50 procent af verdens samlede vækst de kommende 10 år kommer til at ske i Asien. Derfor er det et marked, som er umuligt at komme udenom for danske virksomheder i 2023.

Sådan lyder det fra Peter Lisbygd, som er direktør i China Experience, hvor han blandt andet arrangerer studierejser for danske topchefer. Han flyttede selv til Shanghai første gang i 2005, og rykkede fra Kina til Singapore i august 2022.

Markedsføring har bedt Peter Lisbygd forklare de vigtigste skred, der sker i markedet i 2023, som danske virksomheder skal tage bestik af.

1. Ingen recession her

”Flere lande i Sydøstasien – for eksempel Malaysia, Vietnam og Singapore – har høje vækstrater, og intet tyder på, at det stopper. Der er en ung befolkning, som vokser, og man har en tro på fremtiden og store ambitioner. Derfor er det en region, som kan være relevant for mange danske virksomheder. For eksempel er halvdelen af Vietnams BNP i dag baseret på internt forbrug.”  

2. Vælg det rigtige marked

”…Og det behøver ikke være Kina. Kineserne har længe været dét marked, man gik ind i, hvis man ville ekspandere mod øst. Men der er mange andre markeder i regionen, som måske kan være mere relevante for dit produkt. Og måske er det et nemmere marked at gå ind i end det kinesiske, som er stort, svært, fragmenteret og med enorm konkurrence fra lokale spillere. Ikke mindst nu, hvor Kina fortsat er underlagt stramme corona-restriktioner.

3. Teknologisk talentkrise

Der er eksplosiv efterspørgsel på teknologisk talent i lande som Singapore. Her investeres massivt i innovative teknologier, for eksempel inden for AI, e-commerce, automatisering og den grønne omstilling.

Hvis man har kompetencerne, er der gode muligheder for at starte et asiatisk eventyr på ryggen af væksten i 2023.

4. Kineserne kommer til Europa

Markedet stagnerer i Kina, og derfor er kinesiske virksomheder tvunget til at finde nye markeder. Vi har sagt mange gange, at kineserne kommer. Nu sker det. Ikke af lyst, men af nød. Det vil skabe en helt ny konkurrencesituation i Europa.

5. Investér i markedsføring nu

Hvis du gerne vil sælge produkter i nye markeder som Indonesien, Vietnam eller Malaysia, så er det nu, du skal investere i at bygge brand. Hvis man skal lære noget af udviklingen i Kina, så er det, at vestlige brands skal etablere sig tidligt, før væksten for alvor letter, og markedsføring bliver meget dyrere.