Vinderne af The True Award 2019 er fundet – og omkring 400 festglade bureaufolk, producenter, annoncører, instruktører, teknikere og helt almindelige film-freaks var fredag aften med til festen.
Og awardshowets helt store pris, Årets Film, gik til filmen Voiceless Women for NGO’en Newlives – skabt af produktionsselskabet Uitch Iscratch og instrueret af Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen.
Filmen vandt i sommer også en sølv-løve ved VM i reklame, Cannes Lions, og to priser ved Young Directors Awards, og er lige nu også i spil til en D&AD Impact Award – og fredag aften kunne parterne bag filmen altså føje yderligere hæder til deres arbejde ved The True Award.
Det var Langelinie Pavillonen i København, der lagde sildebensparketgulve og skibsplanker til begivenhederne.
Og efter et velkommen fra Producentforeningens meget nytiltrådte direktør, Jørgen Ramskov, der undskyldte stemmen – han havde aftenen forinden sagt farvel til sit direktørjob på den nu hedengangne Radio 24Syv – overtog journalist og radiovært, Anders Lund Madsen scenen.
Som den erfarne herre, han er, styrede Anders Lund Madsen – med referencer til Det Sixtinske Kapel og Michelangelo (“man er jo blandt kunstnere”) gæsterne gennem aftenen med sikker hånd.
Bortset naturligvis lige fra at han startede med at tabe alle sine talepapirer: “Så nu kan det altså godt være, rækkefølgen bliver lidt anderledes end planlagt”.
Sjældent overskud
Vindertrofæet til Årets Film blev på scenen overrakt af Producentforeningens nu afgåede formand og juryformand for The True Award, Christian Bévort, der i øvrigt selv modtog en ærespris for sine mange års arbejde for foreningen, og han ledsagede prisen med blandt andet disse ord:
– Det er fristende at tro, at juryen valgte denne film som Årets Film, fordi den er en ubehagelig påmindelse, om en del af samfundet vi helst vender ryggen til, fordi det er for svært at se i øjnene.
– Men denne film bliver Årets Film, fordi den er udført klogt og med et sjældent overskud i eksekveringen. Det er på papiret en god idé, men kunne let have tabt alt i eksekveringen.
– At det så ovenikøbet er et nyt og ungt team, der har udviklet og instrueret filmen, er kun en glædelig overraskelse. Dem kommer der helt sikkert mere godt fra, sagde han.
Mandestemmer på afveje
Vinderfilmen, der meget passende blev lanceret 18. november 2018 på EU’s internationale Anti-trafficking Dag, viser seks forskellige kvinder, fremstillet i omgivelser, så de ”ligner” prostituerede.
Men når kvinderne taler, så er de synkroniseret og taler med mandestemmer – og det er hård kost, for det er sætninger, der er hentet fra autentiske online-fora, hvor mænd ”anmelder” kvindelige sex-arbejdere.
Men det har virket: Bare få uger efter lanceringen indløb anonyme tip om flere ejendomme, som husede kvinder, der var ofre for sex trafficking – de blev hjulpet i sikkerhed af New Lives, oplyser organisationen.
Du kan se Årets Film ved The True Award 2019 her. Artiklen fortsætter under filmen.
Prisregn over flere film
Ud over titlen som Årets Film vandt Voiceless Women også guld i kategorien Bedste Film/Long og guld for Bedste Instruktion (Martin Nørgaard Furze og Mette Carla Albrechtsen), ligesom priserne for Bedste Foto (Jacob Møller) og Bedste Sound Design (Símun Mohr) også gik dén vej.
Men andre kunne også være med.
Således markerede ikke mindst filmen The Lift for Bianco Footwear – skabt af & Co. og New Land – sig stærkt i løbet af aftenen.
Filmen vandt guld i kategorien Bedste Entertainment Film, sølv i kategorien Bedste Film/Long og sølv for Bedste Instruktion (Daniel Kragh-Jacobsen). Dertil vandt filmen for Bedste Klip (Carla Luffe) og Bedste Original Musik (Anders Singh Vesterdahl).
Aftenen bød desuden på guld til følgende film:
– Fodbold fra OK, skabt af Agency Spring og M2 Film i kategorien Bedste Film/Short
– Tal om din økonomi: Venskabet/Den anden Side/Alene for Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden, skabt af The Unicorn, New Land og Bacon
– The Message fra Interflora, skabt af & Co. og Bacon i kategorien Bedste Filmkampagne/Short
– Kå fra Stjerner, feat. Bette & Fraads for Mathias Bjerre Management: Glass Management, skabt af Roasted Horse og New Land
– Pølsepresser du? for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, skabt af Gobsmack Productions, i kategorien Bedste Entertainment Kampagne.
Årets Producent tog i 11 priser
Samlet set blev der uddelt 32 priser i løbet af aftenen, herunder følgende særlige priser:
Norstats Publikumspris, der gik til TV 2 Creative og New Lands film Alt det vi deler – forbundet” for TV 2.
True Talent-prisen, der gik til Samuel Cantor fra Bacon.
Årets Annoncør blev New Lives, og Årets Bureau blev & Co., der havde en finger med i spillet ved ni af aftenens priser: To guld, to sølv, to bronze og tre håndværkspriser.
Imponerende, men overgået af New Land, der kunne glæde sig over at have sit navn på 11 priser: Tre guld, fem sølv, to håndværkspriser – og Norstats Publikumspris 2019: En præstation, der sikrede titlen og prisen som Årets Producent.
Uddeles for 12. år i træk
The True Award blev afholdt første gang i 2007 – året, hvor Dansk Reklamefilms prisuddeling Arnold måtte lukke efter mange år.
Producentforeningen og Dansk Annoncørforening var dengang enige om, at markedet nu ville mangle en prisuddeling specifikt til reklamefilm, de to foreninger gik sammen om projektet, og The True Award blev født.
Ambitionen med The True Award er at sætte fokus på de bedste danske reklamefilm og et særligt kendetegn ved awardshowet er, at det ikke blot er den gode idé og den effektive reklamefilm, der hyldes, men også de fagligheder, der er hele grundlaget for gode film: instruktion, foto, klip, lyddesign og VFX.
I dag er det Producentforeningen, som arrangerer The True Award, og det sker i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Dansk Annoncørforening.
Og her er de så: Vinderne ved The True Award 2019.
ÅRETS FILM 2019
Voiceless Women
Annoncør: NEWLIVES
Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch
Producent: Uitch Iscratch
Producer: Jacob Salling, Kate Kagawa
Art Director: Martin Nørgaard Furze
Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen
BEDSTE FILM/LONG
GULD
Voiceless Women
Annoncør: NEWLIVES
Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch
Producent: Uitch Iscratch
Producer: Jacob Salling, Kate Kagawa
Art Director: Martin Nørgaard Furze
Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen
SØLV
The Lift
Annoncør: Bianco Footwear
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen, Anne-Mette Lund
Art Director: Lea Flodgaard, Katrine Winblad
Tekstforfatter: Mathias Trads
Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen
BRONZE
The Indoor Generation – Let the Nature Back in –
Annoncør: Velux
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Bacon
Producer: Samuel Cantor, Lene Meyer
Art Director: Claus Collstrup
Tekstforfatter: Peter Dinesen
Instruktør: Martin De Thurah
BEDSTE FILM/SHORT
GULD
Fodbold
Annoncør: OK
Bureau: Agency Spring
Producent: M2Film
Producer: Jan P, Jonas Bjarnøe
Art Director: Mads Mikkelsen
Tekstforfatter: Michael Paterson
Instruktør: Klaus Spendser
SØLV
Lotto millionær nr. 3.254
Annoncør: Danske spil
Bureau: Gobsmack Productions
Producent: New Land, Gobsmack Productions
Producer: Nya Bille, Thor Brammer Jacobsen, Christina Bostofte Erritsøe
Art Director & Tekstforfatter: Heinrich Vejlgaard, Rene Sohn Kammersgaard
Instruktør: Tore Frandsen
BRONZE
Fars dreng
Annoncør: Alkohol & Samfund, TrygFonden
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Bacon
Producer: Ditte Glass
Art Director: Nicolai Dimon
Tekstforfatter: Lasse Vintersbølle
Instruktør: Ada Søby
BEDSTE FILMKAMPAGNE/LONG
GULD
Tal om din økonomi: Venskabet / Den anden side / Alene
Annoncør: Forbrugerrådet Tænk, TrygFonden
Bureau: The Unicorn
Producent: New Land, Bacon, The Unicorn
Producer: Benjamin Muasya, Laura Valentiner-Bohse, Birgitte Rask, Sandra Heavey
Art Director: Thomas Pries
Tekstforfatter: Peter Metcalfe
Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen, Cecilie Mcnair, Anders Walter
(Ingen sølv- eller bronzevindere i kategorien)
BEDSTE FILMKAMPAGNE/SHORT
GULD
The Message
Annoncør: Interflora
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Bacon
Producer: Samuel Cantor, Stevan Stoltz-Andersen
Art Director: Peter Strange Echwald
Tekstforfatter: Tue Rossel
Instruktør: Martin Werner
(Ingen sølv- eller bronzevindere i kategorien)
BEDSTE MUSIKVIDEO
GULD
Kå – Stjerner, feat. Bette & Fraads
Annoncør: Mathias Bjerre Management: Glass Management
Producent: Roasted Horse, New Land
Producer: Bertil Vorre, John O’Power
Instruktør: Bertil Vorre
SØLV
Tobias Rahim – Verden vælter
Annoncør: Musicall Management, Panamericana Recordings, Tobias Rahim
Bureau: Musicall Management, Panamericana Recordings, Tobias Rahim
Producent: Roasted Horse, New Land
Producer: Bertil Vorre, Selina Sinkbæk
Art Director: Bertil Vorre
Instruktør: Bertil Vorre
BRONZE
Simon Littauer – Hubris –
Producent: Honeytrap Film, Firebrand Productions
Producer: Malene Dyhring, Caroline Steenberg Dam
Instruktør: Ian Isak
BEDSTE ENTERTAINMENT FILM
GULD
The Lift
Annoncør: Bianco Footwear
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen, Anne-Mette Lund
Art Director: Lea Flodgaard, Kartrine Winblad
Tekstforfatter: Mathias Trads
Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen
SØLV
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: TV 2 Creative
Producent: TV 2, New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen, Nadja Kristensen, Leonore Skousen
Art Director: Kristian Vestergaard, Thomas Torp, Sophie Leegaard, Chaga Signe Bruun
Instruktør: Christian Holten Bonke
BRONZE
The Indoor Generation – Let Nature Back in
Annoncør: Velux
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Bacon
Producer: Samuel Cantor, Lene Meyer
Art Director: Claus Collstrup
Tekstforfatter: Peter Dinesen
Instruktør: Martin De Thurah
BEDSTE ENTERTAINMENT KAMPAGNE
GULD
Pølsepresser du?
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden
Producent: Gobsmack Productions
Producer: Christina Bostofte Erritzøe
Art Director: Frederik Voetmann, Niklas Hultquist, Philip Bock, Theis Kildetoft
Instruktør: Nikolaj Lie Kaas
SØLV
Lego Stranger Things
Annoncør: Lego
Bureau: Advance
Producent: Advance, Shoot Happens
Producer: Patrick Bendix, Christian Juliussen
Art Director: Kim Flügel
Tekstforfatter: Chris Calvert
Instruktør: Anders Bundgaard
BRONZE
FRANZI25
Annoncør: 25syv
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Honeytrap Film
Producer: Malene Dyhring
Art Director: Rasmus Petersen
Instruktør: Simon Bonde
BEDSTE INSTRUKTION
GULD
Voiceless Women
Instruktør: Martin Nørgaard Furze, Mette Carla Albrechtsen
Annoncør: NEWLIVES
Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch
Producent: Uitch Iscratch
SØLV
The Lift
Instruktør: Daniel Kragh-Jacobsen
Annoncør: Bianco Footwear
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
BRONZE
An Open Mind is the Best Look
Instruktør: Martin De Thurah
Annoncør: Nordstrom
Bureau: Droga5 NY
Producent: Epoch Films
BEDSTE FOTO
Voiceless Women
Annoncør: NEWLIVES
Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch
Producent: Uitch Iscratch
Fotograf: Jacob Møller
BEDSTE KLIP
The Lift
Annoncør: Bianco Footwear
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
Klipper: Carla Luffe
BEDSTE PRODUCTION DESIGN
Welcome Listeners
Annoncør: HIFI Klubben
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Bacon
Production/Set designer: Serban Porupca
BEDSTE SOUND DESIGN
Voiceless Women
Annoncør: NEWLIVES
Bureau: No Sleep, Uitch Iscratch
Producent: Uitch Iscratch
Sound designer: Símun Mohr
BEDSTE VFX/3D
Legacy
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Uncle Grey
Producent: Thirsty
VFX/3D artist: Mikael Balle VFX, TGBVFX
BEDSTE ORIGINAL MUSIK
The Lift
Annoncør: Bianco Footwear
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
Komponist: Anders Singh Vesterdahl
NORSTATS PUBLIKUMSPRIS
Alt det vi deler
Annoncør: TV 2
Bureau: TV 2 Creative
Producent: TV 2, New Land
THE TRUE TALENT
Samuel Cantor
Indstillet af: Mette Jermiin, Executive producer
Virksomhed: Bacon
ÅRETS ANNONCØR
Newlives
ÅRETS PRODUCENT
New Land
ÅRETS BUREAU
&Co. / NoA