Kære alle i den kreative branche,
Vi har på Reklamelinjen brug for jeres hjælp. Ikke økonomisk, nej. Det, vi har brug for, er jeres personlige anbefalinger. Mere om det senere.
For først og fremmest vil vi gerne takke jer alle for den enorme opbakning, vi alle dage har fået fra hele branchen. Når vi har spurgt jer om at stille op som gæstelærere for at dele viden og erfaringer med næste generation af kreative og projektledere, har svaret hver eneste gang været ’ja’. Når vi har bedt om hjælp med briefs, coaching eller rådgivning, har svaret også altid været ’ja’. Disse ja’er har gjort, at vi føler os dybt privilegerede, ønskede og taknemmelige. Så tak for det!
Sagen er den, at vi fra de studerendes side pludseligt i år ikke har fået lige så mange ja’er som normalt. Faktisk har vi haft et voldsomt fald i antallet af ansøgere til Reklamelinjen: kun en tredjedel af det antal, vi normalt modtager i første ansøgningsrunde.
Det betyder helt konkret, at Reklamelinjen er truet på eksistensen. Og derfor beder vi jer om hjælp til at udbrede ordet om vores uddannelses kvalitet og betydning for de studerendes videre karrierer.
Arnestedet for mange lyse hjerner
For vi vil vove den påstand, at Reklamelinjen har været en betydelig faglig succes igennem årene for rigtigt mange af vores studerende.
Mange beskriver tiden hos os som dén periode i deres liv, hvor de fandt deres kreative hylde. Hvor der blev vækket en gnist og tændt en lyst. Det har ført til tidligere studerende med imponerende CV’er. Det har ført til fantastiske portfolioer, cases og awards – vundet både på Reklamelinjen, men naturligvis især efterfølgende. Det har ført til et netværk af mennesker, der alle har fået et solidt grundlag for kommerciel kreativ tænkning her hos os. Vi vil bestemt ikke tage æren for deres fantastiske hjerner – blot gøre opmærksomme på, at Reklamelinjen har været en del af begyndelsen på mange af dine kollegers og medarbejderes karrierer.
Det har været så utroligt berigende for os, der har været involveret, i en sådan grad, at det aldrig har været med stor profit for øje, at Reklamelinjen er blevet drevet. Tværtimod har det til tider tangeret con amore – men det har heldigvis altid været så givende, at arbejdet næsten har båret lønnen i sig selv.
Men der skal jo smør på brødet. Og ikke mindst skal der et vist antal mennesker til for at kunne danne et rigtigt hold. Lige nu ser det ærligt talt lidt bekymrende ud for det kommende hold 11.
Så derfor har vi brug for jeres hjælp. Og selvom det er svært at bede om den, gør vi det alligevel. For som vi ser det, er Reklamelinjen en vigtig lille brik i vores branche, ingen ønsker at undvære. Sammen kan vi gøre en forskel.
Hvordan kan du hjælpe?
Vi er med på, at det er nemmest at like en post, og det er vi også superglade for, at I gør. Sagen er bare den, at en personlig deling fra dig giver langt bedre resultater. Så hjælp os gerne her i nødens stund med et minut eller to og giv os dine egne ord med på vejen.
Vi kan nemlig se, at 80 procent af de mennesker, der kommer ind ad vores døre, har fået os anbefalet af nogen, de stoler på. Nogen, der har inspireret dem. Og det ville være det allerbedste for os. Og det gælder uanset, om du er tidligere studerende, gæstelærer eller kunde på linjen.
Tak for støtten!
Det har været svært at skrive dette og at række ud efter hjælp fra en branche, der har støttet os så meget i forvejen, men vi vil SÅ gerne fortsætte vores arbejde med at lave projektledere med kreativ forståelse og kreative talenter med forretningsindsigt til vores branche. Og vi håber, at I også gerne ser, at vi fortsætter.
Vi har en sidste ansøgningsrunde med frist i slutningen af august, og vi håber sådan at kunne sende en positiv melding ud ganske kort efter, hvor vi byder velkommen til det 11. hold på Reklamelinjen.
Håbefulde hilsner
Neela Menik og Per Holm Henriksen
Fagansvarlige på Reklamelinjen