Hvis du stiller op til kommunalvalget, kan det virke fjollet at målrette annoncer og kampagner mod nogen, der slet ikke kan stemme på dig.

Netop det gør flere kandidater til kommunalvalget dog. Det skriver ekspert i sociale medier Benjamin Rud Elberth på Facebook, hvor han selv er blevet eksponeret for annoncer og opslag fra kommunalpolitikere, han slet ikke kan stemme på. Han har delt flere af eksemplerne på sin Facebook.

Her kan han eksempelvis se sponsorerede opslag og annoncer fra kandidater fra Halsnæs, Herlev, Frederiksberg, Køge og Faaborg – selvom Benjamin Rud Elberth selv bor og stemmer i Københavns Kommune.

Han hiver nærmest sig selv i håret af frustration over fejlene.

”Det er en ren begynderfejl. Det er helt vildt. Det burde stå på side ét i kampagnehåndbogen. Det understreger bare, at kommunalvalget er amatørernes valgkamp,” siger han til Markedsføring.

Eksempler på tre af de boostede opslag fra kandidater uden for Københavns Kommune, der er målrettet borgere i København. Foto: Screendump.

”Penge ud ad vinduet”

Ifølge Benjamin Rud Elberth er det helt afgørende for kommunalvalgskandidaterne, at de har styr på, at de målretter deres opslag og annoncer korrekt på Facebook.

”Hvis vi antager, at en kandidat har 10.000 kroner til Facebook-annonering, så vil i hvert fald 5.000 af dem – hvis ikke mere – blive brændt af på borgere, der slet ikke kan stemme dem. Det er penge ud ad vinduet. Det er ligesom at skrive en pressemeddelelse og ikke vide, at der skal være en overskrift på den,” siger han.

Og det burde faktisk være ret nemt at løse, som han også påpeger over for flere af kandidaterne i sit kommentarspor: De skal blot sørge for at bruge Facebooks egne værktøjer til at målrette annoncer ordentligt.

”Det er bare at indstille en lille slider eller sætte en pil på et kort,” siger han.

Smuttede for tidligere CMO

Én af de kandidater, det er smuttet for, er Hanne Bjørn-Klausen (K), der genopstiller til at blive medlem af kommunalbestyrelsen i Herlev Kommune. Hun har også tidligere været vikarierende Folketingsmedlem og har været CMO hos IT-virksomheden ParsePort, hvor hun nu er Head of Business Processes og CRM.

Og hun troede faktisk, hun havde gjort det så godt som muligt, da hun boostede sine opslag på Facebook.

”Når du skal booste dine opslag, så skal du vælge inden for hvilket område, du vil booste det. Jeg indtastede 2730 Herlev og skruede ned for radius til 17 kilometer – og jeg tænkte, nå ja, det går nok, hvis nogen i København også ser det, fordi jeg også stiller op til Folketingsvalget,” siger hun.

Det viste sig dog, at man kunne målrette sine opslag endnu mere nøjagtigt, og Hanne Bjørn-Klausen havde derfor spildt en del af sine annoncekroner.

”Jeg blev faktisk lidt provokeret, da Benjamin skrev det, fordi jeg ikke syntes, det var fair, at han hængte folk ud, når man ikke kunne gøre det mere specifikt. Men så skrev han, at du bare skal skrive et vejnavn, hvis du vil gøre det mere specifikt, og det må jeg ærligt sige, at jeg ikke anede, man kunne,” siger Hanne Bjørn-Klausen og griner.

”Så kunne jeg sætte radius ned til en kilometer. Jeg havde ikke gennemskuet det, og jeg er trods alt rimeligt tech-savvy og arbejder med CRM-systemer i en IT-virksomhed lige nu.”

Synes ikke, det er pinligt

Hanne Bjørn-Klausen fortæller, at hendes marketingbudget er ret lille, og at hun kommer til at bruge omkring 5.000 kroner på at booste opslag under valgkampen.

Derfor er det også vigtigt, at de penge bliver brugt korrekt.

”Det er ret vigtigt. Da jeg stillede op for fire år siden, havde jeg ingen valgplakater og blev udelukkende valgt ved at bruge Facebook. Jeg sprængte listen,” siger hun.

”Men siden er endnu flere kommet på Facebook, og det er også blevet sværere at få opmærksomhed derinde. Så jeg kan godt se, at jeg når flere, jeg ikke ellers kender, hvis jeg booster mine opslag. Så det betyder klart meget for mig.”

Udover selv at have stor marketingerfaring er Hanne Bjørn-Klausen som tidligere Folketingsmedlem for Konservative også blevet undervist af Benjamin Rud Elberth i markedsføring og kommunikation på sociale medier.

Hanne, er det et eller andet sted ikke en lidt pinlig fejl at begå?

”Det er da aldrig pinligt. Jeg har været ansvarlig for al marketing i den virksomhed, jeg arbejder i. Det viser bare, at man ikke kan vide alt,” siger hun.

”Jeg har også hyret folk til at stå for vores Google-annoncering, fordi det er så komplekst. Du er nødt til at have nogen, der sidder med det her hele tiden, fordi funktionerne hele tiden ændrer sig. Det er en vigtig erkendelse, at du ikke kan være 100-metermester i det hele. Marketing er ikke bare én disciplin,” siger Hanne Bjørn-Klausen.