108 i sekundet. 6.480 i minuttet. 388.800 i timen. Eller 3,4 milliarder på et år. Så mange skadelige annoncer fjernede Google fra internettet i løbet af 2021. Det viser den seneste udgave af Googles årlige Ads Safety Report.

De skadelige annoncer har på forskellig vis overtrådt Googles retningslinjer for lødige annoncer. Det kan være annoncer, der indeholder misinformation om emner som vacciner, eller annoncer der vil inficere computere med skadelige filer.

Det er en markant stigning fra 2020, hvor der blev fjernet cirka 3,1 milliarder annoncer.

“På nettet foregår en daglig kamp mod cyberkriminelle, som forsøger at svindle almindelige internetbrugere med alle tænkelige midler. Og problemet ser ikke ud til at blive mindre – tværtimod. Vi kæmper konstant for at forhindre, at folk støder på de skadelige og vildledende annoncer. Men det er en udfordring, som kun vokser fra år til år i takt med en stigende internettrafik og webhandel,” skriver Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark, i en mail til mediet Markedsføring.

I et opfølgende interview har mediet Markedsføring spurgt:

Fakta fra Googles Ad Safety-rapport

625 millioner annoncer blev fjernet, fordi de misbrugte Googles reklamenetværk. Det kan være at forsøge at omgå de implementerede kontroller ved tilsløring eller manipulation af annoncetekst. Eller at bruge netværket til at opnå unfair trafikfordele ved at bruge flere konti eller forsøge at vise mere end én annonce ad gangen.

287 millioner annoncer blev fjernet, fordi de havde seksuelle undertoner.

140 millioner blev fjernet, fordi de var i konflikt med varemærker.

3,4 milliarder annoncer fjernet i alt.

5,6 millioner annoncekonti blev blokeret – i 2020 var tallet 1,7 millioner.

230 millioner falske sundhedsannoncer blev fjernet siden pandemiens begyndelse.

5,7 millioner annoncer blev begrænset i udbredelse for at overtræde lokal lovgivning.

I fjerner rigtig mange skadelige annoncer. Men gør I nok for at forebygge de problematiske annoncer?

“Vi gør alt, der står i vores magt. Det er et våbenkapløb lige under overfladen, hvor vi er én spiller mod millioner af spillere. Svindlerne stopper ikke. Når et hul er lukket, åbner de et nyt,” siger Jesper Vangkilde til Markedsføring.

Samfundstendenser påvirker annoncerne

Særligt misinformation om coronapandemien har været en stærk tendens, Google har set i problematiske annoncer. Det kan blandt andet være annoncer for falsk medicin og misinformation om vacciner, som Google er skredet ind over for. Hele 6,5 millioner af slagsen blev fjernet i 2021.

“It-kriminelle udnytter i langt de fleste tilfælde geopolitiske begivenheder som afsæt til at snyde eller påvirke andre mennesker. Det betyder som oftest, at hvert år byder på nye tendenser, men pandemiens markante påvirkning på verden har betydet, at vi igen i år har set mange falske annoncer relateret til corona,” siger Jesper Vangkilde.

Samlet har tech-giganten måttet skride ind over for 230 millioner falske sundhedsannoncer siden pandemiens begyndelse. Det er stadig primært annoncer, der misbruger Googles eget reklamenetværk eller har seksuelle undertoner, Google har slået ned på.

Og senest har Ruslands invasion af Ukraine også haft betydning for, hvad Google må fjerne. Zoomer vi ind på 2022, har Google indtil videre blokeret to millioner annoncer fra statsfinansierede russiske medier.