Den danske marketing-profil Lars Silberbauer rykker fra topstilling i IOC – Den Internationale Olympiske Komité – til et topjob i Nokia. Det fortæller Lars Silberbauer til Markedsføring.
Lars Silberbauer bliver CMO i selskabet HMD Global, der producerer Nokias telefoner og tablets.
Det er absolut en stor udfordring, men også en stor mulighed,” skriver Lars Silberbauer til Markedsføring.
“Det er ikke ofte, at man får muligheden for at forandre noget så essentielt som branchen for mobil-devices. Jeg mener helt reelt, at branchen er klar til at blive disrupted og det er aldrig nemt at lave forandring i store industrier. Men jeg tror, at vi har en rigtig god mulighed, og det er jeg nødt til at kaste mig ind i.”
De sidste knap to år har han været øverste ansvarlig for IOC’s marketing som Global Head of Brand, Marketing and Digital. Her var han blandt andet ansvarlig for markedsføringen af OL i Tokoyo, som Markedsføring har lavet et stort interview med ham om.
Lars Silberbauer er klar over, at han har taget en stor opgave på sig ved at rykke over til Nokia. Men han ser også et klart formål med at rykke det finske brand.
“Jeg valgte at joine Nokia, fordi jeg mener, at tech-industrien har et problem, og det er e-waste. De fleste af os har gamle mobiler liggende i skuffen derhjemme, og over 100 millioner mobil-devices ender alle på lossepladsen hvert år med alle de kostbare, men også miljøskadelige materialer som de indeholder, medmindre vi gør noget,” skriver Lars Silberbauer om sit nye job til Markedsføring.
Lars Silberbauer skal hjælpe Nokia med at få en plads i markedet som et mere miljøvenligt brand end konkurrenterne.
“I modsætning til andre mobilselskaber, så vil vi gerne have, at du ikke bare køber flere og flere devices, men at mobilen lever længere, batteriet lever længere, og at så meget som absolut muligt bliver genbrugt til nye devices,” skriver han og tilføjer:
“Alle, der har haft en Nokia, ved, at det er kvalitet, og at man kan stole på sin Nokia, og at vi gør det rigtige. Det er det, vi nu gør, på en ny og endnu vigtigere måde for, at vi også i fremtiden kan have fantastiske mobiler og samtidig med god samvittighed.”
Samtidig fortæller Lars Silberbauer, at han trængte til forandring efter en succesfuld periode i IOC – hvor han også så en grænse for, hvor meget mere han kunne rykke brandet.
“Jeg har lært, at jeg personligt har brug for at være i et dynamisk og upolitisk miljø, hvor der er fokus på fremdrift og resultater. Vi fik flyttet Olympiaden meget, på rekordtid, men grænsen for forandring var også nået,” lyder det fra Lars Silberbauer.