“Vores branche er en holdsport, så det er borderline latterligt, at jeg står her alene,” sagde en forfjamsket og glad Heinrich Vejlgaard fra scenen, da den kreative direktør ved Robert/Boisen & Like-Minded blev kåret som Årets Digitale Profil ved Danish Digital Awards 2022 torsdag aften.

Prisen var den sidste i en perlerække ved awardshowet, hvor Robert/Boisen & Like-Minded fik tre gange guld og én bronze for kampagnen ‘check_the_tag’ for Patent og Varemærkestyrelsen og én guld for ‘Den Akavede Snak’ lavet for Kræftens Bekæmpelse.

Derudover ryddede reklamebureuaet også bordet i hovedpriserne, hvor de tog Digital Partner of the Year med hjem, imens deres kunde, Patent- og Varemærkestyrelsen, vandt prisen som Organisation of the Year.

Ved hver pris havde Heinrich Vejlgaard taget sig overrasket til hovedet, inden han forsvandt op på podiet og lod de kreative kræfter holde skåltalerne. Men nu stod den kreative direktør der så alene i et kort øjeblik, inden værten Martin Brygmann sang showet i seng og festen i gang.

“Det er helt vanvittigt”

Heinrich Vejlgaard var stadig i chok, da han kom ned fra scenen, og havde svært ved at finde de rette gloser til at beskrive situationen.

“Det er helt vanvittigt,” sagde han til mediet Markedsføring lige efter overrækkelsen.

I rydder jo nærmest bordet. Kan priser bliver ved med at motivere dig?

“Jeg vil gerne sige nej, men det gør de. Vi kunne sagtens leve uden dem, men de motiverer folk til at lave noget, der ikke er lavet før, og det bliver du nødt til, hvis du skal bryde igennem og fange folks interesse. Priserne gør også, at du kan tiltrække kunder og talenter. Og det er en lakmusprøve af, hvor man ligger i forhold til resten af branchen,” lød det fra Heinrich Vejlgaard.

Bureauet har ifølge ham dog altid haft afsky overfor dem, der tænker hæder og ære tidligt ind i processen.

“Det handler om at tænke en original tanke, der kan skabe så gode resultater som muligt. Hvis det har virket, sender vi det ind,” sagde han og tilføjede:

“Der er større drivers end priser. En markant del af kommunikation, marketing og reklame er virkelig, virkelig dårligt. Min motivation er at forbedre reklamelandskabet, som har et ekstremt dårligt ry.”

Empati er i centrum

Guldpriserne til kampagnen ‘check_the_tag’, der har til formål at få unge mennesker til at stoppe med at købe kopivarer, kom særligt i hus, fordi den havde lykkedes med at kommunikere et vigtigt budskab til unge mennesker.

Hvad har udfordringerne været?

“En offentlig myndighed, der vil tale til unge mennesker, er som udgangspunkt en svær opgave. Og så har vi skulle tale om kopivaremærker, uden vi har kunne tillade os at vise dem i kampagnen. For det at vise dem er allerede at bryde loven. Det har været en svær balance, hvor vi har haft mange jurister og mandetimer i at få alt godkendt og inden for loven,” sagde Heinrich Vejlgaard.

Juryen lagde vægt på, at I havde fanget den yngre målgruppe. Hvordan er I lykkedes med det?

“Empati må være overskriften. Vi arbejder altid ud fra en empatisk tilgang til tingene. Der snakkes om, at de unge skulle være en svær målgruppe at ramme, men det handler om at sætte sig i deres sted og ramme deres kontaktflader,” fortalte den kreative direktør.

Hans råd til andre virksomheder er, at man aldrig skal tænke sig ind i målgruppen, for man er aldrig en del af den.

“Og så er vi kraftigt hjulpet på vej af at have en markant yngre kreativ afdeling end andre steder. Vi har gået målrettet efter at napse de bedste og yngste talenter.”

Carl-Mar Møller var vejen ind i reklamebranchen

Egentlig sigtede Heinrich Vejlgaard efter at blive grafisk designer tidligt i karrieren. Det ændrede sig, da han så en IKEA-reklame, hvor sexologen Carl-Mar Møller gejlede en flok nøgne mænd op til at komme ud med deres frustrationer over at have købt dyre designermøbler og ikke IKEA-møbler.

“Der tænkte jeg, at reklamebranchen kunne blive et fedt sted at arbejde, hvor man kunne gå til kanten.”

Reklamen var skabt af Robert/Boisen, og Heinrich Vejlgaard gik derfor direkte op til dem for at søge et job. De forsøgte at sende ham andre steder hen, men udstyret med gå-på-mod og ungdommens naivitet lykkedes det ham at overtale dem.

Det er 22 år siden, og med undtagelse af enkelte afstikkere til udlandet har han brugt størstedelen af sin kreative karriere hos bureauet.

“Det er vildt at stå her så mange år efter. Og det er dejligt, at man kan tage nogle af de ting videre, man er blevet oplært i. At ideen er kongen og kreativitet er genvejen til effektivitet,” siger Heinrich Vejlgaard.

I har ry for at lave reklamer, der holder sig til de klassiske dyder. Er det en fejl, at du bliver kåret som Årets Digitale Profil?

“I nyere tid synes jeg ikke, at man kan betegne os som et klassisk bureau. De sidste 12 år har vi været nogle af de første til at satse målrettet på at ramme menneskene og forbrugerne på sociale medier og online medier og koble kreativiteten til digitale løsninger.”

Hvad er branchens største udfordring?

“Vi lever i den bedste tid i reklamebranchens historie. Der er så mange måder at udkomme kreativt på, så hvis man har problemer nu, skal man tænke tilbage til den kreative idé og gode indsigt. Spillepladen er større end nogensinde før.”

Hvordan skal du fejre det?

“Med mine kolleger, der står og venter på mig,” lød det fra Heinrich Vejlgaard, der stadig var en smule omtumlet, da han smuttede i baren.