En dansk kampagnefilm, der skulle få flere af de godt 500 millioner borgere i 26 europæiske lande til at stemme europaparlamentsvalget i maj 2019, er blandt de 52 finalister ved den europæiske udgave af awardshowet Effies.

Og selvom kampagnen er indsendt af Ogilvy Belgien, der har været mediebureau på opgaven, så er arbejdet udført af, og casen skrevet af, det danske reklamebureau & Co. for Europa-Parlamentet.

Dermed er der to danske cases i spil til priser, da LEGO, som beskrevet 10. november, også er blandt finalisterne ved Euro Effies 2020.

Masser af omtale

I kampagnefilmen, Choose Your Future, følger man over i tre minutter optagelser fra børnefødsler i Danmark, Grækenland, Tjekkiet og Ungarn.

Filmen nåede i løbet af 14 dage bredt ud med tæt på 120 millioner visninger og masser af medieomtale, heriblandt i nationale TV-stationer i bl.a. Frankrig, Italien, Slovenien, Litauen og Grækenland.

Stemmeprocenten ved valget til EU-Parlamentet blev den højeste i 20 år, og det var der, som tidligere beskrevet, især én grund til, mente Europa-Parlamentets formand, italienske Antonio Tajani:

– Dette er takket være det fantastiske arbejde, parlamentet har leveret med kampagnen #ThisTimeImVoting, skrev han på Twitter.

Choose Your Future-filmen var en del af denne kampagne.

Euro Effies arrangeres af den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies), og om LEGO’s og & Co.’s finalepladser veksles til et trofæ af guld, sølv eller bronze offentliggøres 16. og 17. november i Bruxelles.