OMD og Carat synes år efter år urørlige på første- og andenpladsen blandt mediebureauerne i MyImage. Men i år er det MediaCom, der træder ind på tredjepladsen. 

Eller rettere træder ind igen, for GroupM’s ældste bureau var også nummer tre i analysen i både 2018 og 2019, så efter et relativt markant dyk ned i midten af feltet i 2020 er man altså vendt tilbage med fordums styrke.

Bureauet har gennem det seneste år især gjort sig bemærket med et interessant direktørskifte, idet den tidligere CCO hos Hjaltelin Stahl, Jesper Jørgensen, i maj satte sig i MediaComs CEO-stol.

Siden har han meldt ud om ny strategi og øget digitalt fokus og i øvrigt foretaget en stribe nyansættelser: 

– Det er uden tvivl blevet bemærket – også på annoncørsiden, siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der står bag MyImage.

Mogens Østergaard, adm. direktør, MyImage. Foto: PR.

Også på pitch-fronten har MediaCom haft medvind og landet stribevis af nye kunder: Herunder bl.a. Quooker, Skousen, Tretti og Hasbroe.

Hvortil kommer, at man tidligere i år også på globalt plan vandt Circle K’s mediebudget. 

Stabilt felt

I MyImage 2021 bedømmer annoncørerne 13 mediebureauer, og ganske som Carat og OMD siden 2009 på skift har nappet topplaceringen i kategorien, så er der også i resten af feltet nogenlunde stabile forhold.

Kun Vizeum, der i slutningen af 2020 blev fusioneret ind i Dentsu X, rumsterer – sammen med Omnicoms PHD og GroupM’s Wavemaker – lidt med placeringerne i midten af feltet. 

Om MyImage

MyImage er gennemført af MyResearch for 13. år i træk.

936 marketingansvarlige har denne gang gennemført undersøgelsen – en vækst på 8,5 procent sammenlignet med 2020-målingen.

I 2021-analysen bedømmer annoncørerne i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.

Analysen indeholder Brand Strength og Brand Position.

Under Brand Strength svarer respondenterne på, hvor godt de kender et bureau. Herefter tages stilling til, om det er bureau, de ville invitere til pitch, og momentum hvor svarene korrigeres for andelen af egne kunder.

Under Brand Position vurderer respondenterne bureauerne på 9 udvalgte kvalitative parametre.

Der udregnes en score for både Brand Strength og Brand Position og disse ligger til grund for den samlede Brand Power-score.

Du kan læse mere om analysen her.

Wavemaker, der er resultatet af Group M’s internationale beslutning om at fusionere de to mediabureau-brands MEC og Maxus, rykkede i 2019 overraskende ind på fjerdepladsen.

Overraskende, fordi netop nye navne som følge af fusioner ofte betyder tab på imagekontoen.

Men i 2020 faldt Wavemaker lidt tilbage igen i den samlede stilling, og ligger i år også i den nederste halvdel af feltet som nummer syv. 

Til gengæld ryger bureauet helt til tops på Brand Position – den del af MyImage, der bygger på annoncørernes udsagn på en række kvalitative parametre.

Nyt bureau slet ikke med

I den lave ende blandt mediebureauerne ligger i år GroupM’s bureaubrand m/SIX, der som nummer 12 fastholder sin bundplacering, IUM, der fastholder sin 11. plads – og endelig Havas, der igen i år er nummer 10.

– Havas markerede sig ellers sidste år med fremgang på både Brand Strength og Brand Position, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

– Bl.a. rykkede man på de kvalitative parametre ”Gode til at skabe resultater” og ”Strategisk stærke” op fra to 11-pladser til henholdsvis nummer tre og nummer to. Men i år falder bureauet tilbage igen. 

Mediebureauet Hearts & Science er med i analysen, men får ingen placering?

– Nej, det gør de ikke. Deres top-3 kendskab (kender indgående, godt og lidt til) er for lavt, så stikprøven bliver for lille til at de indgår i vores Brand Power-model, siger Mogens Østergaard, og tilføjer: 

– Jeg regner med, at tiden arbejder for Hearts & Science, og at de næste år vil figurere på lige fod med de andre mediabureauer

Topresultater fra MyImage 2021 for digitale bureauer (Parentes er placering sidste år)

Top 5 – Mediebureauer, samlet Brand Power

1. OMD (1)
2. Carat (2)
3. MediaCom (6)
4. Orchestra (4) 
5. Dentsu X (3)

Top 5 – Mediebureauer – Brand Strength

1. Carat (2)
2. OMD (1)
3. Dentsu X (3)
4. MediaCom (5)
5. Orchestra (4)

Top 5 – Mediebureauer – Brand Position

1. Wavemaker (3) 
2. Vizeum (7)
3. OMD (1)
4. Orchestra (2)
5. PHD (6)