Vinderne af The True Award 2019 er fundet – og omkring 400 festglade bureaufolk, producenter, annoncører, instruktører, teknikere og helt almindelige film-freaks var fredag aften med til festen.

Og awardshowets helt store pris, Årets Film, gik til filmen Voiceless Women for NGO’en Newlives – skabt af produktionsselskabet Uitch Iscratch og instrueret af Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen.

Filmen vandt i sommer også en sølv-løve ved VM i reklame, Cannes Lions, og to priser ved Young Directors Awards, og er lige nu også i spil til en D&AD Impact Award – og fredag aften kunne parterne bag filmen altså føje yderligere hæder til deres arbejde ved The True Award. 

Det var Langelinie Pavillonen i København, der lagde sildebensparketgulve og skibsplanker til begivenhederne.

Og efter et velkommen fra Producentforeningens meget nytiltrådte direktør, Jørgen Ramskov, der undskyldte stemmen – han havde aftenen forinden sagt farvel til sit direktørjob på den nu hedengangne Radio 24Syv – overtog journalist og radiovært, Anders Lund Madsen scenen.

Som den erfarne herre, han er, styrede Anders Lund Madsen – med referencer til Det Sixtinske Kapel og Michelangelo (“man er jo blandt kunstnere”) gæsterne gennem aftenen med sikker hånd.

Bortset naturligvis lige fra at han startede med at tabe alle sine talepapirer: “Så nu kan det altså godt være, rækkefølgen bliver lidt anderledes end planlagt”.

Sjældent overskud

Vindertrofæet til Årets Film blev på scenen overrakt af Producentforeningens nu afgåede formand og juryformand for The True Award, Christian Bévort, der i øvrigt selv modtog en ærespris for sine mange års arbejde for foreningen, og han ledsagede prisen med blandt andet disse ord:

– Det er fristende at tro, at juryen valgte denne film som Årets Film, fordi den er en ubehagelig påmindelse, om en del af samfundet vi helst vender ryggen til, fordi det er for svært at se i øjnene.

– Men denne film bliver Årets Film, fordi den er udført klogt og med et sjældent overskud i eksekveringen. Det er på papiret en god idé, men kunne let have tabt alt i eksekveringen.

– At det så ovenikøbet er et nyt og ungt team, der har udviklet og instrueret filmen, er kun en glædelig overraskelse. Dem kommer der helt sikkert mere godt fra, sagde han. 

Mandestemmer på afveje

Vinderfilmen, der meget passende blev lanceret 18. november 2018 på EU’s internationale Anti-trafficking Dag, viser seks forskellige kvinder, fremstillet i omgivelser, så de ”ligner” prostituerede. 

Men når kvinderne taler, så er de synkroniseret og taler med mandestemmer – og det er hård kost, for det er sætninger, der er hentet fra autentiske online-fora, hvor mænd ”anmelder” kvindelige sex-arbejdere.

Men det har virket: Bare få uger efter lanceringen indløb anonyme tip om flere ejendomme, som husede kvinder, der var ofre for sex trafficking – de blev hjulpet i sikkerhed af New Lives, oplyser organisationen.

Du kan se Årets Film ved The True Award 2019 her. Artiklen fortsætter under filmen.

Prisregn over flere film

Ud over titlen som Årets Film vandt Voiceless Women også guld i kategorien Bedste Film/Long og guld for Bedste Instruktion (Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen), ligesom priserne for Bedste Foto (Jacob Møller) og Bedste Sound Design (Símun Mohr) også gik dén vej.

Men andre kunne også være med.

Således markerede ikke mindst filmen The Lift for Bianco Footwear – skabt af & Co. og New Land – sig stærkt i løbet af aftenen.

Filmen vandt guld i kategorien Bedste Entertainment Film, sølv i kategorien Bedste Film/Long og sølv for Bedste Instruktion (Daniel Kragh-Jacobsen). Dertil vandt filmen for Bedste Klip (Carla Luffe) og Bedste Original Musik (Anders Singh Vesterdahl).

Aftenen bød desuden på guld til følgende film:

– Fodbold fra OK, skabt af Agency Spring og M2 Film i kategorien Bedste Film/Short

– Tal om din økonomi: Venskabet/Den anden Side/Alene for Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden, skabt af The Unicorn, New Land og Bacon

– The Message fra Interflora, skabt af & Co. og Bacon i kategorien Bedste Filmkampagne/Short

– Kå fra Stjerner, feat. Bette & Fraads for Mathias Bjerre Management: Glass Management, skabt af Roasted Horse og New Land

– Pølsepresser du? for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, skabt af Gobsmack Productions, i kategorien Bedste Entertainment Kampagne.

Årets Producent tog i 11 priser

Samlet set blev der uddelt 32 priser i løbet af aftenen, herunder følgende særlige priser: 

Norstats Publikumspris, der gik til TV 2 Creative og New Lands film Alt det vi deler – forbundet” for TV 2.

True Talent-prisen, der gik til Samuel Cantor fra Bacon. 

Årets Annoncør blev New Lives, og Årets Bureau blev & Co., der havde en finger med i spillet ved ni af aftenens priser: To guld, to sølv, to bronze og tre håndværkspriser.

Imponerende, men overgået af New Land, der kunne glæde sig over at have sit navn på 11 priser: Tre guld, fem sølv, to håndværkspriser – og Norstats Publikumspris 2019: En præstation, der sikrede titlen og prisen som Årets Producent.

Uddeles for 12. år i træk

The True Award blev afholdt første gang i 2007 – året, hvor Dansk Reklamefilms prisuddeling Arnold måtte lukke efter mange år.

Producentforeningen og Dansk Annoncørforening var dengang enige om, at markedet nu ville mangle en prisuddeling specifikt til reklamefilm, de to foreninger gik sammen om projektet, og The True Award blev født.

Ambitionen med The True Award er at sætte fokus på de bedste danske reklamefilm og et særligt kendetegn ved awardshowet er, at det ikke blot er den gode idé og den effektive reklamefilm, der hyldes, men også de fagligheder, der er hele grundlaget for gode film: instruktion, foto, klip, lyddesign og VFX.

I dag er det Producentforeningen, som arrangerer The True Award, og det sker i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Dansk Annoncørforening.

Og her er de så: Vinderne ved The True Award 2019.

ÅRETS FILM 2019 

Voiceless Women 

Annoncør: NEWLIVES

Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch

Producent: Uitch Iscratch 

Producer: Jacob Salling, Kate Kagawa 

Art Director: Martin Nørgaard Furze

Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen

BEDSTE FILM/LONG 

GULD

Voiceless Women

Annoncør: NEWLIVES

Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch

Producent: Uitch Iscratch 

Producer: Jacob Salling, Kate Kagawa 

Art Director: Martin Nørgaard Furze

Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen

SØLV

The Lift 

Annoncør: Bianco Footwear

Bureau: &Co. / NoA 

Producent: New Land

Producer: Thor Brammer Jacobsen, Anne-Mette Lund

Art Director: Lea Flodgaard, Katrine Winblad

Tekstforfatter: Mathias Trads

Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen

BRONZE 

The Indoor Generation – Let the Nature Back in – 

Annoncør: Velux

Bureau: &Co. / NoA

Producent: Bacon

Producer: Samuel Cantor, Lene Meyer

Art Director: Claus Collstrup

Tekstforfatter: Peter Dinesen

Instruktør: Martin De Thurah

BEDSTE FILM/SHORT 

GULD 

Fodbold

Annoncør: OK

Bureau: Agency Spring

Producent: M2Film 

Producer: Jan P, Jonas Bjarnøe

Art Director: Mads Mikkelsen

Tekstforfatter: Michael Paterson

Instruktør: Klaus Spendser 

SØLV 

Lotto millionær nr. 3.254 

Annoncør: Danske spil

Bureau: Gobsmack Productions

Producent: New Land, Gobsmack Productions

Producer: Nya Bille, Thor Brammer Jacobsen, Christina Bostofte Erritsøe

Art Director & Tekstforfatter: Heinrich Vejlgaard, Rene Sohn Kammersgaard 

Instruktør: Tore Frandsen

BRONZE 

Fars dreng 

Annoncør: Alkohol & Samfund, TrygFonden

Bureau: Hjaltelin Stahl

Producent: Bacon 

Producer: Ditte Glass

Art Director: Nicolai Dimon

Tekstforfatter: Lasse Vintersbølle

Instruktør: Ada Søby 

BEDSTE FILMKAMPAGNE/LONG

GULD

Tal om din økonomi: Venskabet / Den anden side / Alene 

Annoncør: Forbrugerrådet Tænk, TrygFonden

Bureau: The Unicorn

Producent: New Land, Bacon, The Unicorn

Producer: Benjamin Muasya, Laura Valentiner-Bohse, Birgitte Rask, Sandra Heavey

Art Director: Thomas Pries

Tekstforfatter: Peter Metcalfe

Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen, Cecilie Mcnair, Anders Walter

(Ingen sølv- eller bronzevindere i kategorien)

BEDSTE FILMKAMPAGNE/SHORT

GULD

The Message 

Annoncør: Interflora

Bureau: &Co. / NoA

Producent: Bacon

Producer: Samuel Cantor, Stevan Stoltz-Andersen

Art Director: Peter Strange Echwald

Tekstforfatter: Tue Rossel

Instruktør: Martin Werner

(Ingen sølv- eller bronzevindere i kategorien)

BEDSTE MUSIKVIDEO

GULD

Kå – Stjerner, feat. Bette & Fraads

Annoncør: Mathias Bjerre Management: Glass Management

Producent: Roasted Horse, New Land

Producer: Bertil Vorre, John O’Power 

Instruktør: Bertil Vorre

SØLV 

Tobias Rahim – Verden vælter 

Annoncør: Musicall Management, Panamericana Recordings, Tobias Rahim

Bureau: Musicall Management, Panamericana Recordings, Tobias Rahim

Producent: Roasted Horse, New Land

Producer: Bertil Vorre, Selina Sinkbæk

Art Director: Bertil Vorre

Instruktør: Bertil Vorre

BRONZE

Simon Littauer – Hubris – 

Producent: Honeytrap Film, Firebrand Productions

Producer: Malene Dyhring, Caroline Steenberg Dam

Instruktør: Ian Isak

BEDSTE ENTERTAINMENT FILM

GULD 

The Lift 

Annoncør: Bianco Footwear

Bureau: &Co. / NoA 

Producent: New Land

Producer: Thor Brammer Jacobsen, Anne-Mette Lund

Art Director: Lea Flodgaard, Kartrine Winblad

Tekstforfatter: Mathias Trads

Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen

SØLV 

Alt det vi deler 

Annoncør: TV 2 

Bureau: TV 2 Creative

Producent: TV 2, New Land

Producer: Thor Brammer Jacobsen, Nadja Kristensen, Leonore Skousen

Art Director: Kristian Vestergaard, Thomas Torp, Sophie Leegaard, Chaga Signe Bruun

Instruktør: Christian Holten Bonke

BRONZE 

The Indoor Generation – Let Nature Back in  

Annoncør: Velux

Bureau: &Co. / NoA

Producent: Bacon

Producer: Samuel Cantor, Lene Meyer

Art Director: Claus Collstrup

Tekstforfatter: Peter Dinesen

Instruktør: Martin De Thurah

BEDSTE ENTERTAINMENT KAMPAGNE

GULD

Pølsepresser du? 

Annoncør: Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden

Producent: Gobsmack Productions

Producer: Christina Bostofte Erritzøe

Art Director: Frederik Voetmann, Niklas Hultquist, Philip Bock, Theis Kildetoft

Instruktør: Nikolaj Lie Kaas

SØLV 

Lego Stranger Things  

Annoncør: Lego

Bureau: Advance

Producent: Advance, Shoot Happens

Producer: Patrick Bendix, Christian Juliussen

Art Director: Kim Flügel 

Tekstforfatter: Chris Calvert

Instruktør: Anders Bundgaard

BRONZE

FRANZI25 

Annoncør: 25syv

Bureau: Wibroe, Duckert & Partners

Producent: Honeytrap Film 

Producer: Malene Dyhring

Art Director: Rasmus Petersen

Instruktør: Simon Bonde

BEDSTE INSTRUKTION

GULD

Voiceless Women

Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen 

Annoncør: NEWLIVES 

Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch

Producent: Uitch Iscratch

SØLV 

The Lift 

Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen

Annoncør: Bianco Footwear

Bureau: &Co. / NoA

Producent: New Land

BRONZE 

An Open Mind is the Best Look  

Instruktør: Martin De Thurah

Annoncør: Nordstrom

Bureau: Droga5 NY

Producent: Epoch Films

BEDSTE FOTO

Voiceless Women 

Annoncør: NEWLIVES

Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch

Producent: Uitch Iscratch

Fotograf: Jacob Møller

BEDSTE KLIP

The Lift 

Annoncør: Bianco Footwear

Bureau: &Co. / NoA

Producent: New Land

Klipper: Carla Luffe

BEDSTE PRODUCTION DESIGN

Welcome Listeners

Annoncør: HIFI Klubben

Bureau: &Co. / NoA

Producent: Bacon

Production/Set designer: Serban Porupca

BEDSTE SOUND DESIGN

Voiceless Women 

Annoncør: NEWLIVES

Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch

Producent: Uitch Iscratch

Sound designer: Símun Mohr

BEDSTE VFX/3D

Legacy 

Annoncør: Carlsberg

Bureau: Uncle Grey

Producent: Thirsty

VFX/3D artist: Mikael Balle VFX, TGBVFX

BEDSTE ORIGINAL MUSIK

The Lift 

Annoncør: Bianco Footwear

Bureau: &Co. / NoA

Producent: New Land

Komponist: Anders Singh Vesterdahl

NORSTATS PUBLIKUMSPRIS

Alt det vi deler 

Annoncør: TV 2

Bureau: TV 2 Creative

Producent: TV 2, New Land

THE TRUE TALENT

Samuel Cantor

Indstillet af: Mette Jermiin, Executive producer 

Virksomhed: Bacon

ÅRETS ANNONCØR

Newlives

ÅRETS PRODUCENT

New Land

ÅRETS BUREAU

&Co. / NoA