Et af Danmarks højt profilerede og prisvindende kreative bureauer, The Unicorn, bliver nu en del af bureauet Step.

Selve bureaubrandet The Unicorn videreføres imidlertid, da Step har valgt, at det fremover også skal være navnet på den forretningsenhed, der i dag driver data og kommunikation for kunderne.

Afdelingen, som tidligere har haft navnet The Lab, går med opkøbet fra 120 til nu 126 medarbejdere, og bliver altså rebrandet til The Unicorn.

”Vi holder fast i The Unicorn-brandet, fordi The Unicorn har et langt højere kendskab end Step. Med et shortcut på kendskabet kan vi få flere brands i tale,” siger Richard Wraae, adm. direktør på Step siden sommeren 2018, til mediet Markedsføring, og tilføjer: 

”Dermed kan vi gøre opmærksom på, at der nu findes et bureau, som er banebrydende inden for data, tech og kreativitet, og at vi sammen kan noget, ingen andre i branchen kan.” 

I forbindelse med opkøbet fortsætter The Unicorns syv mand store team også hos Step – dog med undtagelse af den ene af stifterne, Thomas Pries, som har valgt at træde ud af bureauet.

Geografisk kommer Step fortsat til at være til stede i Odense, hvor hovedkontoret ligger, og i København. Det er forventningen, at kontoret i København kommer til at vokse betydeligt over de næste par år.

 Vil løfte bureau-forretningen

Gennem de seneste to år er bureauet Step vokset betydeligt. Alene i 2021 ansatte man 61 nye medarbejdere, heraf de 50 i nyoprettede stillinger.

Om Step A/S

  • Datadrevet bureau med hovedkontor i Odense, 150 medarbejdere i 2022.
  • Arbejder med kunder som Billund Airport, Expert/Punkt1 (Power), Jensens Bøfhus, Sunset Boulevard og Boligsiden.
  • Havde i seneste regnskabsår (2021) et resultat før skat på 3,9 milllioner kroner.
  • Forventning til årets resultat 2022 er +syv millioner kroner
  • Målet i 2028 er en omsætning på kr. +0,5 milliarder kroner. Væksten skal komme via synergien mellem kreativitet og data.

Kilde: Step A/S og cvr.dk

Under Richard Wraaes ledelse er bureauet, der er en del af JFM Gruppen (Jysk Fynske Medier, red.), vokset fra en forretning med 30 ansatte og 37 millioner i omsætning til en noget større aktør i markedet.

”I 2023 kommer vi til at gå forbi de 200 millioner i omsætning, og vi er i dag 150 mand. Det er gået ekstremt hurtigt, hidtil organisk, men for at vækste den kreative del og for at forfølge vores vision, har vi nu valgt at gå andre veje,” siger han.

Og købet af The Unicorn er, ifølge Richard Wraae, netop udtryk for, at det nu er blevet tid til at rykke på den kreative del af forretningen, efter at man i de senere år har investeret i business intelligence-eksperter, data scientists og cloud-people.

”Vi har en helt ydmyg vision om at transformere reklamebranchen gennem kreativitet stående på data, og vi tror på, at vi sammen med The Unicorn kan nå det mål endnu hurtigere,” siger han og tilføjer:

 ”Vi tror på, at reklamebranchen har overlevet sig selv, og dem, der ikke har opdaget det, dør langsomt. Fremtiden for kunderne ligger i spændingsfeltet mellem data og kreativitet – og dem, der kan forløse det potentiale, ejer den nye verden.”

Richard Wraae kalder det ’den nye måde at være relevant på, den nye måde at drive brands på – den nye måde at være et bureau på’. 

”Og den holdning deler, Martin og Peter (Martin Vibe og Peter Metcalfe fra The Unicorn, red.) heldigvis med os. Så med den her sammenlægning forventer vi, at vi kommer til at definere den rejse, branche så hårdt har brug for.”

”Et tårnhøjt kompetenceniveau”

Hos The Unicorn sætter Martin Vibe over for Markedsføring ord på, hvad man hos det lille, prisbelønnede bureau tænker om overtagelsen.

”For os er det en fantastisk mulighed. Vi tænker jo allerede digitalt og har lavet flere løsninger og formater, der kun lever i det. Men nu kan vi ikke alene producere, men vi kan også ramme endnu bedre og endnu mere relevant, end vi nogensinde har kunnet før,” siger han og tilføjer:

”Vi oplever også en stigende efterspørgsel af det fra CMO’erne, så med denne nye konstellation af kompetencer er vi med der, hvor man ellers ville kunne få det svært.”

" Grund-teamet er jo stort set det samme, nu blot tilført alle de her ekstra kompetencer, som vi længe har kunnet se få stigende betydning for vores kunder.
Martin Vibe, Commercial Director, Step / The Unicorn

I en pressemeddelelse fra parterne kalder Richard Wraae desuden de nye partnere ’et match made in heaven’.

Men set sådan lidt udefra er Step oprindelig et trykkeri og desuden ejet af et mediehus, mens The Unicorn er et kreativt og højt profileret hovedstads-bureau. Ikke umiddelbart et oplagt match?

”Det er rigtigt, at vi oprindeligt kommer forskellige steder fra, men det er mere end fire år siden, at vi skilte trykkeriforretningen fra, så vi alene i dag har fokus på data, tech og kreativitet. Step er i dag det bureau, der sidder på allermest data i branchen,” siger Richard Wraae og uddyber:

”Vi har adgang til 80 procent af Danmarks befolkning og har segmenteret 4,2 millioner digitale kontakter. Det betyder, at vi kan sætte vores kunders data i spil på måder, ingen andre kan.”

Han understreger samtidig, at bureauet har “musklerne og størrelsen til at bære opgaverne igennem, så kunderne ikke skal have flere bureauer i spil for at få løst deres behov”.

Om The Unicorn siger han:

”De kommer med et stærkt kendskab, et tårnhøjt kompetenceniveau på alle pladser og nogle brands, som vi sammen tror på, at vi kan løfte til nye højder gennem data, tech og kreativitet.”

”Voldsomt interessant”

Martin Vibe mener, at opkøbet giver bureauet mulighed for at kunne komme tættere på kunderne: 

”Med det her setup kan vi sammen have en helt anden samtale omkring kundernes forretning, end vi har kunnet som mindre og uafhængigt, kreativt bureau,” siger han og tilføjer:

”Fremover vil vi kunne tage nogle af de bedste med på møder til at tale data og tech. Det giver en anden type dialog. Og hvis du vil tale digital transformation med virksomhederne i dag, så skal du altså være specialist for at være med.”

Martin Vibe understreger, at bureauets kunder også fremover vil møde det kreative team, de kender.

”Grund-teamet er jo stort set det samme, nu blot tilført alle de her ekstra kompetencer, som vi længe har kunnet se få stigende betydning for vores kunder,” siger han og uddyber:

Om The Unicorn

  • Stiftet i januar 2018 og ejet af Thomas Pries, Peter Metcalfe og Martin Vibe.
  • Har arbejdet med kunder som Matas, VW, Forbrugerrådet Tænk, Trygfonden og Læger uden Grænser.
  • Beskæftigede inden sammenlægningen med Step syv medarbejdere.
  • Har vundet stribevis af danske og internationale priser, herunder Grand Prix ved The True Awards 2021 for filmen ’Life’ for Læger uden Grænser.
  • Havde i seneste regnskabsår (2021) et resultat før skat på godt 470.000 kroner.

Kilde: The Unicorn, cvr.dk

”Hos The Unicorn har vi også selv siddet og tænkt på, hvordan vi kunne fremtidssikre os og fortsat være kreativt attraktive og en bedre samarbejdspartner for kunderne. Det bliver vi nu.”

Hvad siger jeres kunder til det?

”Nu er vi først lige gået i gang med at orientere, men dem, vi har talt med, finder det her voldsomt interessant. Og det helt rigtige skridt at tage for os.”

Høje forventninger og nye roller

På spørgsmålet om, hvad mål og ambitioner med opkøbet er, siger Martin Vibe.

”Vi har vækst for øje. Og så er målet og ambitionen selvfølgelig også, at vi kan transformere al den viden, der er i Step, og proppe det ind i det, der nu fremadrettet kommer til at hedde The Unicorn. Alt sammen med det formål at servicere vores kunder endnu bedre på tværs af alle vores forretningsenheder.” 

Richard Wraae uddyber:

”Vi har et klart mål om at passere den halve milliard i omsætning inden for de næste fem år, og det skal ske ved at skabe den synergi mellem kreativitet og data, som vi tror på.” 

Han ønsker ikke at oplyse købesummen – her er der “aftalt fortrolighed”, siger han.

I jeres seneste regnskab skriver I, at I forventer en bundlinje i det kommende regnskabsår – altså indeværende – på mellem fem og otte millioner kroner. Forventer du, at det holder stik?

”Ja, det holder stadig stik,” siger Richard Wraae. 

Med opkøbet har Step og The Unicorn foreløbig defineret følgende roller rent organisatorisk.

Richard Wraae fortsætter som CEO, Martin Vibe bliver Commercial Director med reference til Thomas Wagner, der er Chief Commercial Officer, og Peter Metcalfe fortsætter som Creative Director med reference til Christina Vitten Carlsson, der er Chief Creative Officer.

I forhold til selskaberne og forretningsenhederne under Step A/S fortsætter disse også: Det drejer sig om Step Sport & Entertainment, OneAd og Step Network.