Ifølge Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør i TV 2, blev corona-året 2020 ikke blot et udfordrende år, men også ét, hvor marketing og kommunikation virkelig beviste sin værdi i Danmarks største mediehus.
”Det har på mange måder været et vildt år. Vi havde den danske ”patient 0” i corona-pandemien og har derfor skullet håndtere denne fra dag ét. Senere fulgte #Metoo-undersøgelsen hos os, der ligeledes har fyldt meget hos både os og i resten af befolkningen,” siger han.
Alt dette har Jacob Weinreich, der står i spidsen for TV 2 Marketing, som består af seks enheder:
TV 2 Design, TV 2 Promotion, TV 2 Medieplanlægning, TV 2 Branding, TV 2 Produktion og TV 2 Creative, som TV 2 Kommunikation, skullet håndtere sideløbende med alle de andre kommunikations- og marketingopgaver i mediehuset.
”Jeg synes faktisk, at det er lykkedes for os at binde al corona-kommunikationen sammen såvel internt som eksternt,” siger Jacob Weinreich og henviser til, at TV 2 har produceret masser af corona-relaterede kampagner.
Første julereklame
Dette kulminerede ved juletid, hvor TV 2 efter engelsk inspiration sendte sin første julereklamefilm på gaden, hvor man følger en dreng, der forsøger at løse problemet med, at man maksimalt måtte være 10 personer samlet til jul som følge af pandemien.
BLÅ BOG
Navn: Jacob Weinreich
Alder: 46 år
Uddannelse: MBA, Business Administration & Management, CBS
Job: Kommunikations- og marketingdirektør, TV 2
Det blev til en kreativ løsning, der kom lidt bag på ”julemanden”.
Kampagnen og filmen blev produceret af TV 2’s godt 80 mand store inhouse-bureau, TV 2 Creative, der i september 2020 sammen med resten af afdelingen blev kåret som ”Marketing Team of the Year” ved Promax Europe – broadcaster-branchens svar på Oscar-uddelingen.
Derudover blev TV 2 også hædret med to Yellow Pencils, der svarer til guld ved andre awardshows, ved den internationale prisfestival D&AD Awards.
Det er første gang, at et dansk inhouse-bureau løber med den ære.
Hård konkurrence
”Den form for hæder er vi virkelig glade for, da den er med til at understrege, at god kreativitet og effektivitet hænger sammen, hvilket vi også har fået overbevist topledelsen i TV 2 om,” siger Jacob Weinreich og henviser til, at TV 2 nu på den baggrund også er begyndt at køre ekstern markedsføring.
”Vi ved jo godt, at vi er i hård konkurrence om forbrugernes opmærksomhed med ikke blot resten af TV-branchen, men også med Netflix og mange andre,” siger Jacob Weinreich, der har fået ”et solidt budget” til den eksterne markedsføring.
TV 2 har lagt en ny strategi, hvor streamingtjenesten TV 2 PLAY er i centrum.
Målet er, at TV 2 PLAY skal vokse kraftigt, og væksten ”skal drives af en offensiv kommerciel, indholdsmæssig og digital strategi”.
Og heri spiller Jacob Weinreichs to ansvarsområder en nøglerolle.
”Vi har fået en stor del af ansvaret for at hente nye kunder ind til TV 2 Play gennem det, man kan kalde rendyrket performance marketing,” siger Jacob Weinreich, der også kan fortælle, at aktiviteter i TV 2 Marketing og TV 2 Kommunikation i dag leverer over 40 procent af seningen til TV 2 Play.
Her fortæller Jacob Weinreich, hvorfor han fortjener nomineringen til årets CMO:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger