I dag lancerer Elgiganten en kampagne med overskriften ”Nogle gange er det godt at køre i ring,” som den næste uge skal sættes fokus på elektronikvarehusets bæredygtige landvindinger.

”Vi starter med at kommunikere en mere samlet fortælling om vores grønne initiativer, så kunderne kan få et overblik over, hvad det er, vi laver af gode og grønne tiltag,” siger Peder Stedal, der adm. direktør i Elgiganten.

“Det er noget vores kunder efterspørger og interesseret i at vide mere om.”

Ikke gode nok

Ifølge Peder Stedal har man i Elgiganten arbejdet med bæredygtighed i mere end 10 år, men indtil nu, indrømmer han, har kommunikationen været for fragmenteret.

”Indtil nu har vi ikke været gode nok til at dele de mange tiltag direkte med vores kunder. Og så bliver det svært for dem at benytte sig af de mange services, vi har,” siger han og tilføjer:

”Håbet er derfor, at vi med denne fokusuge starter med at få stillet skarpt på de mange muligheder, der er for at samarbejde med os.”

Peder Stedal henviser til, at Elgiganten blandt andet hjælper deres kunder med at skrotte dataholdig elektronik på forsvarlig vis samt sikre, at mest muligt materiale bliver genbrugt eller genanvendt i for eksempel hårde-hvidevarer.

Et længere liv

En anden ting, som Elgiganten gerne vil skabe fokus på med kampagnen, er, at man som forbruger – kan forlænge levetiden på sit produkt ved hjælp af reservedele.

”Vi har fire millioner reservedel liggende, som alle kan købe og dermed give sit produkt et længere liv. Det er et initiativ, vi ikke har talt særlig meget om tidligere, men som vi allerede lancerede sidste år,” siger Peder Stedal.

Han henviser også til, at Elgiganten har et af Nordens største reperations-selskaber, Elcare, der, ifølge ham, reparerer mere end 650.000 produkter årligt – også produkter der ikke er købt i Elgiganten.

Kommer I ikke til at miste omsætning, fordi I sælger færre nye produkter, når kundernes produkter får en længere levetid?

”Ja, det er jo spørgsmålet. Men vi ser det faktisk mere som en mulighed. For sådan som teknologien udvikler sig i dag, så er der jo mange mennesker, som smider ting ud – ikke fordi det ikke længere virker – men fordi de har brug for noget tidsvarende med for eksempel højere processer-kraft,” Peder Stedal og fortsætter:

”Så vi vil hjælpe dig som kunde ved at sikre dig, at dit gamle produkt kommer videre i cirklen og bliver genbrugt til at producere nye elektronik produkter. Så uanset hvordan du ønsker at handle elektronik, så tænker vi, at vi bliver en del af rejsen.”

Men en kampagne om jeres EGNE grønne initiativer – hvordan vil I undgå, at det ikke bliver ananas i egen juice?

”Kampagnen er ment som en udstrakt hånd og et tilbud til vores kunder, som selv efterspørger hjælp til at træffe mere oplyste og grønnere valg. Det vil vi gerne efterkomme ved at sætte fokus på, hvordan vi sammen kan hjælpes med at genbruge, genanvende, reducere og reparere. Ikke bare nu og her, men på den lange bane.”