En ny kampagne fra DOT (Din offentlige Transport), der et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet, skal få flere danskere til at vælge offentlig transport.

Det oplyser bureauet Advice i en mail til Markedsføring.

I mailen peger DOT og Advice på, at ”flere fremskrivninger viser, at den øgede urbanisering vil skabe et øget behov for mobilisering og lægge større pres på trafikken inden for de næste fem år.”

Derfor er det afgørende, hedder det videre, ”at få flere danskere til at bruge offentlig transport, som kan mindske trængslen i bymiljøet og CO2-udledningen ved at få flere biler væk fra vejene.”

Og ifølge Signe Helbæk, Senior Brand Manager hos DSB, der repræsenterer DOT sammen med Movia og Metroselskabet, er den nye brandingkampagne ”starten på en større fortælling, der skal styrke fællesskabsfølelsen mellem de danskere, der hver dag tager bus, tog og metro.”

Vil fortælle den positive side af historien

Kampagnen, der kører på web-tv, sociale medier og i biograferne, kommer blandt andet med et nyt brand promise, ’Vi flytter os sammen’.

Artiklen fortsætter under billedet.

Et regnvådt barn vinker til bus-passageren, der sidder lunt og tørt indenfor. Foto: Fra ny DOT-kampagnefilm.

Det skal forstås i dobbelt betydning, oplyser bureauet: ”Når vi kører med offentlig transport, flytter vi os sammen. Både bogstaveligt, når vi skal fra A til B, men også som samfund.”

Men at flytte flere danskere over i offentlig transport kræver først og fremmest, at offentlig transport får et bedre ry, erkender parterne. 

”Kollektiv trafik er ofte blevet fortalt med en passiv fortælleform, hvor den store samtale har været, at det er dyrt, og man kommer for sent,” siger Mark Mikael Müller, kreativ direktør hos Advice, i mailen og tilføjer:

Om samarbejdet

  • Advice vandt DOT-kontrakten i offentligt udbud i maj 2021
  • Rammebudgettet er på 24 millioner kroner
  • Kontrakten løber i første omgang to år, men er tildelt med mulighed for forlængelse på yderligere to år
  • Budgettet dækker hele den potentielle periode på fire år.

Kilde: DOT og TED.europa.eu

”Men vi vil rigtig gerne fortælle den positive side af historien, som viser de mange fordele, der er, og som samtidig taler til det fællesskab, som den offentlige transport skaber.” 

“En længere indsats”

Om kampagnes KPI’er skriver parterne i mailen, at der er tale om begyndelsen på en længere indsats, som skal ’rebrande’ offentlig transport. 

”Målsætningen med denne er at skabe en forståelse for, at man vælger fællesskabet, når man vælger offentlig transport.”

Mere konkret handler det for den aktuelle brandkampagne om kendskab og image.

  • Uhjulpet kendskab skal løftes fra nuværende (og siden maj 2021 let faldende) 27 procent til 32 procent.
  • Hjulpet kendskab skal løftes fra nuværende (og siden november 2020 stigende) 88 procent til 92-94 procent.
  • Og endelig er image-KPI for brandkampagnen et løft på image-scoren til 6.9-7.0 – fra nuværende 6.6.

Se den nye kampagnefilm herunder. Simon Bonde har instrueret og Jonathan Mose er fotograf.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger