Dagligvarekæden Rema 1000 indtager for andet år i træk topplaceringen som Danmarks mest bæredygtige brand.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra SB Insight, der står bag den årlige Sustainable Brand Index-måling.
Undersøgelsen tager årligt temperaturen på, hvor bæredygtige de danske forbrugere opfatter forskellige brands, og Rema 1000 distancerer altså igen i år konkurrenten Coop, som ellers i både 2018, 2019 og 2020 sad på førstepladsen i målingen.
Lego klatrer forbi Aarstiderne og op på andenpladsen, Thiese Mejeri indtager tredjepladsen og Coop må som sidste år tage til takke med fjerdepladsen.
Sustainable Brand Index 2022 – Top 10
1 REMA 1000
2 Lego
3 Thise Mejeri
4 Coop
5 Aarstiderne
6 IKEA
7 Friland
8 Irma
9 Urtekram
10 Tesla
Kilde: SB Insight
”At Rema 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed,” siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index i meddelelsen og tilføjer:
”Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild.”
Bakkes op af andre målinger
Rema 1000’s topplacering i Sustainable Brand Index 2022 kommer i kølvandet af, at kæden har placeret sig i toppen af flere andre brandmålinger de senere år
2020 vippede man eksempelvis Lego af tronen i YouGovs Brandindex, der måler brandstyrke, og i 2021-udgaven af samme måling holder Rema 1000 fast i topplaceringen.
Selv fremhæver Rema 1000 ifølge pressemeddelelsen, at kilden til succes i Sustainable Brand Index skal findes i nogle af de initiativer, kæden har sat i gang.
" Kunden er vores øverste chef og årsagen til, at vi er her.Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000
Blandt andet fremhæves det, at Rema 1000 det seneste år er stoppet med at flyve varer hjem til butikkerne, har etableret solcelleanlæg på taget af deres lager, indgået partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden, samt stoppet salget af hurtigt voksende kyllinger.
Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, siger i pressemeddelelsen om kåringen:
De fem største opture
(Antal pladser pågældende virksomheder er steget i Sustainable Brand Index)
Scandlines: +93
Sparekassen Kronjylland: +69
Joe & the Juice: +64
Sparekassen Sjælland-Fyn +63
By Malene Birger +61
Kilde: SB Insight
”Vi vil gerne sige tusind tak til vores kunder for kåringen og for at bakke os op og engagere sig i de initiativer, vi søsætter. Kunden er vores øverste chef og årsagen til, at vi er her. Derudover er det fantastisk at se, hvordan Rema-købmændene gør en kæmpe forskel i deres lokalområder.”
Nemlig.com rutsjer ned
Sustainable Brand Index 2022 offentliggør også kategorivindere, og her finder man i sagens natur en del af de brands, der ligger på Top 10.
Men også brands som Rynkeby, SAS, Hummel, Middelfart Sparekasse, Ecco og Metroen markerer sig som kategorivindere.
De fem største nedture
(Antal pladser pågældende virksomheder er faldet i Sustainable Brand Index)
Nemlig.com: -113
Haribo: -87
Amo: -78
Zleep Hotels: -77
Stena Line: -74
Kilde: SB Insight
Årets største højdespringer er Scandlines, der klatrer 93 pladser op ad rangstigen, mens nemlig.com må sluge en rutsjetur 113 pladser den anden vej sammenlignet med sidste års undersøgelse.
Sammenlignet med sidste år er to brands røget ud af top 10: Superbrugsen og Arla.
Sustainable Brand Index er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013.
I 2022-undersøgelsen blev et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet mellem december 2021 og februar 2022.
I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.