Der findes godt 43.500 personer med navnet “Jens” i Danmark.

I maj blev de inviteret til at deltage i konkurrencen om et ophold på et Scandic Hotel, mod at de ville være hotelkædens nye InfluJens’er.

Det var der mange, der gerne ville, men valget faldt til sidst på Jens fra Østerbro, far til to og med et helt almindeligt job som møbelsælger.

Så i den kommende måned er han Scandic Hotels ansigt udadtil i filmklip og social media-posts, der skal få flere gæster til at vælge den skandinaviske hotelkæde.

Kampagnen er udviklet af Pong og består af en række korte teaserfilm, Instagram-posts og en tre minutters film om Jens’ rejse ’fra Jens til InfluJenser’. 

Ville ikke drukne i al anden feriekommunikation

Om baggrunden for initiativet peger parterne på studier, der viser, at 55 procent booker deres ferieophold baseret på billeder, som de har set på Instagram. 

Så det var, hedder det, ”oplagt at ty til en influencer med massive følgerskarer på Instagram”. 

Men det blev ikke den traditionelle influencer i form af for eksempel en smuk ung kvinde, en gamer, en madentusiast eller en kendis.

" Vi drømte om et alternativt take, hvor vi kunne bruge influencer-grebet på en mindre selvhøjtidelig måde.
Line Beck-Fischer, Marketing Manager, Scandic Hotels

“Vi ønskede en kampagne, der ikke druknede i al den anden ferie- og hotel-kommunikation af smukke destinationer og hotelværelser,” skriver Line Beck-Fischer, der er Marketing Manager hos Scandic Hotels, i en mail til Markedsføring.

Hun uddyber:

”Vi drømte om et alternativt take, hvor vi kunne bruge influencer-grebet på en mindre selvhøjtidelig måde. Det brief blev i Pongs krøllede hjerner til InfluJens’er. Så nu glæder vi os til at se danskernes reaktioner.”

”Min bror taggede mig”

Jens himself, der kom under vingerne hos den professionelle influencer Simone Wulff for at lære om livet som influencer – og få en masse optagelser til kampagnen i kassen –  synes, at det har været sjovt. Og han har lært meget.

For eksempel, hvor meget fod der egentlig skal med, når man tager et pool-billede? Om man kan tage billeder af en spist morgenmad? Og om mobilen skal vende på højkant eller på langs?

”Det var lærerigt. Simone gik superprofessionelt og detaljeret til jobbet. Det var sjovt at se. Og jeg er bagefter begyndt at tænke over, om de billeder, jeg ta’r, er pæne nok,” skriver han til Markedsføring.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra kampagnefilmen. Foto: Fra YouTube

Hvad har overrasket dig mest undervejs?

”Hvor svært det er at tage det perfekte foto, der ikke ser opstillet ud. Selv om det er det. Det med at se alle detaljerne i et foto er virkelig svært.”

Hvorfor meldte du dig til konkurrencen?

”Min bror taggede mig det opslag, der inviterede til at blive InfluJens’er. Det lød sjovt, og så var jeg også nysgerrig på, hvad det kræver at være influencer. Jeg gik med tanken om “hvor svært kan det være” og ville gerne se for mig selv. Og jeg fandt så ud af, at det ikke er helt nemt.”

”Uhøjtideligt og underholdende”

Hos Pong siger kreativ direktør Mikkel Elung om initiativet:

“InfluJens’er-kampagnen er et godt eksempel på, hvordan Scandic Hotels omfavner et utraditionelt perspektiv på hele influencer-livet, og kobler det sammen med deres kernemålgruppe på en uhøjtidelig og underholdende måde.”

Han tilføjer:

”Jeg er sikker på, at det vil få danskerne til at kigge en ekstra gang, trække på smilebåndet, og overveje om ikke den næste ferie skulle tilbringes på et Scandic Hotel.”

Den første del af konkurrencen om at finde en InfluJens’er er slut, så Jens fra Østerbro er ’face of Scandic Hotels’ juli ud.

Gør I det igen?

”Hvis det bliver en succes, så kan vi godt finde på at gøre det igen med en ny Jens. Som vi jo dog så først skal ud at finde. Heldigvis er der stadig mange af dem derude,” siger Mikkel Elung.

Se Jens i influencer-lære her – efterfulgt at en video med fraklip.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger