Kunderne skal kende vores brands. Vi skal kunne få nye kunder i butikken. Og så skal vi have langt bedre styr på vores data i kunderejsen.
Det er tre af de allervigtigste ting for succesfuld marketing i 2022 ifølge 2.000 deltagere i en ny, global marketingrapport fra analyseinstituttet Nielsen.
Vi giver dig her overblikket over de vigtigste take-aways fra rapporten, som du også kan læse her.
#1 Brand awareness er vigtigst
”Det har aldrig været vigtigere at drive brand awareness”. Sådan lyder hovedkonklusionen i analysen fra Nielsen.
I analysen udpeger de marketingprofessionelle “brand awareness” som deres allervigtigste mål. Dernæst følger “at skaffe kunder” og “at fastholde kunder”.
Ifølge rapporten skal professionelle marketeers, fordi der kommer færre og færre kunder ned i butikkerne, satse stort på digital marketing for at opnå deres mål. Men, skriver Nielsen:
”Du skal få din marketingstrategi og -taktik på linje med KPI’er, som du kan nå med de greb, du allerede har. Da de sidste par år været en rutjsebane, er det naturligt, at marketeers gerne vil lægge deres penge på kanaler og i taktikker, der giver ROI med det samme. Men når marketeers er tiltagende mere interesserede I at drive brand awareness, kræver det andre kanaler, strategier og KPI’er.”
#2 Vælg data, du kan stole på
Ifølge rapporten oplever marketeers globalt, at data i kunderejsen er en stor udfordring.
Ikke nok med, at der er færre tilgængelige data, så betyder de mange punkter på en kunderejse i dag også, at data kan blive fragmenterede og lide af at være lukket inde i siloer. Derfor har marketing et akut behov for at se bredere på data, lyder det.
”Fra et marketingperspektiv har teknologi til at engagere sig med, måle og optimere ROI aldrig været mere udbredt. Men marketeers skal i stigende grad fokusere på et holistisk syn på kunderne,” lyder det.
Undersøgelsen viser også, at marketing bedst måler ROI på sociale medier. Det angiver 64 procent af deltagerne. Dårligst er podcast, hvor 44 procent angiver, at de kan måle ROI.
”At have indsigt i kunden er den bedste måde at forblive agil. Du skal investere i troværdige og robuste datakilder. Det vil være penge godt givet ud,” lyder det i analysen.
#3 Du skal blive helt skarp på din datastrategi
”Data har aldrig været vigtigere for brands og marketeers,” lyder den tredje hovedkonklusion i rapporten.
Men marketing har ifølge rapporten i dag så mange KPI’er – selv for en enkelt kampagne – at det kan være svært at ramme alle mål.
Derfor er rådet, at marketingprofessionelle skal være langt skarpere på klare, datadrevne strategier. Det er nemlig centralt for især at kunne lave stærk, målrettet marketing, lyder det fra respondenterne i undersøgelsen.
”Det voksende udbud af touchpoints på kunderejsen forstærker behovet for at forstå kundens adfærd for marketeers. At investere i højkvalitets data vil hjælpe marketeers til at følge med forbrugerne.”
#4 Purpose kan flytte ROI
Den sidste konklusion i rapporten er, at purpose er en stærk driver for at få kunder i butikken.
Ifølge analysen vælger eksempelvis over halvdelen af amerikanske forbrugere at købe fra brands, der støtter sager, som forbrugerne går op i.
”Du skal være det brand, som forbrugerne gerne vil købe fra. Valgmuligheder, fragmentering og tilgængelighed betyder, at alle brands kæmper på lige vilkår. Når marketeers kan ramme det, som forbrugerne ser efter i brands, kan de skabe mere meningsfulde, langvarige forhold med forbrugerne.”