Vi lever i en verden, hvor vi konstant skifter mellem fysiske og digitale kanaler, hvor vi vil have skræddersyet brugeroplevelsen, men samtidig er enormt påpasselige med vores data. Og kunderne er tiltrukket af mere end bare pris og kvalitet, nu skal brands også stå for noget. 

De skal have purpose. Det er nogle af strømninger, der ifølge Deloittes nye globale rapport om marketingtrends kommer til at have enorm betydning for, hvordan morgendagens marketing ser ud. 

Hvordan kan brands så trives og vokse i sådan en fremtid? Svaret er, siger Deloitte, en holistisk nytænkning af, hvordan virksomheder engagerer sig med kunderne.

Til den ene del af rapporten spurgte Deloitte 1.099 ledere fra globale virksomheder fordelt på otte lande. 50 procent af de adspurgte arbejdede som CMO’er. Derudover snakkede de med 11.500 forbrugere på 18 år eller ændre. Forbrugerne fordelte sig på 19 lande.

Du kan læse hele rapporten her. Og så har vi samlet overblikket over de syv trends til dig herunder, hvis du ikke har tid til at kværne dig igennem de mange sider.

  1. Purpose bliver en konkurrencefaktor

Den første trend handler om det, de fleste i branchen snakker om: Purpose. Selvom pris og kvalitet stadig rangerede i top tre over købskriterier hos de 11.500 adspurgte forbrugere, så viste undersøgelsen, at en tredjedel i aldersgruppen på 25 år eller ældre så bæredygtighed som et topkriterie, når de valgte produkter til personlig pleje.

Pris og kvalitet er stadig vigtige faktorer, men de bliver taget for givet, og i fremtiden bliver purpose en konkurrencefaktor.

  1. Autentisk, inkluderende marketing vinder fremtidens kunder

Virksomheder skal vinde fremtidige forbrugere gennem diversitet og inklusion. Autentisk, inkluderende marketing bliver bemærket hos forbrugerne. Særligt den yngre generation. 57 procent af de adspurgte forbrugere var mere loyale over for brands, der forpligter sig til at adressere sociale uligheder.

På ledersiden fandt Deloitte, at de mest mest voksende brand inkorporerede inklusion og diversitet i deres KPI’er på en måde, som de dårligt voksende ikke gjorde. Samtidig gav de også en fordel i blandt andet at anskaffe og holde på talent.

  1. Kombiner kreative kræfter med techtalenter

I takt med, at big data blev et buzzword og AI allemandseje, ændrede kravene til marketingafdelingerne sig også. Undersøgelsens CMO’er blev bedt om at identificere færdighederne hos deres bedste medarbejdere.

Analytisk ekspertise slog kreativitet på næsten alle parametre. Men det betyder ikke, at den kreative afdeling skal på porten – i stedet skal de to verdener kombineres.

Hvis big data og AI skal lykkes i din virksomhed, handler det om at samarbejde. 

  1. Vend dig til en verden uden cookies

Cookies er på vej ud, og pendulet svinger mod øget digitalt privatliv.

Udfasningen af tredjeparts-cookies kan gøre det svære at engagere med forbrugerne. Derfor gælder det om at være omstillingsparate. Datalandskabet udvikler sig, og de virksomheder i Deloittes undersøgelse, der klarer sig bedst, er allerede på forkant med at udvikle en first-party datastrategi.

Her gælder det blandt andet om at kortlægge din afhængighed af tredjeparts cookies og trykke på dataens reset-knap. 

  1. Design en first-party datastrategi

Dataens balance mellem at være hjælpsom og problematisk er hårfin.

I fremtiden skal du være opmærksom på, hvilke data du indsamler og hvordan. Det kan både bygge og ødelægge tilliden fra forbrugeren. Eksempelvis fandt størstedelen af de adspurgte forbrugere tilbudsalarmer for nyttige. I den anden ende reagerede de negativt, når det virkede til, at deres enhed lyttede til dem.

  1. Byg dynamiske hybridoplevelser, der møder kunderne fysisk og digitalt

75 procent af de adspurgte ledere svarede, at de over de næste 12 måneder vil investere mere i at tilbyde en hybrid mellem fysisk og digital oplevelse til forbrugerne. Det gør de for at få dem til at føle sig mere forbundet til brandet og øge personaliseringen af produktet.

  1. Integrer kunstig intelligens

Kunstig intelligens er ikke svaret på alt og kan ikke stå alene. I stedet skal det bruges til at designe en dynamisk kundeoplevelse, så kunderne kan få den assistance og information de skal bruge; hvornår, hvor og hvordan de vil.

På den måde kan kunstig intelligens ifølge rapporten blive en drivkraft i fremtidens marketing.