Den svenske møbelgigant og Hjaltelin Stahl går fra hinanden. 

Det oplyses i en pressemeddelelse.

– Vi vil gerne sige tak til Hjaltelin Stahl for mange års godt samarbejde. Gennem årene har vi sammen opnået flotte resultater og eksekveret velkendte, prisvindende kampagner såsom ”Kvalitetstestet af hverdagen” og senest ”Black Friday (Re)sale”, der virkelig har skabt genklang i Danmark og styrket IKEA-brandet, siger Anne Krogh, der er Country Marketing and Consumer & Customer Insights Manager i IKEA Danmark.

I februar kom det frem, at IKEA havde valgt Virtue som kreativt lead bureau i seks lande som en del af en omorganisering af IKEAs marketing set up. Over for Markedsføring indikerede Anne Krogh, at der som konsekvens af omorganiseringen kunne ske ændringer i Danmark:

– Vi fortsætter samarbejdet for nuværende, men vores fremtidige behov for leverancer vil være anderledes, idet vi i højere grad har brug for hjælp til aktivering, produktion og lokal adaption end for stærke kreative løsninger, idet det overordnede brandstrategiske arbejde som nævnt håndteres i det cluster, vi er en del af, sagde hun.

Nu er det så Marketsquare, der er nyt, lokalt reklamebureau. 

Det oplyses, at Markeksquare er blevet valgt efter en længere pitchrunde. Marketsquare skal fremover varetage den lokale del af marketingindsatsen i Danmark.

– Vi ser meget frem til samarbejdet med Marketsquare, som, vi mener, er det helt rigtige bureau til at sikre IKEA Danmarks fremtidige position på markedet, hjælpe os med at inspirere danskerne til en bedre hverdag og komplementere Virtue i vores nye marketing set up, siger Anne Krogh i pressemeddelelsen.

Hun fortsætter: 

– Udover at Marketsquare skal sikre en vellykket lokal adaption af de kreative kampagner skabt i clusteret, skal bureauet udvikle taktisk, aktiverende kommunikation, der kan motivere kunderne til at besøge IKEA og få dem til at handle, uanset om det er fysisk eller online. Her er det naturligvis et stort plus, at Marketsquare har forståelse for detailmarkedet og den forretning, vi driver. 

Hos Marketsquare siger Jens Thrane-Møller, der er CEO og partner, at ”IKEA er et af de allerstørste brands i verden, men også herhjemme har IKEA et kæmpe navn.” 

– De fleste danskere har minimum ét IKEA-møbel stående derhjemme, og for os, der elsker detail, er IKEAs varehuse noget helt særligt. Derfor er vi naturligvis stolte over, at vi fremover skal være med til at sætte retningen for IKEA Danmark, både som brand og som detailhandler, siger Jens Thrane-Møller i pressemeddelelsen.