og direktør i virksomheden Brandse & Co.

Han, der selv har en fortid som topchef hos Dentsu Aegis i Norden, ønsker ikke at spekulere i baggrunden direktør-afgangen, men han vil godt give sin vurdering af situationen og fremtidsudsigterne for den danske del af bureaugruppen.

Og han mener, at Dentsu Aegis fortsat står stærkt i Danmark. I dag ikke mindst på grund af det digitale bureau, Isobar.

– Danmark er et lille land, men Dentsu Aegis i Danmark har i en lang årrække præsteret fine resultater i forhold til gruppens afdelinger i resten af verden. Blandt de omkring 100 markeder, som gruppen arbejder i, ligger Danmark i øverste kvartil på markedsandel, siger Henrik Jensen.

Men når det så er sagt, så er han ikke i tvivl om, at der er nye tider på vej for hele mediebureau-branchen. Men her har Dentsu Aegis en særlig fordel, mener han.

Isobar styrker gruppen

– Hvis du ser på den seneste MyImage-analyse, så står det klart, at mediebureauerne har vigende betydning for annoncørerne – blandt andet på grund af en stigende tendens til insourcing, siger Henrik Jensen, og tilføjer:

– Det mærker man også hos Dentsu Aegis, og netop derfor er det en kæmpe styrke for gruppen, at man har kunnet tiltrække en af de senere års allerstørste bureausucceser i Danmark, Isobar, det tidligere Magnetix.

Hvorfor det?

– Fordi mediebureauerne i dag står over for at skulle udfylde nye roller og løse nye udfordringer i martech-landskabet. Og der er Isobar i meget høj grad med til at styrke Dentsu Aegis-gruppen i Danmark, siger Henrik Jensen og tilføjer:

– Så selv om Dentsu Aegis er født som mediebureaugruppe, så står man med Isobar i dag betydeligt strategisk stærkere i markedet, end man ellers ville have gjort.

Løbende tilpasning

Gennem det seneste års tid har Dentsu Aegis i Danmark måttet sige farvel til flere kunder, herunder DSB og Tryg.

Hertil kommer, at også et mindre forretningsomfang med Arla ligger i kortene efter mejerigigantens etablering af The Barn og deraf følgende insourcing af bureauydelser – herunder digitalt medieindkøb.

Så hvordan kommer 2019-regnskabet til at se ud for Dentsu Aegis i Danmark?

– Det er et godt spørgsmål. Nu er kundetab og kundetilgang jo noget, alle bureauer oplever løbende, og det er mit indtryk, at Dentsu Aegis løbende har tilpasset organisationen i den forbindelse, siger Henrik Jensen og tilføjer:

– Men mit bud er, at Isobar-delen vil udkomme med fine tal for 2019, men resten af forretningen, især den traditionelle mediebureauforretning, vil være mere presset.

Det er endnu uklart, hvonår Dentsu Aegis har en ny dansk direktør på plads, men Lars Bo Jeppesen, der er CEO for Dentsu Aegis Network i Norden, Benelux og Central- og Østeuropa og dansk bestyrelsesformand, siger, at der er en ”ny løsning” klar inden for ”kort tid”.

Bureaugruppen, der rummer bureaubrands som Carat, Vizeum, iProspect, Posterscope, Amplifi og Isobar, ventes at udkomme med samlet regnskab i juni.