Dansk Folkeparti vil helst ramme Facebook-brugere uden for Hovedstaden. Socialdemokratiet laver annoncer, hvor de vil undgå at ramme brugere, der er vilde med DR2 eller P1. Og Enhedslisten og Radikale Venstre vil særligt gerne have fat i borgerne i storbyerne.

Det viser helt nye data, Facebook har offentliggjort om, hvordan danske partier og politikere målretter deres annoncer på Facebook. Tallene viser eksempelvis, at Dansk Folkeparti udelukker brugere fra København fra 42 procent af deres annoncer.

Og selvom der endnu mangler data fra flere partier, fordi de stadig er på sommerferie, så er det værd at bide mærke i lyder det fra Valdemar Osted, der arbejder med politiske kampagner for bureauet Common Consultancy, der har SF som kunde, og har hjemmesiden politiskannoncering.dk.

”Det er data, der ellers før har været hemmelige. Det er rigtigt interessant at se, hvilke typer målretning, partierne og politikerne bruger,” siger han.

”Vi får et indblik i partiernes kampagnemaskiner, vi ikke har haft før. Vi kan se, hvem der målretter til bestemt typer mennesker, især på specifikke områder, alder eller køn.”

Blik ind i maskinrummet

Ifølge Valdemar Osted er målretningen interessant for politikerne, fordi det kan gøre deres Facebook-annoncering mere effektiv og i sidste ende være med til at flytte vælgere.

”For det første vil politikerne gerne undgå at ramme vælgere, der helt sikkert ikke vil stemme på dem. Derfor vil de gerne målrette deres annoncering mod en større andel af deres egne potentielle vælgere. Og der er en reel mulighed for, at det værktøj faktisk kan flytte vælgere,” siger han.

Valdemar Osted bider først og fremmest mærke i, at politikere går stor brug af at målrette Facebook-annoncer geografisk, så de rammer vælgere i de valgkredse, hvor de er opstillet.

”Overordnet set er de dygtige politikere på tværs af partier gode til at målrette mod deres egen storkredse. Det er der, hvor folk faktisk kan stemme på dem,” siger han.

”Og så kan vi se, at Enhedslisten og Radikale Venstre overordnet set har et særligt fokus på vælgere i storbyer.”

Omvendt ser det ud med Dansk Folkeparti, siger han.

”Dansk Folkeparti udelukker i cirka 40 procent af deres Facebook-annoncer brugere, der bor i København. Det er lidt sjovt, fordi Inger Støjberg lige nu er den store skygge henover Dansk Folkeparti, og de har nok konkluderet, at de gerne vil stå stærkere andre steder end i København, fordi de kan blive presset af Inger Støjberg,” siger Valdemar Osted.

Socialdemokratiet vil undgå P1 og DR

Derudover popper der en masse mere kuriøse eksempler op i Facebooks data. Eksempelvis er der annoncer, hvor Socialdemokratiet vil undgå at ramme brugere, der er interesserede i P1, DR2 og kunstmuseet Louisiana.

Og Dansk Folkeparti er eksempelvis i visse tilfælde interesseret i at ramme brugere, der har interesser som vægtløftning, træning eller dyrevelfærd.

Men det er der intet underligt i, siger Valdemar Osted, selvom det kan se sjovt ud.

”Grundlæggende opretter partierne forskellige målgrupper, som de kan målrette annoncer imod. Og det grundlæggende formål er, at det er forskellige målgrupper, der ikke skal overlappe,” siger han.

”Så man skal holde tungen lige i munden. For når der er 40 forskellige eksempler på ting, de målretter mod, vil der nok altid være tre, der ser sjov ud. Men i Socialdemokratiets tilfælde er det kun nogle få annoncer, hvor de er udelukket. Og det er muligt, de alligevel rammer folk med de interesser i en anden målgruppe,” siger han.

Grundlæggende er Valdemar Osted meget spændt på at se, hvordan partierne og politikerne kommer til at bruge Facebook-målretning i det Folketingsvalg, der er er lige rundt om hjørnet.

”Det kan godt være, at der under valget kommer til at være så meget data, at det bliver lidt uoverskueligt. Men det vil give en klar indikation af, hvem partierne gerne vil ramme på lokation, alder og køn – og dermed kan vi se, hvem partierne gerne vil flytte med deres annoncering, ”siger Valdemar Osted.