Den europæiske udgave af awardshowet Effies, hvor der uddeles priser til effektiv marketing, har offentliggjort årets 52 finalister, der kommer fra lande som Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Polen og Rusland.

Der er også en dansk finalist i skikkelse af legetøjskæmpen LEGO, som er med om kapløbet om priserne i kategorien ”Fast Moving Consumer Goods” for casen ”Rebuilding LEGO’s Holiday Sales”.

LEGO lancerede i september 2019 den globale brandingkampagne “Rebuild The World”, der blev udarbejdet af LEGO’s inhouse bureau, LEGO Agency, og reklamebureauet BETC Paris.

– Det er altid en fornøjelse af se på kreative reklamer, men det mest kraftfulde og svære at opnå er kreativitet, der beviseligt opbygger brands forretning, siger juryformand Claudia Kuhn, Brand Building & Integrated Communications Manager, Procter & Gamble, i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med offentliggørelsen af finalisterne.

Claudia Kuhn fortsætter:

– Det er alt dette, Effie handler om. Du kan ikke vinde den uden inspirerende kreativitet, men det kan du heller ikke uden solide forretningsresultater.

Dansk deltagelse i Effie-jury

Claudia Kuhn står i spidsen for årets jury sammen med Brian McCarter, der er Chief Strategy Officer for Ogilvy EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika).

Juryen består af i alt 90 branchefolk fra annoncør- og bureausiden fra knap 20 europæiske lande.

Fra dansk side deltager Nynne Sille Hansen, der er Media Strategist i reklamebureauet & Co, der i 2019 hentede tre priser i tre forskellige kategorier ved Euro Effies med ”The Arrivals”-arbejdet udført for luftfartsselskabet SAS.

Tidligere har især Bolia.com og bureauet Uncle Grey holdt den danske fane højt ved det europæiske awardshow. Senest i 2018, hvor det blev til en bronzestatuette.

Euro Effies arrangeres af den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies), og om LEGO’s finaleplads veksles til et trofæ af guld, sølv eller bronze offentliggøres 16. og 17. november i Bruxelles.