Zupa Zite, der designer, bygger og driver on-site bureauer for en række danske virksomheder, har ansat Kasper Sierslev som ny COO.

Kasper Sierslev har gennem en årrække været dybt involveret i at bygge inhouse marketing-løsninger for flere store virksomheder. Dels som fastansat – dels som ekstern konsulent.

I sommer udgav han desuden en meget rost bog med masser af råd, baseret på egne erfaringer.

– Jeg har glædet mig sindssygt til at kunne fortælle, at jeg nu starter som COO i Zupa Zite, siger han og tilføjer:

– Det er vist ingen hemmelighed, at jeg er ret overbevist om at in-housing af nogle af marketing- disciplinerne, som for eksempel content creation, har sine fordele.

Begge sider af bordet

Kasper Sierslev er oprindelig uddannet på henholdsvis Reklameskolen og DMJX, og han startede karrieren i bureaubranchen. Hos blandt andre Bocca, Bergsøe4 og Core:workers.

Og siden maj 2014, hvor han kom til Maersk som Global Head of Creative, Brand and Customer Insights og fik til opgave at bygge en inhouse marketing-organisation, har han gjort netop dette i flere andre virksomheder: 

I Saxo Bank fra 2016 til 2018, hos Georg Jensen fra 2018 til slutningen af 2019. Og senest som ekstern konsulent hos GN Resound.

Men nu er det jobbet som COO hos Zupa Zite, der kalder. Og in-housing er i dén grad på dagsordenen hos virksomhederne, mener Kasper Sierslev:

– Jeg oplever flere og flere brands, der omorganiserer marketingafdelingerne lige nu. Ja, faktisk hele marketingforsyningskæden – for at se, hvordan de kan optimere den og blive mere agile, siger han. 

Ikke hvorfor, men hvordan

Men der er vel stadig delte meninger om inhouse derude? 

– Ja. Og det hænger sammen med en eksplosion af platforme, kanaler og indhold, mens marketing-budgetterne stort set er de samme, siger Kasper Sierslev og tilføjer:

– Det medfører et massivt behov for digitalt content og for en operationel transformation i marketingfunktionerne ude i virksomhederne. Og derfor også en øget appetit på inhousing. 

Og Kasper Sierslev er ikke i tvivl:

– Spørgsmålet fra marketingfolk er ikke længere hvorfor, men hvordan skal vi gøre det, siger han.

Mange mulige modeller

Hos Zupa Zite har man specialiseret sig i de såkaldte on-site-modeller, hvor Grundfos ofte nævnes som en af de helt store succeser.

Men der er mange måder at inhouse på, påpeger Kasper Sierslev.

– Virksomhederne kan jo selv opbygge et team til at efterbehandle de kampagner og elementer, som de køber ude i byen hos deres nuværende bureau og leverandører. Eller selv udbygge og hyre kapaciteterne ind, siger Kasper Sierselv og tilføjer:

– Og så er der skræddersyede modeller, såsom Zupa Zite, der så at sige tilkobler eksterne ressourcer til et brand via et specialbygget team, tools og processer. 

Det kan dog tage lang tid at finde den rigtige løsning, mener han:

– Der er ikke one-size-fits-all løsninger. Og det er derfor, vi blander mennesker, proces og teknologi for at give virksomhederne deres eget skræddersyede bureau, som derefter kan skaleres og ændres agilt, når nye behov opstår.