”Der kommer spyd!”, lød det for første gang i TV-reklameblokken for 13 år siden.

Siden har energiselskabet OK i talrige reklamefilm portrætteret lokale sports-entusiaster, der hver dag kæmper en ukuelig kamp i lokale idrætsforeninger for at få begrænsede ressourcer til at slå til.

Nu er energiselskabet klar til køre endnu en runde af reklamefilm, som fortsætter i samme spor. Men i modsætning til tidligere benytter reklamerne sig af en gennemgående figur, Jørgen, der er formand for den lokale idrætsforening, hersker i cafeteriet og giver et nap med som mentaltræner.

Fra reklame til værdigrundlag

Tonen er ifølge OK’s marketingdirektør, Ole Kjeldgaard, fortsat den samme.

”Hele vores identitet er bundet op omkring, at vi støtter lokalsporten, og er i dag formuleret som en del af vores værdigrundlag. Det er vigtigt for os, at vi ikke griner af de frivillige og holder fast i ånden: “Vi skal nok klare os”, velvidende, at lokalsporten altid mangler penge.”

”Derfor var der heller ikke været den store tvivl, da vi begyndte at tale om at tage en runde til. Hvis vi stopper konceptet nu, så bliver vi bare til endnu et energiselskab,” fastslår Ole Kjeldgaard.

Han peger på, at reklameuniverset har formået at placere OK et hestehoved foran konkurrenterne med et kendskab over 95 procent på YouGov BrandIndex’ ’liste over Danmarks mest omtalte varemærker. Samtidig er brandets markedsandel inden for benzin støt og roligt vokset, så OK i dag er markedsleder.

Reklame gavner lokalt idrætsliv

Væksten nyder 2.000 lokale idrætsforeninger godt af, idet energiselskabet sidste år kunne udbetale et tocifret millionbeløb, som kom lokale klubber og foreninger til gode efter princippet om, at regner det på præsten, så drypper det også på degnen.

Og hos OK er marketingchef Ole Kjeldgaard da også ganske godt tilfreds med resultatet af de 13 års indsats.

Om "OK støtter sporten"-universet

Gik i luften 2009 med reklamefilmen “Der kommer spyd!”.

De tre første film, “Der kommer spyd!”, “Stangspring” og “Trampolin” vandt priser ved Eurobest i 2009.

På spørgsmålet ”Hvilke benzinselskaber støtter sporten i din by/dit lokalområde?” svarede 26 procent OK i 2007 og 65 procent svarede OK i 2016.

På spørgsmålet ”Har det nogen indflydelse på din opfattelse af OK, at de støtter sporten?” svarede 42 procent ”Positiv/Meget Positiv” i 2007 og 75 procent i 2020.

Støtter hvert år 2.000 lokale sportsklubber og idrætsforeninger med tocifret millionbeløb.

Har støttet lokalsporten siden slutningen af 80’erne.

”Vi er stolte af det. Det er da klart. Det er billedet på det lange seje træk, og jeg er ikke spor i tvivl om, at vores reklameunivers har været den direkte årsag til vores vækst. Desuden kan vi konstatere, at wear out-effekten er meget lav på alle platforme, selvom det er et reklameunivers, der oprindeligt er udviklet som en klassisk TVC-kampagne.”

Den nye kampagne, kommer til at køre på med et massivt tryk på TV 2, Nent og Discovery, og vanen tro er de nye reklamefilm kreeret af reklamebureauet Zupa og produktionsselskabet M2 Film, hvor det kreative team, med få undtagelser, er identisk med det oprindelige setup.

Konceptet blev undfanget i 2009 hos Uncle Grey af Ulrik Juul, Jan Pedersen og Michael Paterson, men et par år senere flyttede konceptet med det kreative team til Recommended, som sidenhen blev Agency Spring og i dag Zupa.

Med til historien er værd at nævne, at grundstenen blev lagt to år tidligere, da OK’s daværende bureau, Recommended, med Mads Mikkelsen som Creative Director og Jørgen Blauert (Recommendeds daværende direktør, red.) i spidsen, udtænkte idéen om at integrere OK’s støtte til lokalsporten i selskabets kommunikation og markedsføring.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger
Filmen: “Der kommer spyd!”

”OK befandt sig dengang i et marked, hvor der var priskrig, og olieselskaberne konstant kæmpede om at kunne levere den laveste benzinpris. Så tænkte vi, at vi kunne flytte fokus over på noget andet, hvor vi så OK’s støtte til lokalsporten, som selskabet hidtil ikke havde råbt særligt højt om, som noget, der kunne ramme folk tættere på deres hjerte,” fortæller Mads Mikkelsen, der i dag er Creative Director for Zupa.

Kult hos unge

Jan Pedersen, der er kreativ direktør på produktionsselskabet M2 Film, hæfter sig blandt andet ved, at OK har et godt tag i de unge, til trods for, at det er et univers, der efterhånden har 13 år på bagen.

”Vi hører jo unge mennesker, der både bruger vendingerne “Der kommer spyd” og “Der kommer kål”. Måske, fordi vi bruger et klassisk greb i humoren, hvor man bryder med det perfekte og noget går galt, og det gerne må gøre ondt,” siger Jan Pedersen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger
Filmen “Fægtning”, der vandt Nordstats Publikumspris, De Studerendes Pris og TV 2 Prisen.

Creative Director Mads Mikkelsen fra Zupa tilføjer, at de hele tiden overvejer, om universet stadig er relevant.

”Hver gang vi mødes, så spørger vi selvfølgelig os selv, om vi er berettiget til at blive ved? Men omvendt er vi heller ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig er nødt til at give folk dét, som de gerne vil have, men også noget nyt,” siger Mads Mikkelsen og fortsætter:

”Vi skal på den ene side holde fast i konceptet, men vi er til gengæld også nødt til at ændre 10-20 procent for at skyde ny energi ind i universet. Helt konkret har vi ændret karakteren fra at følge en træner til at følge en klubformand, som i modsætning til en træner, også i den virkelige verden, spiller mange forskellige roller i den lokale idrætsforening. En lille hersker, der får alting til at ske, på godt og ondt.”

Jan Pedersen supplerer:

”Når vi laver en ny omgang film, så er vi hele tiden under pres for at levere noget, der ikke må være mindre sjovt end tidligere film. Derfor har vi afholdt uendeligt mange møder om alt, der både vedrører manuskript, optagelser og klipning for hele tiden at perfektionere det færdige output.”

Mads Mikkelsen fortæller, at det seneste koncept har været et år undervejs.

”Vi skriver alle på manuskriptet og forfiner det – skriver det om igen og igen. Alle bidrager med noget forskelligt. Det er vigtigt, da der sagtens kan stå noget sjovt i manuskriptet, som ikke virker foran kameraet. Det skal også virke fysisk for netop at give OK et menneskeligt ansigt og en varme, der er altafgørende i betragtning af, at OK er et benzin-brand, der benytter sig af ubemandede stationer,” siger Mads Mikkelsen.

Du kan se den nyeste OK-reklame her. De nye reklamefilm er ligesom alle de foregående 16 i universet instrueret af Klaus Spendser.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger