For fjerde regnskab i streg går Envisions årsresultat tilbage. Det viser det seneste regnskab fra det aarhusianske reklamebureau. Regnskabet løber fra oktober til ultimo september.

Årsresultatet for 2021/2022 lyder på et overskud på 2,6 millioner kroner. Året forinden var overskuddet 4,15 millioner kr.

“Det er ikke tilfredsstillende. Forventningen var en vækst i forhold til året før, der heller ikke var et hurra-år. Derfor er det skuffende,” siger CEO og partner i Envision, Mads Duzenius Christensen.

Ifølge Mads Duzenius Christensen skal årsagen til tilbagegangen i overskuddet findes i en for optimistisk budgettering i forhold til nye projekter, og hvornår Envision kunne tjene penge på dem.

Har du fejlet?

“Den ligger ikke hos mig. Der har været en over-optimistisk budgettering for at forsvare nogle omkostninger i stedet for at forholde sig til omkostningerne. Det har været problemet,” siger Mads Duzenius Christensen, der overtog chefstolen i marts 2022.

Nøgletal for Envision

Årsresultat 21/22: 2,6 mio. kr.
Bruttoresultat 21/22: 55,8 mio. kr.

Årsresultat 20/21: 4,1 mio. kr.
Bruttoresultat 20/21: 64,69 mio. kr.

Årsresultat 19/20: 8,3 mio. kr.
Bruttoresultat 19/20: 71 mio. kr.

Årsresultat 18/19: 14,7 mio. kr.
Bruttoresultat 18/19: 77,3 mio. kr.

Årsresultat 17/18: 16,1 mio. kr.
Bruttoresultat 17/18: 92,8 mio. kr.

Kilde: CVR-registret.

Hvem har ansvaret for det?

“Det er nok en tidligere CEO.”

Mads Duzenius Christensen fortæller, at han, en måned efter han startede i jobbet som CEO i foråret 2022, vidste, hvordan landet lå. Men hans forventning er også, at Envision i det nuværende regnskabsår vil vende skuden og lave et tocifret millionbeløb før skat.

“Den nuværende ledergruppe har skåret til i omkostningsbasen, og så har vi haft positiv vækst i forretningen i foråret. Det gamle år er den gamle CEO’s år. Nu er det mit første år, og jeg kommer til at vise nogle helt andre resultater. Forretningen er helt anderledes sund end det forgangne år,” siger han og tilføjer:

“Vi har tilpasset ved at lave nogle opsigelser, kraftigt omstruktureret den kreative ledelse i bureauet, og så har vi lavet reduktioner i vores projektledelses-flow, hvor nogle ikke er blevet genansat.”

En af ændringerne var blandt andet at ansætte Tobias Aggergaard som ny Chief Creative Officer, der til Markedsføring dengang udtalte, at han ville tilbage til rødderne og derfor omlagde strategien.

“Bureauet er en supertanker, og de reguleringer vi kan lave i omkostninger tager lang tid, før de træder igennem. Vi har fået tilpasset vores omkostninger og haft positiv vækst i tilgang af nye kunder, samtidig med at vi performer på de eksisterende. Tidligere har vi investeret meget i new biz, i det kommende år vil vi investere mindre i det og mere i eksisterende kunder,” siger Mads Duzenius Christensen.

Markedsføring har forelagt Mads Duzenius Christensens kommentar for den tidligere CEO, der ikke har ønsket at kommentere.