Siden 2014 har JYSK arbejdet målrettet på at nå et løft i kundernes kvalitetsopfattelse af brandet. Og nu er man nået så langt, at resultaterne skal fejres.

Det sker blandt andet med en ny film, der handler om det, marketingdirektør Michael Gade kalder ”resultaterne af en af de største strategiprocesser i JYSK’s historie”.

Siden strategien blev søsat i 2014, har kvalitetsopfattelsen af JYSK flyttet sig så meget, at den i dag ligger i index 2.625.

Dertil kommer, at salget er vokset med 29 procent siden regnskabsåret 2014/2015.

– Vi er selvfølgelig stolte af resultatet. Og jeg er personligt stolt af den rolle, marketing og marketing-teamet har spillet, siger han.

De første resultater 

Arbejdet med at højne kvalitetsopfattelsen hos JYSK begyndte tilbage i 2014.

Dengang gik retail-giganten ud med en såkaldt ”Customer First”-strategi, som tog sit udgangspunkt i en større analyse i JYSK’s internationale markeder.

Med indsatser i alle brand touch points var det målet at løfte kvalitetsopfattelsen for at øge footfall – altså få flere kunder til at besøge butikkerne.

Artiklen fortsætter under billedet.

Udvikling i kvalitetsopfattelse 2015-2020. Kilde YouGov. Foto: PR.

De strategiske marketinggreb handlede blandt andet om ændringer i tone of voice, foto-stil og visuel identitet fra tilbudsaviser, TV og emballage til digitale satsninger, hjemmeside og butikker.

Dertil kommer, at man gennem årene har arbejdet aktivt med indretning af en lejlighed og hotelværelser, hvor alt interiøret var JYSK-produkter. Og brugt det i markedsføringen.

– Med værelserne fortæller vi andre typer historier om JYSK – og på en anden måde – end folk normalt forventer af os. Du kan sige, at vi viser, hvad vi kan, i stedet for at fortælle det, sagde Michael Gade dengang til Markedsføring.

I slutningen af 2017 begyndte man for alvor at kunne se effekten af strategien – og nu er man altså nået så langt, at resultaterne skal markeres.

”From good to great”

Den nye JYSK-film, der har premiere i dag, er skabt og produceret af M2 Film og JYSK’s eget inhouse content-team.

I filmen fortæller JYSK’s adm. direktør, Jan Bøgh, i selskab med Michael Gade og andre nøglefigurer i JYSK historien om processen. Og om de resultater, man har opnået.

Artiklen fortsætter under billedet.

Michael Gade fortæller i filmen om resultaterne af strategien. Foto: PR.

– Videoen viser i høj grad JYSK-konceptet, som det ser ud i dag, med udgangspunkt i nogle af de strategiske beslutninger, som vi traf for op til syv år siden, siger Michael Gade og tilføjer:

– Det er en spændende historie om at gå ”from good to great”. Eller som Jan Bøgh starter videoen med at sige: ”How do you improve on your best results ever?”. Det gælder hele tiden om at optimere og udvikle.

Personligt lægger han ikke skjul på, at ”det har været fedt at være en del af processen”:

– Det er altså en af de største strategi-proces nogensinde i JYSK’s historie, vi nu ser resultaterne af. Jeg er mega-stolt. Og mega-glad for udviklingen, siger han og tilføjer, at den positive udvikling fortsætter:

– De allernyeste tal viser faktisk, at vi har løftet vores kvalitetsopfattelse endnu et niveau. Præcis som vi drømte om i 2014 og har arbejdet på siden da. 

Flere forskellige målgrupper

På spørgsmålet om, hvem filmen henvender sig til, siger Michael Gade, at målgrupperne for videoen er flere:

– Den taler til medarbejderne i JYSK og fortæller, at de mange initiativer, der sættes i gang og arbejdes hårdt på, de virker, siger han og tilføjer:

– Den taler også til nye, potentielle medarbejdere: Se, JYSK er i verdensklasse. Og så taler den til kunder og potentielle kunder: Kom ind og se vores fantastiske varer, medarbejdere og butikker. 

" Jeg er mega-stolt. Og mega-glad for udviklingen.
Michael Gade | Marketingdirektør | JYSK

Filmen varer otte minutter, så det er ikke en oplagt ting i TV-reklameblokken?

– Nej, og det er heller ikke tanken. Den vil blive brugt i interne og eksterne præsentationer, ligesom den vil blive lagt op på diverse interne og eksterne kanaler, siger Michael Gade og tilføjer, at man har valgt LinkedIn ”som medie til at promovere.”

– Men nu lader vi lige de første uger gå, så vi kan se performance, inden vi planlægger videre i detaljer.

Du kan se JYSK’s nye film her.