Om kort tid vil McCann Copenhagen blive erklæret konkurs.

Det fremgår af en besked, som bureauets nordiske CEO, Tobias Smidth-Fiber, på vegne af sin bestyrelse sendte ud til bureauets omkring 25 medarbejdere i går, onsdag den 5. oktober, sidst på eftermiddagen.

Mediet Markedsføring har set beskeden, der oprindelig er på engelsk, og som indledes som følger:

“Kære medarbejdere, McCann Copenhagen ApS (nu Brandson ApS) vil snart blive erklæret konkurs. Forventet dato for konkursen er den 24. oktober 2022, men der arbejdes på at fremskynde processen, så virksomheden erklæres konkurs på et tidligere tidspunkt.”

Det oplyses videre, at medarbejderne vil blive løbende orienteret om sagens status, samt at de – når selskabet er erklæret konkurs – vil kunne indbringe deres krav til konkursboet via Lønmodtagernes Garantifond.

Der medsendes link i beskeden til borger.dk, som medarbejderne får at vide, de skal benytte til at indbringe deres krav.

Beskeden er udsendt til medarbejderne efter, at man tidligere onsdag kunne læse på Erhvervsstyrelsens centrale virksomhedsregister cvr.dk, at McCann Copenhagen ApS med cvrnummer 37323748 havde ændret navn til Brandson ApS.

Serbisk ejer: En svær beslutning at træffe

I går, onsdag den 5. oktober, blev også de hidtidige binavne McCann Health Nordic ApS og Scandinavian Design Group ApS ifølge cvr.dk slettet.

Markedsføring har på den baggrund været i kontakt med Tobias Smidth-Fibiger, som oplyser, at han ikke har lov til at udtale sig om situationen.

Han sender i stedet en udtalelse fra den serbiske bureaugruppe, I&F Grupa, der ejer McCann Copenhagen.

”Vi afvikler vores juridiske enhed i Danmark (Brandson ApS), og det var en svær beslutning at træffe. På trods af alle de gennemførte omkostningsbesparende foranstaltninger var det uundgåeligt at standse driften af den juridiske enhed af følgende årsager:

1. Den nuværende forretningsmodel opfyldte ikke de forventede budgetter og markedsudvikling, og hovedårsagen til dette er hovedsagelig tabet af nøgleomsætning, og at nogle internationale kunder flytter deres kreative forretning til centraliserede hubs.

2. Trods de gennemførte omkostningsbesparende tiltag på bureauet har indtægtstabet belastet likviditeten og skabt et stort økonomisk ’gap’, som også historisk blev skabt før opkøbet af bureauet.

3. Vi skaber nu en ny forretningsmodel, der får et forbedret og forenklet organisatorisk setup i Norden.

På trods af aggressive tiltag for at forbedre effektiviteten af ​​driften, kan bestyrelsen, givet gælden, ikke forsvare fremtidige aktiviteter i Brandson Danmark inden for den eksisterende struktur. Det er altid uheldigt, når en organisation skal igennem en konkurs/ophævelse af juridisk enhed, da det påvirker de mennesker i organisationen, som vi holder af, men at indgive en begæring var den eneste og ansvarlige løsning.”

Svære år for McCann-brandet i Danmark 

McCann-navnet har gennem årene været igennem turbulente tider på dansk grund.  

Især huskes opsplitningen af bureauet Propaganda-McCann i 2008, hvor Propaganda (der i øvrigt frem til 2002 hed ’Propaganda, Reuther, Lund og Preislers Reklamebureau Aps’) siden fortsatte under det navn, vi kender i dag – Mensch. 

Bureauet blev dengang splittet i tre: McCann Worldgroup, Mensch og Kommunikationsbureauet København, og den officielle forklaring var dengang internationale ambitioner fra McCanns side. 

Det gik imidlertid ikke helt efter planerne. I årene, der kom efter opsplitningen, havde den danske del af McCann Worldgroup, der formelt var en del af IPG-gruppen, svært ved at få forretningen til at køre. 

Alene i 2013-2015 tabte bureauet op mod 33 millioner kroner, og hovedkontoret besluttede at omstrukturere. 

Det betød i 2015 etablering af McCann Copenhagen på dansk grund. Selskabet blev oprettet som en del af bureaugruppen I&F McCann Grupa, der er ejet af den serbiske forretningsmand Srđan Šaper. Gruppen er affiliate partner i det internationale McCann-netværk.

Ny dansk ledelse igen  

Årene som McCann Copenhagen fra 2015 og frem var ikke voldsomt mere stabile.  

I starten af 2016 måtte daværende adm. direktør Morten Ingemann forlade bureauet, og kort efter indsatte den internationale koncernledelse Richard Bonner-Davies som ny leder for det danske – og det nordiske – kontor under den nye serbiske ejer. 

Bonner-Davies hentede Tobias Smidth-Fibiger ind fra det daværende Hjaltelin Stahl som ny danske CEO. 

I juni 2020, midt under corona, blev han Group CEO, og i januar 2021 Grup CEO, McCann Nordic. 

Under Tobias Smidth-Fibiger er ikke mindst Health-delen på bureauet vokset, men det lykkedes aldrig at få de store plusser på bundlinjen.  

I 2017 var der et plus på 28.000 kroner, i 2018 et plus på 120.000 kroner.  

I 2019 blev det til et minus på 713.000 kroner, men så kom coronaårene, som var hårde ved bureauet, go som kostede et minus på 2,1 millioner kroner i 2020 og et minus på 3,6 millioner i 2021.

I det trykte 2021-regnskab står der, at forventningerne til 2022 er ”positive, efterhånden som verden begynder at åbne igen efter Covid19.”

Og videre:

”Selskabet har modtaget et støttebrev fra moderselskabet, I&F Holding AB, som sikrer driften i selskabet, og moderselskabet vil stille tilstrækkelige midler til rådighed til at opfylde selskabets økonomiske forpligtelser efterhånden som de forfalder.”

Den passus skulle formelt have dækket bureauet frem til årets udgang, men McCann-æraen i Danmark slutter altså nu.