Tobias Aggergaard forlader stillingen som Creative Director på Black Rabbit og bliver pr. 1. oktober ny Chief Creative Officer hos et af landets største og ældste bureauer, Envision.
Den tidligere CCO og partner, Jesper Herholt, fortsætter i direktionen, men kommer til at have en ny tværgående og mere intern rolle på bureauet.
Det sker i forbindelse med en ændring i bureauets kreative ledelsesstruktur og en strategisk ændring, som CEO, Mads Duzenius Christensen, ikke tøver med at kalde ”en af de måske største ændringer vi har lavet i Envision i mange år.”
Envision-CEO’en selv bor i København og arbejder lige dele ud af København, og det samme vil Tobias Aggergaard komme til at gøre.
”Vi er jo traditionelt set et jysk bureau, så når både jeg og vores kreative direktør gør det, så bør det sende et klart signal om, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil København,” siger Mads Duzenius Christensen.
Kommer fra Fyn
Tobias Aggergaard får fra oktober ansvaret for både bureauets kreative arbejde og for bureauets kreative personale.
Herunder de tre Creative Directors, Lars Simonsen, design, Peter Boe, copy, og Kim Bo Brøgger, art direction.
Men midt i al snakken om Aarhus og København, vil han gerne slå en ting fast: At han er fra Fyn …
Om Envision
Envision beskæftiger i dag knapt 100 medarbejdere. 12 med base i København og 85 med base i Aarhus.
Bureauets seneste regnskab kom i december 2021 og dækker perioden 1. oktober 2020-30. september 2021.
Det udviste et resultat før skat på lige godt fem millioner kroner.
”Så det er mig, der er brobyggeren, og ingen ville jo nogensinde komme nogen vegne uden broer, vel?,” siger han med et smil, mens han tygger lidt på Markedsførings spørgsmål om, hvorfor han sagde ja til jobbet hos Envision.
”Nu har jeg jo af gode grunde ikke hilst på alle mine nye kollegaer endnu, men set udefra mener jeg faktisk ikke, der er mange andre bureauer i Danmark, som mestrer den hellige ’toenighed’ af tryghed i kunderelationerne og det at ville kreativitet fra øverste hylde,” siger han og tilføjer:
”Den kombination vidner om et tårnhøjt professionelt niveau i hele organisationen. Og det glæder jeg mig til at blive en del af.”
Har et ”kæmpe ansvar”
Tobias Aggergaards skifte fra Black Rabbit til Envision har været undervejs i nogle måneder hen over sommeren, men der har ikke været headhuntere inde over, fortæller Mads Duzenius Christensen.
" Vi har høj anciennitet på Envision, og det kræver, at man også kan være en ’people’s person’ og give plads til de mennesker, der sidder og driver en dagligdag.Mads Duzenius Christensen, CEO, Envision
”Nej, i stedet har jeg spist en masse frokoster med en masse folk i branchen. Tobias’ navn kom op flere gange, så jeg ringede til ham, og så besluttede vi os for at gå en tur i Frederiksberg Have,” fortæller Mads Duzenius Christensen, der hurtigt fornemmede, at han var på rette vej.
”Vi har høj anciennitet på Envision, og det kræver, at man også kan være en ’people’s person’ og give plads til de mennesker, der sidder og driver en dagligdag. En, der har lyst til at udvikle andre frem for at sætte sig selv forrest. Hos Tobias så jeg både det og et højt kreativt niveau,” siger han.
Tobias Aggergaard har heller ikke trang til at være i centrum, fastslår han.
”Jeg har ikke et eller andet patologisk behov for, at det er mig, det skal handle om. Jeg er her ikke for at få medaljer, men for at lave det bedst mulige arbejde for kunderne,” siger han og tilføjer, at man som kreativ har ”et kæmpe ansvar”.
”For man går jo ud beder folk om noget af det allermest dyrebare, der findes – deres opmærksomhed og tid. Derfor skal vi altid gøre os umage. Det er det, vi er her for.”
Vil genvinde positioner
Ifølge Mads Duzenius Christensen er ændringerne på bureauet udtryk for, at man gerne vil søge ”tilbage til rødderne”.
”Siden Mona Juul forlod bureauet, har vi brugt noget tid på at finde vores strategiske vej, og det her er reelt et udtryk for, at vi prøver at søge tilbage i det, vi kom fra,” siger han og tilføjer:
”Nogle gange skal man jo ud på en lang rejse for at finde ud af, at det, man kom fra, var bedst. Envision har altid været et superstærkt indsigtsbaseret strategisk bureau med fokus på retail og FMCG. Nu går vi efter at genvinde vores positioner på de områder, hvor vi har været historisk stærke.”
Du siger Mona Juul og tidligere styrker. Har I da været på afveje under Anders Tranæs, som jo var direktør efter Mona Juul stoppede i 2018?
”Nej, det ved jeg ikke, om vi har. Vi var nok mere afsøgende under Anders Tranæs, men afveje, det kan man ikke sige. Vi står jo ikke i en kritisk situation. Det er ikke derfor, vi gør det her,” siger Mads Duzenius Christensen og uddyber:
”Målet er at stå stærkere i markedet, end vi måske har gjort i en periode. Vi har afprøvet mange ting, og det er fint nok, men nu vil vi gerne fokusere endnu mere på vores stærke sider.”
”Der er kun én høvding”
Tobias’ forgænger som Chief Creative Officer på Envision, Jesper Herholt, har haft rollen siden 2009.
Men efter at bureauet Anew blev købt ind i Envision i 2018, har han med Mads Duzenius Christensens ord ”mere og mere arbejdet sig på tværs af organisationen.”
Også i forhold til Envisions søsterselskaber i First Chair Group, uddyber direktøren, der tilføjer, at Jesper Herholt i stigende grad har ”fokuseret på de interne linjer og trukket sig mere og mere ud af den daglige kreative direktørpost”.
Og sådan fortsætter det også fremover, forklarer Jesper Herholt.
”I 2019 kom jeg ind i direktionen, og det gør, at man også flytter fokus en lille smule. Det suger naturligt meget opmærksomhed. Så forretningsudvikling, integration mellem de forskellige virksomheder i First Chair Group, det kommer jeg til at bruge min tid på,” siger han, der ikke er i tvivl om, ”at Tobias kommer til at løfte det kreative niveau med 5-10 procent”.
Kan du lade være med at blande dig?
”Fuldstændig. Selvfølgelig kan jeg det, Tobias er sindssygt dygtig og dygtigere end mig, så hvorfor skulle jeg blande mig? Selvfølgelig brænder jeg stadig for det, men jeg brænder for hele bureauet,” siger Jesper Herholt og fastslår:
”Så hvis du mener, om der er to høvdinge i den kreative afdeling, så er svaret nej.”
Tobias Aggergaard mener, Markedsførings spørgsmål er ”lidt altmodisch”.
”Det her handler jo ikke om at positionere hverken Jesper eller mig i et eller andet internt hierarki, og i øvrigt vil jeg da håbe, at Jesper har tænkt sig at blande sig. Jesper er fuldstændig proppet med talent, ambition og kompetencer, så hvorfor skulle vi ikke bruge hinanden?,” siger han.
Den tidligere ECD på Envision, Jakob Blom, er i mellemtiden også fratrådt sin stilling på bureauet.
Han kom oprindelig fra Anew-delen og blev Executive Creative Director uden personaleansvar på Envision i efteråret 2020,
Fratrædelsen er dog ikke relateret til de nye, strategiske ændringer på bureauet, lyder det fra Mads Duzenius Christensen.