80 procent stoler ikke på anbefalinger fra influenter. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse lavet af analysteinstituttet Advanis lavet for virksomheden Sitecore.
I undersøgelsen lyder det ligeledes fra 81 procent af respondenterne, at influenter er forfængelige og irriterende. Og det er ikke så opløftende, hvis man smider en masse annonckroner efter influenterne.
Sitecore, der leverer CMS-løsninger og virksomhedsportaler, har lavet undersøgelsen som et tilløb til juletiden for at undersøge danskernes shoppingvaner i den forbindelse.
Størst effekt hos unge
Men der er også lidt godt nyt for influenterne. Fire ud af 10 unge i undersøgelsen angiver nemlig, at influenter vil have en betydning for deres shoppingvaner frem mod jul.
Undersøgelsen blev gennemført mellem den 12. og 27. juli, hvor Advanis spurgte 1000 danskere, der blev rekrutteret gennem et onlinepanel. Svarene er vægtet for at reflektere den generelle befolkning.
24 procent af de adspurgte var i aldersgruppen 18 til 34, mens 44 procent var 55 år eller ældre.
En rapport fra Foreningen for Dansk Internethandel fra 2020 viste, at aldersgruppen 18 til 29 år udgør halvdelen af dem, der følger influenter, som arbejder med branding eller salgsformål på sine platforme.