Ledigheden i salg og marketing er steget et nøk fra januar til februar, viser nye tal fra Business Danmark.
Den var i februar på 4,58 procent mod 4,28 i januar.
Det er, ifølge Business Danmark lig med, at ledigheden i salg og marketing siden årsskiftet er steget med 1 procentpoint – eller sagt på en anden måde: Den er steget med over 25 procent siden vi gik ind i 2023.
Det er tredje måned i streg, at ledigheden stiger. Men:
”Man huske på, at vi kommer fra et rekordlavt leje,” siger Michael Krag-Svendsen, kommunikationschef ved Business Danmark,
Han fortæller, at det er nyuddannede i branchen, der har fået ledigheden til at stige yderligere i februar, hvor de nyuddannede udgør 62 procent af de ledige. Det skal ses i kontrast til februar 2020, hvor nyuddannede kun udgjorde 52 procent af de ledige i salg og marketing.
”Det er helt naturligt, at ledigheden stiger, når de nyuddannede kommer ud, men den stiger bare mere, end den har gjort de sidste par år på samme tidspunkt. Og det er simpelthen et tegn på at den forventede krise så småt begynder at slå igennem,” siger Michael Krag-Svendsen.
”Vi ser, at mange virksomheder holder lidt igen og er forsigtige med at ansætte. Selvom overenskomster er faldet på plads, så tror jeg, at de godt kan se, at inflationen fortsat er lige vel høj. Så de er urolige for at tage for mange ind, fordi de risikerer at skulle af med dem igen.”
“Men omvendt, så ser vi heller ikke, at folk fyres i flæng for tiden,” tilføjer han.
Ifølge Michael Krag-Svendsen forudser Business Danmark, at virksomhederne fortsat vil træde vande, og se den økonomiske situationen an i de kommende måneder. Og forventingen er, ”at jobmarkedet vil blive vanskeligere hen over året” alt afhængig af, hvilket omfang en fortsat forventet recession vil have, lyder det fra kommunikationschefen.