Siden 1978 har Carlsberg samarbejdet med DBU og været sponsor for herrelandsholdet – og nu giver man marketing-gas frem mod begivenheden til sommer.

Også selv om Carlsberg for første gang i 32 år ikke er blandt hovedsponsorerne for selve UEFA-begivenheden.

Og det er de danske fans, der er i centrum – eller rettere det traditionsrige fantørklæde. For kampagnens mål er at få danskerne til strikkepindene og fremstille verdens største hjemmestrikkede fantørklæde. 

Ideen er udviklet sammen med Carlsberg Danmarks leadbureau, Yellow Umwelt, og målet er at give alle danskere mulighed for at bidrage til fællesskabet. 

I tråd med DBU’s mission om at være ”en del af noget større.”    

Var det mon en aprilsnar? Mange Facebook-brugere troede det. Foto: Fra Facebook/Carlsberg

35 meter strik – som Rundetårn

Kampagnen blev skudt i gang 1. april, hvor et opslag på Carlsbergs Facebook-side ”duftede” lidt af aprilsnar.

Strik og vis du er Med Holdet! For at vise den ultimative støtte til landsholdet vil vi hjemmestrikke verdens største fantørklæde. Sammen med dig og resten af Danmark. Skal du strikke med?”, stod der. 

Teksten var fulgt af en tegning af Rundetårn og et fantørklæde på størrelse med tårnet.

Og kommentarfeltet på opslaget afslører, at mange var sikre på, at det var årets aprilsnar fra bryggeriet.

Men der var altså tale om første step i en nøje planlagt marketingindsats, hvor flere bureauer arbejder sammen om målet. 

”Vi er dybt seriøse”

ThinkHouse er for eksempel hyret ind til at styre logistikken og stå for samarbejdet med strikkebutikkerne i den landsdækkende kæde Hobbii, der er med i kampagnen. 

– Vi er skam dybt seriøse med projektet og glæder os over, at vi sammen med de danske fans kan vise støtten til landsholdet og være med på en så konkret facon, siger Christina Földes, Senior Brand Manager, Carlsberg Danmark, i en pressemeddelelse om kampagnen.

Når danskernes hjemmestrikkede bidrag ruller ind, oplyser hun videre, samler man det forhåbentlig gigantiske fantørklæde, som prydes af ordene ”Med Holdet.” 

– Og det færdigsamlede fantørklæde skal til sidst vises til landsholdet i træningsperioden, så de kan mærke, se og føle, hvordan hele Danmark har strikket løs for holdet og for sejren, siger Christina Földes.

" Fan-oplevelsen er en altafgørende del af landsholdsfodbold.
Ronnie Hansen, kommerciel direktør, DBU

Også hos DBU og Yellow Umwelt understreger man, at det handler om fan-oplevelsen.

Trend eksploderet under corona

– Fan-oplevelsen er en altafgørende del af landsholdsfodbold og det særlige fællesskab, vi gerne vil skabe sammen med vores fans. Og fanhalstørklædet er en helt afgørende del af fankulturen, siger Ronnie Hansen, kommerciel direktør, DBU.

Han tilføjer:

– Samtidig så vi, at strikke-trenden eksploderede under corona. Derfor begynder fans naturligvis også at strikke deres egne fantørklæder, og jeg kan næsten ikke forestille mig en mere dansk måde at være fan på. Vi elsker, at Carlsberg sætter stik til den del.

Jakob Bruun, kreativ direktør, Yellow Umwelt, supplerer:

– Det er jo første gang vi spiller på hjemmebane. Som den ultimative fanhyldest koordinerer vi derfor den landsdækkende strikkeindsats, der udtrykker alle de følelser, vi har for vores landshold. Det gode er, at vi kan strikke hver for sig, men stadig samle det hele som et smukt symbol på nationalfølelse. 

Læs mere på carlsberg.dk/medholdet, hvis du vil strikke med.

Og se kampagnefilmen her, hvor både Carlsbergs øverste chef, Cees t’ Hart, ”hende fra marketing”, ”ham fra DBU” – og ”ham fra reklamerne” svinger strikkepindene for Danmark.