CMO i Jysk, Michael Gade erfor andet år i træk er nomineret til Årets CMO. Michael Gade har det seneste år stået i spidsen for den største rebranding af Jysk nogensinde.

Næsten 1.000 tyske Jysk-butikker har fået nyt navn og nyt design. Og med effektivt kampagnearbejde er det blevet slået fast, at Jysk også har et godt tilbud til tyskerne.

Projektet har været en massiv succes, og Jysk har øget sine resultater med over 20 procent, og på bundlinjen landede koncernen 4,5 milliarder kroner. Samtidig har Jysk sparet over 250 millioner kroner på sit marketingbudget ved at effektivisere sit medieindkøb.

Michael Gade har været den bærende figur på den rejse, som bringer marketing helt ind i koncernledelsen.

Vi har spurgt Michael Gade, hvad han har lært af arbejdet – og hvad det sværeste ved det var.

Hvorfor fortjener du at blive Årets CMO?

”Skal jeg tage de tre vigtigste, er det helt klart vores rebranding-projekt i Tyskland. Vi har rebrandet 1.000 butikker, løftet kendskabet fra nul til over 60 procent på fem måneder med et budget på 4,5 milliarder, hvor marketing har været i spidsen for projektet. Det synes jeg, er det interessante. At vi tager den position i organisationen.”

”To: Helt klart at vi har slået igennem lydmuren på vores employer branding. Arbejdskraft er helt essentielt for os. Sidst, men ikke mindst, har vi løftet vores omsætning på et reduceret budget, samtidig med at vi igen, igen, igen har løftet vores perception.”

Hvordan har du bidraget med din faglighed til den succes, Jysk har?

”Jeg er ikke specialist på de enkelte områder, men er den, der sikrer, at vi gør de rigtige ting på de rigtige tidspunkter.”

Hvad har været sværest i dit arbejde det seneste år?

”Der har været mange spændende udfordringer, det siger sig selv, når man er igennem så mange store projekter. Jeg tror, at noget af det, som jeg har brugt mest energi på og virkelig har arbejdet med, har været at få marketing-organisationen til at spille sammen. Vi har været ude i omstruktureringer, det er ingen hemmelighed, og har flyttet arbejdspladser til andre kontorer. Og vi har den sidste måned slået to afdelinger sammen i Jysk, som betyder, at jeg har fået en CMO-titel. At få arbejdsglæde og motivation ind i en ny organisation har jeg brugt meget energi på.”

Hvad har du lært af dit arbejde det seneste år?

”Det, tror jeg ikke, man tage over det sidste år. Det vil strække sig over en længere peroipde, men noget, jeg er meget fokuseret på, er, hvor meget effekt du kan have ved at arbejde i detaljen hele vejen rundt. Der er mange, der ser på marketing og tænker store kampagner og projekter, men effekten og mulighederne ved at gå i dybden og stadig få tingene til at hænge sammen har jeg erkendt, kan få stor effekt, og er en af de vigtigste årsager til, at vi har de fantastiske resultater, vi har i Jysk.”

Prisen som Årets CMO 2022 uddeles den 20. maj hos Kayak i Løvstræde 1 i København. Du kan læse mere om eventet her. Og her kan du se videoen, der forklarer, hvorfor Michael Gade er nomineret til Årets CMO.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger