Har du også set statsminister Mette Frederiksens reklamer på dit tv? Det har mange brugere af TV 2 Play, hvor Socialdemokratiet har annonceret før programmer som Landmand søger kærlighed, Badehotellet og andre store streaming-hits. Havde det været på flow-tv, så var det strengt ulovligt.

Det er det til gengæld ikke, når reklamerne bliver sendt på streamingtjenester. Selvom flere og flere danskere streamer, så gælder lovgivningen om politiske reklamer ikke her. Det får nu to af regeringens støttepartier, Enhedslisten og SF, til at sige, at de vil lave loven om.

”Jeg ser det som et problem. På dansk tv har vi en tradition for, at det ikke er en platform, hvor bestemte politiske holdninger bliver fremmet. Hvis vi åbner for den her mulighed, så burde vi principielt også gøre det på flow-tv, og det ville være en stor forringelse af public service,” siger Charlotte Mølbæk (SF) og tilføjer:

”Flere og flere streamer. Det er det, de unge gør mest, og de ældre gør det også mere og mere. Vi er ikke interesserede i, at den platform også skal kunne bruges til politisk propaganda.”

Søren Søndergaard (EL) vil tage spørgsmålet med ind i medieforhandlingerne.

”Vi mener, det skal være forbudt på streaming ligesom på flow. Streamingudviklingen er gået ekstremt hurtigt, og corona har kun sat ekstra meget kraft på,” siger han.

Konservative undrer sig også over, at loven ikke er ens på flow og streaming. Partiet vil tage det op med kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

”Jeg synes, det lyder underligt. I min optik skal der være den samme lovgivning, for når danskerne ikke skal eksponeres for politisk reklame på flow, så skal de heller ikke på streaming. Den dialog vil jeg tage med kulturministeren,” siger medieordfører Birgitte Bergmann (K).

Det siger loven

Politiske reklamer på tv bliver begrænset af Reklamebekendtgørelsen. Her er paragraffen, der forbyder politisk reklame på flow-tv – og den tilsvarende for streaming, hvor politiske reklamer ikke er nævnt med et ord.

Flow-tv:

§ 14. I fjernsyn må der ikke udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger.

Streaming:

§ 15. Der må ikke udsendes reklamer i … on demand-audiovisuelle medietjenester for tobaksprodukter eller for varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med tobaksrygning, jf. lov om forbud mod tobaksreklamer m.v.

Professorer undrer sig

Forskellen i loven undrer også tre professorer, Markedsføring har talt med.

”Det virker ikke logisk. Det er, som om loven simpelthen ikke er fulgt med op til dato,” siger Hanne Bruun, professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet.

Søren Sandfeld Jakobsen, professor i marketingret på CBS, stemmer i.

”Det er også lidt et mysterium for mig. Mit bedste bud er, at man har tænkt, at flow er mere indtrængende end streaming-tv, fordi du ikke kan afbryde reklamerne på flow-tv,” siger han.

Professor i medieret ved Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-Müller, er enig med sine kolleger.

”Det virker, som man om har glemt at ændre det. For der er ingen tvivl om, at streaming i dag fylder meget mere, og at det nogle gange bliver set lige så meget som flow-tv – nogle gange endda mere,” siger Sten Schaumburg-Müller.

Eksperterne vurderer, at det mest oplagte ville være at gøre det ulovligt at lave politisk reklame på streaming.

”Det er en lov, der ikke længere er særligt velbegrundet. Det er problematisk, at vi kan betale for at få så stor plads til politiske holdninger, så det nærliggende ville være også at forbyde det på streaming-tv,” siger Sten Schaumburg-Müller.

Hanne Bruun påpeger, at der vil være stor forskel på, hvilke partier der kan lægge det største tryk på tv.

”Der er nogle partier, der har kæmpe store markedsføringsbudgetter og bliver støttet af stærke interessenter. De markedsfører sig selvfølgelig allerede, men der vil være en uretfærdighed i det, som kan være et demokratisk problem,” siger hun.

Men kunne man ikke bare gøre politisk reklame på flow-tv lovligt? Det er der også et klart argument for, siger Søren Sandfeld Jakobsen.

”I sidste ende er det et principielt spørgsmål om ytringsfriheden. Det er en indskrænkning af ytringsfriheden, at politikerne ikke må ytre sig på en platform i en given periode. Og her lægger vi bånd på den politiske ytringsfrihed, som har særligt vide rammer,” siger han.

Venstre vil gøre det lovligt på tv

Venstre er åbne over for at ændre loven, hvis det kommer på tale. Men her siger medieordfører Jan E. Jørgensen, at partiet mere hælder til at gøre politisk reklame lovligt på flow-tv.

”Dybest set er det underligt, at lige præcis politik må man ikke reklamere for. Det er, som om det er noget odiøst i samme boldgade som alkohol. Det er noget farligt, befolkningen skal skånes for,” siger Jan E. Jørgensen.

”Det er vigtigt, at vi i et folkestyre har mulighed for at kommunikere politik på de kanaler, der er til rådighed,” siger han.

En af professorerne påpeger, at det kan være en arena, hvor de økonomisk stærkeste partier får en fordel over de
andre partier, og det derfor vil være et demokratisk problem. Det synes du ikke?

”Det synes jeg ikke er et problem. Det er ikke anderledes end på andre platforme. Den ulighed har vi også gjort noget ved politisk i og med, at alle partier får partistøtte.”

Så du vil hellere gøre det lovligt på flow-tv end forbyde det på streaming?

”Hvis der kommer et forslag, så ser vi på det. Det er ikke øverst på min liste at få fjernet et forbud mod politiske reklamer på flow-tv, men det ville nok være den vej, vi ville gå,” siger han.

Hos Enhedslisten er Søren Søndergaard uenig.

”Det er ikke sådan, at vi ville løse alle problemer ved at gøre det ulovligt på streaming. Det åbner også spørgsmålet om sociale medier. Det vil altid være et afgrænsningsproblem. Men åbner vi døren for det på flow-tv, så bliver også det en kamp på penge. Jo flere steder, vi åbner, jo mere betyder penge,” siger Søren Søndergaard.

”Det vil også gøre det endnu sværere for nye partier at dukke op, fordi de etablerede partier har snablen langt nede i kasserne. Hvis det bliver dyrere og dyrere at komme over tærsklen til det politiske system, er det problematisk,” siger han.

Seks partier har reklameret på TV 2 Play

Det er ikke kun Socialdemokratiet, der har indrykket politiske annoncer på streaming de senere år. TV 2 oplyser til Markedsføring, at også SF, Konservative, Venstre, Radikale Venstre og Liberal Alliance har haft reklamespots på TV 2 Play de seneste to år.

Annonceringen købte partierne primært i forbindelse med Folketingsvalget i 2019, oplyser TV 2. Hvor mange, der har set reklamerne på streaming, ønsker TV 2 ikke at oplyse. Men i alt har TV 2 Play over  800.000 abonnenter. TV 2 Play er indrettet sådan, at du kan vælge et abonnement både med og uden reklamer.

Og det er kun foran on-demand programmer – og ikke på TV 2’s livekanaler – at der er politiske reklamer. Dem kan du til gengæld ikke hoppe forbi.

Og ”andelen af kunder, der har et TV 2 Play-abonnement med reklamer, udgør en ganske betydelig del af TV 2 Plays samlede abonnementsbase,” skriver TV 2 til Markedsføring.

Markedsføring har forsøgt at få en kommentar fra kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) og medieordfører Kasper Sand Kjær fra Socialdemokratiet. Ingen af dem er vendt tilbage på vores henvendelser inden deadline.