”Jeg er glad for, at vi bevarer – og udbygger – et så stort grundlag at kunne plukke vores elever ud fra.”
Sådan lyder det fra Jesper Hansen, der er faglig koordinator på DMJX-uddannelsen Kreativ Kommunikation, der i år fik 290 ansøgninger – det største antal siden 2017.
”Når antallet af ansøgninger ligger omkring de her 250-300, så føler jeg virkelig, at vi har vi noget at vælge imellem,” siger han og tilføjer:
”Vi har fundet 24 elever, som har vist potentiale, og som vi derudover har lyst til at drikke en kop kaffe med og snakke med som mennesker. Derfor er er jeg fuldt ud meget, meget optimistisk i forhold til de kommende år herude.”
Ansøgere på Kreativ Kommunikation, DMJX
Antallet af ansøgere på Kreativ Kommunikation siden 2016
2023: 290 ansøgere
2022: 258 ansøgere
2021: 287 ansøgere
2020: 233 ansøgere
2019: 217 ansøgere
2018: 270 ansøgere
2017: 315 ansøgere
2016: 284 ansøgere
Kilde: DMJX
Hvad der er skyld i stigningen, der er på 12,4 procent i forhold til sidste års 258 ansøgere, kan Jesper Hansen ikke sige.
”Jeg ved ærlig talt ikke, hvad grunden til stigningen er,” siger han.
Færre elever sikrer mere tid
I alt er der i år via den koordinerede tilmelding (KOT, red.) blevet optaget 88 studerende på Visuel Kultur-uddannelserne på DMXJ i Emdrup.
I forhold til de foregående år bliver Kreativ Kommunikation-klassen i år et mindre hold end de to foregående, fordi den skulle aftage elever fra den nedlagte Fotografisk Kommunikation-uddannelse.
Jesper Hansen ser frem til et mindre hold, fortæller han:
”Det siger sig selv, at når vi gå fra at undervise 33 studerende på ét hold til at undervise 24, så får vi omtrent 20-25 procent mere tid til hver enkelt studerende. Vi har i forvejen en pissegod uddannelse, og det her bliver den ikke dårligere af.”
Sjældent ’de bedste’ der ender på toppen
Jesper Hansen har været faglig koordinator på DMJX siden 2015, hvor noget af de første, han gjorde, var at gøre den indledende optagelsesprøve til Kreativ Kommunikation sværere.
Antallet af optagne på DMJX Visuel Kommunikation-uddannelserne 2023
Kreativ Kommunikation – 24
Interaktivt Design – 24
Coded Design – 17
Grafisk Design – 23
Kilde: DMJX
”Topscorere, der scorer det højeste, man overhovedet kan score i vores forprøve, har vi som regel to-tre stykker af,” siger Jesper Hansen og tilføjer:
”Men det er sjældent dem, der er i toppen, når de kommer ind, der også ender i toppen efter tre år på uddannelsen.”
Hvem er det så, der ender på toppen?
”Dem, der ender i toppen efter 3 år, det er dem, der godt kan lide at arbejde. Og selvom det kan lyde enormt gammeldags, så er det typisk dem, der hører efter – og prøver nogle af de ting, vi foreslår dem. Og dem, der ikke er bange for at lave en masse projekter og afprøve idéer af, som måske viser sig ikke at blive til noget.”
Det nye hold på Kreativ Kommunikation starter den 28. august, og efter planen flytter DMJX i København fra Emdrup til Islands Brygge primo januar 2024.