”Jeg har jo sagt til dig, at du spiser alt for usundt. Du skal også træne noget mere. Du tager det alt for useriøst!”

Ordene falder hårdt og kontant i en ny kampagnefilm fra Mødrehjælpen.

De er henvendt til en unge pige, der er på vej hjem fra fodboldtræning, og som seer tror man først, at det er en jævnaldrende – måske en klassekammerat eller en bror – der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Men stemmen viser sig overraskende at tilhøre pigens far. 

Kampagnen lanceres i dag, mandag den 13. september, i samarbejde med Splay One. Og budskabet er klart: Forældre kan også mobbe. Og denne form for mobning kan være decideret psykisk vold.

Genkendelige billeder

Trine Schaldemose, der er vicedirektør i Mødrehjælpen, siger i en mailkommentar til Markedsføring, at kampagnen skal give børnene og de unge ”et sprog for den psykiske vold.”

Og vise dem, at de ikke er alene.

”’Jeg troede det var normalt. Jeg havde jo aldrig prøvet andet’. Sådan sagde en pige fra Mødrehjælpens voldsindsats til mig inden sommer. Alt for mange børn har svært ved at gennemskue, hvad psykisk vold er, fordi det ikke giver synlige blå mærker. Men forskning viser, at psykisk vold er mindst lige så skadeligt som fysisk vold. Derfor er det så vigtigt med denne kampagne, der kan gøre børn klogere på psykisk vold.”

Trine Schaldemose oplyser, at organisationens ekspertpanel af børn, der lever med vold, har været med til at rette manuskript og give input.

”Og de oplever for eksempel, at oversættelsen i filmene fra mobning, som de ved er forkert, til psykisk vold, pludselig giver genkendelige billeder på, hvad psykisk vold er,” siger hun. 

Velkendte mobbesituationer

Kampagnen består blandt andet af to nye kortfilm, der er udviklet og produceret af Splay One.

Senior Creative Julie Herskin har skrevet og instrueret filmene og været på kampagnen fra start til slut, og hun siger om det filmiske og kreative greb: 

Artiklen fortsætter under billedet.

Forældre kan også moppe. Scene fra ny kampagnefilm fra Mødrehjælpen. Foto: PR.

”For os var den store udfordring at skulle forklare psykisk vold til børn. Hvis man er 11 år, er ens verden jo meget afgrænset og man forstår ikke nødvendigvis, hvornår ens forældre går over grænsen. For at målgruppen derfor ikke afskriver historien og tænker, ’den her film handler ikke om mig’, valgte vi at bruge velkendte mobbesituationer mellem to jævnaldrende som indgangsvinklen. Og først til sidst afslører vi, at mobberen faktisk er mor/far til offeret.”

Grebet skal hjælpe de unge med at forstå, hvad psykisk vold er. Og for at nå målgruppen har man desuden delt den i to.

”Vi har opdelt målgruppen, så én film er mere relevant for 11-13-årige, og den anden er til dem på 14-16. Kortfilmene udkommer på YouTube, hvor vi ved, målgruppen er, og derudover kører vi også på TikTok for at være sikre på, vi når så mange børn og unge som muligt,” siger Julie Herskin.

Skuespillerne i filmene er kendte fra DR Ultra, der Mødrehjælpen har et samarbejde med mediet. Derudover går Mødrehjælpen i forbindelse med kampagnen også ind i et samarbejde med projektet ErDuOkay.dk.

Se en af de to nye film her. Julie Herskin har instrueret, fotograf er Erik Bay Michelsen, og Benjamin Giese Binzer er instruktørassistent og klipper.

Bliv klogere på TikTok på Social Media Manageren '21

Læs mere