”Det er en af de allerstørste priser, man kan vinde, i vores optik.”

Sådan lyder det fra Johan Køhler, partner hos NoA/& Co., i anledning af, at bureauet netop har vundet tre priser ved New York Festivals AME Awards for filmen ”Choose Your Future”.

Johan Køhler har været copywriter på filmen, som det danske bureau skabte for Europa-Parlamentet op til det seneste valg, og han er ikke i tvivl om betydningen af priserne:

”Det er en kæmpe anerkendelse af det nok største og vigtigste projekt, vi nogensinde har haft den ære at være med til at lave,” skriver han i en mail på Markedsførings spørgsmål om, hvad den slags priser betyder.

Johan Køhler tilføjer:

”Alle tre priser er jo effektivitetspriser, og når man får lov til at arbejde for verdens nok mest komplekse valghandling i 28 nationalstater, så vil man meget gerne vise resultater bagefter. Der er mere end professionelle egoer og årets bundlinje på spil.”

John Kerry tweetede

Filmen – en tre minutter lang video med autentiske optagelser fra børnefødsler i Danmark, Grækenland, Tjekkiet og Ungarn – blev i foråret 2019 ”talk of the town” i hele Europa. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra filmen "Choose Your Future".

Den gik i luften i april 2019 og målet var, som det dengang blev defineret ”at skabe håb og tro på fremtiden og demokratiet hos 500 millioner borgere i 26 forskellige europæiske lande.”

Og ikke mindst at få europæerne til stemmeurnerne ved Europa-Parlamentsvalget sidst i maj samme år.

I løbet af kort tid spredte filmen sig som en steppebrand over kontinentet. Dels via sociale medier, og ikke mindst via dækning på nationalt TV i stribevis af lande.

Filmen blev sendt ud i en tre-minutters udgave på 33 sprog til digitale og sociale medier, i en TVC-version på 30 sekunder til 26 lande – og i en biografversion på 35 sekunder til omkring 7.000 europæiske biografer.

Efterfølgende omtalte medier som Bild, Forbes, Spiegel, The Guardian, France 2 og SVT Kulturnyhederne filmen – og John Kerry, udenrigsminister under den tidligere amerikanske præsident, Barack Obama, tweetede om filmen: 

”A powerful video and a reminder of how lucky we are to live in places where our votes can make a difference.” John Kerry (@JohnKerry) May 24, 2019.

Stemmeprocenten ved valget blev den højeste i 20 år,

“Et skridt eller to uden for vores comfort zone”

Hos Europa-Parlamentet vækker priserne også glæde, skriver Jaume Duch Guillot, der er generaldirektør for Kommunikation og talsperson for Europa-Parlamentet, i et mailsvar til Markedsføring.

”At modtage den slags priser skaber altid stolthed. Jeg glæder mig især over, at prisen anerkender ”effektivitet”, for hele vores kommunikationsstrategi for at få folk til at stemme ved valget til Europa-Parlamentet i 2019 var netop at skabe en meget håndgribelig effekt, at ændre folks adfærd.”

" Det var at løbe en risiko. Men det var en risiko, vi var villige til at tage, og som vi var nødt til at tage.
Jaume Duch Guillot, generaldirektør for Kommunikation og talsperson for Europa-Parlamentet

Jaume Duch Guillot fortsætter:

”Choose Your Future”-filmen var den mere kreative del af vores kommunikations-arsenal, men det var ikke kreativitet for kreativitetens skyld. Det var kreativitet som middel til at nå et mål. Resultaterne talte for sig selv, men det dejligt at få det yderligere understreget med priserne her.”

Jaume Duch Guillot giver æren til & Co. og deres meget kreative tilgang til processen:

”ikke kun i forhold til filmens indhold, men også i forhold til hele strategien omkring kampagnen, skriver han, der dog også mener, at Europa-Parlamentet selv har “en del af æren”:

”For os som offentlig institution var denne type kommunikation ensbetydende med at tage et skridt eller to uden for vores comfort zone. Ja, mere end det: Det var at løbe en risiko. Men det var en risiko, vi var villige til at tage, og som vi var nødt til at tage,” skriver han og tilføjer:

”Vi vidste, at den eneste måde, vi kunne gøre en forskel, var ved at skabe følelser og få europæerne til at se valget som en del af et større billede. Og følelser kommer aldrig uden risiko.”

“Vi er ikke altid den nemmeste kunde”

Tilbage hos & Co. siger Johan Køhler, at man som bureau altid glæder sig over priser, nogle mere end andre.

Og de tre New York Festivals AME Awards hører til på øverste hylde.

”Kigger man på vinderlisten gennem de sidste mange år, så er det en af de helt tunge. Men igen, priserne er jo faktisk ikke rent kreative New York Festival-priser, men AME, altså effectiveness-priser. Og hvis man laver samme øvelse her og kigger på de kampagner, der har vundet dér, så er feltet fænomenalt,” lyder det fra Johan Køhler.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra filmen "Chose Your Future".

Han tilføjer:

”Det er en af de allerstørste priser, man kan vinde i vores optik. Det er ikke årets film eller poster, som er de spændende kategorier længere. Impact er langt vigtigere, og det er en udvikling, man har kunnet se gennem de sidste snart mange år på den internationale scene.”

Og skal Europa-Parlamentet så arbejde med det danske bureau igen?

”Som offentlig institution kan vi kun vælge vores samarbejdspartnere via en udbudsprocedure, men når det så er sagt, så vil jeg sige, at det var en både fornøjelig og professionelt berigende oplevelse at samarbejde med & Co., skriver Jaume Duch Guillot, der tilføjer:

”Og jeg kan kun håbe, de har det på samme måde, for jeg er godt klar over, at vi ikke altid er den nemmeste kunde. Men det ville helt sikkert være en fornøjelse at arbejde med & Co. igen.”

Se alle vinderne ved New York Festival AME Awards 2021 her – og se eller gense filmen ”Choose Your Future” herunder.

Den er instrueret af franske Frédéric Planchon og produceret af New Land/Academy Film.