Eurobest har offentliggjort årets jury, der består af 70 kreative profiler fra 20 lande, og denne gang er der fire danske navne på listen.

Det drejer sig om Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue, Lea Flodgaard, Art Director, & Co., Martin Nørgaard Furze, Creative Director/Instruktør, No Sleep, og André Hansen, Creative Director, Anthill Agency.

Morten Grubak bliver en del af Digital, Mobile & Digital Craft-juryen, Lea Flodgaard sidder i Entertainment-juryen, Martin Nørgaard Furze skal bedømme Film Craft, og André Hansen sidder med i Healthcare-juryen.

Og der er arbejdet på diversiteten igen i år, fremhæver Louise Benson, VP of Festivals, Eurobest, i en pressemeddelelse:

– Jeg er glad for at kunne fortælle, at vi igen i år, for tredje år i træk, er lykkedes med at sammensætte en jury, der er fordelt med 50 procent kvinder og 50 procent mænd, siger hun.

Fine danske traditioner

Eurobest-festivalen er en del af Ascential-gruppen ligesom Cannes Lions – populært kaldet VM i reklame.

Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue, er med i årets Eurobest-jury. Foto: PR.

Og der er tradition for fine danske resultater ved awardshowet: 

Sidste år blev det til en samlet høst på 12 priser – og det var ikke mindst danske Virtue, der gjorde sig bemærket.

Bureauet vandt Grand Prix, Golden Palm, Country Agency of the Year, plus to gange guld og en gang bronze for adDRESS THE FUTURE for Carlings.

Morten Grubak præsenterer i øvrigt i morgen selvsamme case ved denne uges Cannes Lions Live.

Lea Flodgaard, Art Director, & Co., er med i årets Eurobest-jury. Foto: Fra LinkedIn.

Her skal han og Virtue, som et af blot otte Grand Prix-vinderbureauer i verden, på den virtuelle scene ved den livestreamede festival tirsdag klokken 17.50 dansk tid.

De unge kan også

Også på ungdoms-fronten har Danmark fine traditioner ved Eurobest.

Sidste år vandt Martin K. Ettrup fra Nørgård Mikkelsen og Sebastian Egelund Østgaard, der er selvstændig kreativ, bronze til Danmark for deres idé for NGO’en La Strada.

Det var dermed fjerde år i træk, at et dansk team placerede sig i toppen ved Eurobest Young Creative Competition.

Martin Nørgaard Furze, Creative Director/Instruktør, No Sleep, er med i årets Eurobest-jury. Foto: PR.

I 2018 nappede Magnus Mynderup-Bjørnshave og Thomas Jørgensen Parastatidis fra Robert/Boisen & Like-minded guld i samme konkurrence. 

De to foregående år havde henholdsvis Klara Vilshammer og Christoffer Boas, også fra Robert/Boisen & Like-minded, og Eva Ebbensgaard og Mads Schmidt, dengang fra samme bureau, præsteret det samme.

Virtuelt show igen

Eurobest-priserne blev uddelt første gang i 1988, og var til at starte med en ikke-fysisk begivenhed.

Siden blev festivalen afholdt fysisk i en årrække – i skiftende byer – men blev i 2018 igen til et virtuelt show.

Det er det også i år, hvor guld- sølv-, og bronzevinderne offentliggøres 7. december, efterfulgt af Grand Prix- og Special Awards-vinderne den 10. december.

Dertil kommer den årlige European Creativity Report, som der dog ikke er sat dato på endnu.

Man kan stadig nå at indsende cases, men man skal være hurtig: Der er åbnet til den 22. oktober.

Læs mere og se den samlede jury-oversigt her.