Hvad er der sket i dit liv de sidste otte år?
Måske er du blevet gift. Har fået børn. Er blevet skilt.
Måske har du fejret bronzebrullyp, sølvbryllup eller guldbryllup.
Er blevet færdig på dit studie. Har fået dit første job. Mistet det igen. Og fået et nyt. Eller har skiftet karriere.
Du har nok siddet indespærret på et hjemmekontor under corona. Stemt ved en masse store valg. Har jublet over den danske fodboldsommer ved EM i 2021 – og set Morten Olsen sige farvel som landstræner i 2015.
Du tænker nok ikke så tit over det. Men otte år er lang tid.
Og netop det er præmissen i YouSees nye store reklamesatsning, der går ud i dag.
Her har brandet sammen med reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded lavet en ny kampagne, hvor der er fokus på de mange finurlige ting, der kan ske på otte år. Pointen er, at YouSee de sidste otte år af Teknologisk Institut er blevet kåret som det selskab, der har Danmarks bedste mobilnet.
”Det kreative benspænd blev at vise, at otte år faktisk er meget. Når vi tænker på alt det, der er sket de sidste otte år, så har der været corona og tre folketingsvalg. Der er folk, der har mistet deres hår,” siger Heinrich Vejlgaard, der er kreativ direktør hos Robert/Boisen, og griner – han har selv en helt blank isse og et kæmpe skæg.
Credits på kampagnen
Brand Design: In Your Dreams, Tore Rosbo
Animations & Motion Design: Relay Studio, Andreas Bjørn Hansen & Rasmus Bak
Sonic Brand Identity: Unmute, Daniel Schougaard & Simon Kringel
Kreativ strategi: Robert Boisen & Likeminded, Heinrich Vejlgaard & Søren Christensen,
Kreativt team: Peter Emil Birkvig og Louis Petri samt projektleder Gitte Andersen
Produktionsselskab: Gobsmack
Instruktør: Meeto
”Der er sket meget. Og det er en finurlig bevisførelse for, hvor meget der er sket i danskernes liv, og hvordan YouSee har ligget i toppen i alle år.”
Steffen Lundgren Kristensen, CMO og SVP hos YouSee, fortæller, at kampagnen er en stor satsning.
”Mobilkampagnen er den klart største investering i forhold til at gøre os mere attraktive på mobil i mange år.”
Men det er langt fra kun en ny kampagne, YouSee lancerer i dag.
Opdaterer brand på alle platforme
Udover selve reklamen, der går ud på tv, bio, digitale platforme og outdoor medier, så lancerer YouSee samtidig også et ”brand-refresh”, som Steffen Lundgren Kristensen kalder det.
Det betyder, at YouSees visuelle identitet bliver opdateret på alle platforme, og at selskabet også går ud med et taktisk spor med et tilbud om at kunne prøve YouSees mobilnetværk gratis i en måned.
”Det er en stor satsning, vi går ud med nu. Det er ikke bare en reklameidentitet, men omfavner alle vores grænseflader. Det har krævet en del benarbejde, og vi skal bredt ud til en stor kundebase,” siger Steffen Lundgren Kristensen.
Hvorfor har I et behov for at gøre det her nu?
”Vi investerer på mobil lige nu, fordi vi er stolte over, at vores gode venner hos TDC Net for ottende år i træk er blevet målt af Teknologisk Institut som dem, der har den bedste mobiloplevelse i Danmark.”
Hvad er målet for jeres satsning
”Vi er det mest kendte brand på telco (tv, internet, mobil, streaming, red.) i landet, men det er ikke i alle forbrugersegmenter, at vi er mest well-liked. Der er en opfattelse af brandet, og hvad vi kan tilbyde, vi skal have justeret på for at forbedre vores forretning over tid,” siger Steffen Lundgren Kristensen, der tilføjer:
”Det betyder blandt andet, at vi skal være mere attraktive over for kunder, vi ikke har haft så godt fat i. Uden at levere alt for meget til konkurrenterne her, så handler det om at tiltrække de lidt mere tech-savy segmenter, som vi står stærkt i forhold til at levere til. Det er nogle meget specifikke markedssegmenter, som vi ikke har været så dygtige til at tiltrække.”
Spækket med tankevækkende detaljer
Arbejdet med reklamefilmen og kampagnen startede for nogle måneder siden, da YouSee og Robert/Boisen fik nys om, at der var en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut om mobilnetværk på vej.
Her antog de, at TDC Net – der leverer YouSees mobildækning – igen ville toppe. Derfor forberedte de en minutiøs plan, som de hurtigt kunne eksekvere på, hvis det holdt stik. Det gjorde det, og for godt tre uger siden gik arbejdet med at lægge kampagnen klar for alvor i gang.
”Vi begyndte allerede at forberede idéen, da vi fik nys om, at undersøgelsen var på vej. Og da vi fik resultatet for godt tre uger siden, satte vi alt i bevægelse for at få produktionen i gang. Vi havde et super stærkt oplæg liggende, men vi havde også en stram tidsplan. Det er gået stærkt,” siger Steffen Lundgren Kristensen.
Faktisk har bureauet og YouSee finpudset på kampagnen helt indtil dagen før kampagnen skulle i luften, så den sad lige i skabet. Det er også planen, at kampagnen løbende skal finpudses, når begge parter ser effekten af kampagnen.
I sidste ende håber Steffen Lundgren, at kampagnen vil få flere kunder til at overveje YouSee.
”Der er et full-funnel-perspektiv. Vi skal have flere til at overveje at tilvælge YouSee som mobilbrand.”
Samtidig, siger Henrich Vejlgaard, skal reklamen og brandidentiteten også slå YouSee an som markedsledere med et anderledes udtryk end konkurrenterne.
”Vi har forsøgt at spække reklamen med så mange tankevækkende og pudsige detaljer som muligt for at underholde og inkludere hele Danmark. Vi har skruet på udtrykket og har gjort det mindre reklameagtigt. Der skiller vi os også ud fra mange andre mobilselskaber, der har et meget poleret og generisk udtryk. Som kategorileder viser YouSee også, hvordan en mobilkampagne kan se ud.”
Du kan se den nye reklamefilm herunder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger