Hvor stor er tilliden til de danske fødevarebrands? Kan de overbevise danskerne om, at de skal spise mere bæredygtigt? Og hvordan står du som fødevarebrand i forhold til dine konkurrenter?

Det er nogle af de spørgsmål, som et helt nyt værktøj rettet til marketeers i fødevarebranchen, TrustTracker, skal kunne svare på.

Benjamon Heco står i spidsen for at lancere TrustTracker. Den er ejet af EIT Food, der er støttet af EU og lavet af marketingforskere fra Aarhus Universitet, University of Reading, KU Lueven, Warszawa Universitet og EUFIC. TrustTracker er baseret på data, der er blevet indsamlet fra mere end 20.000 forbrugere i 18 europæiske lande.

Ifølge Benjamin Heco gør TrustTracker en abstrakt ting som forbrugernes tillid ”kvantificerbar” og giver mulighed for at benchmarke tillid på tværs af forskellige typer fødevarebrands og kundegrupper.

”Det er sat i en matematisk model, hvor vi kan se, at øger du tilliden med eksempelvis 10 procent hos forbrugerne baseret på de tre metrikker, vi måler på, så øges din loyalitet også med en vis procentsats. Samtidig kan vi også i modellen segmentere på eksempelvis foodies, moderne, konservative og uinolverede forbrugere. Så brands kan også måle, hvordan de klarer sig på segmenter og bedre styrke deres brand her,” siger Benjamin Heco.

Tre vigtige parametre

TrustTrackeren er netop blevet lanceret. Og ifølge Benjamin Heco skal det være et værktøj, som kan styrke marketeers arbejde med strategisk at styrke kundetilliden på flere parametre.

”Vi måler, hvor høj loyaliteten kommer til at være på de brands, og hvordan de scorer på tre parametre: Competence, Care og Openness,” siger han.

”Care er, hvor omsorgsfuld du er over for dine omgivelser og det samfund, du er i, som virksomhed. Hvor meget du bidrager med noget, der ikke kun er godt for dig selv. Comptence er, hvor dygtig du faktisk er, og hvor god kvaliteten af dine produkter er. Og openness er åbenhed. Fortæller du også om, hvor meget CO2, du udleder i din produktion, og inviterer du folk inden for på dine fabrikker og tør fortælle om både styrker og svagheder. Mange virksomheder vil helst ikke åbne for meget for det negative,” siger Benjamin Heco.

Ifølge Benjamin Heco betyder det både, at et brand som Kims eksempelvis kan sammenligne sig med, hvordan det benchmarker på tillid i forhold til direkte konkurrenter som Lays og Taffel. Men det giver også bredere mulighed for at se, hvilke andre fødevarebrands, der klarer sig stærkt – og lade sig inspirere af dem.

”I stedet for at kopiere de primære konkurrenter og udhule egen kategori med kampagner og lavere priser, så kan vi med TrustTracker finde inspiration på tværs af kategorier og vide, hvem der gør det godt,” lyder det i en opfølgende mail fra Benjamin Heco.

Tilliden er høj

Med TrustTracker vil de 50 største fødevarebrands i Danmark også senere på året blive rangeret efter, hvem der har størst tillid hos forbrugerne. Men indtil videre har de danske fødevarebrands generelt høj tillid, lyder det fra Benjamin Heco.

”Vi kan se, at tilliden er høj i Danmark i forhold til andre lande. Tilliden til fødevareproducenter, detailhandel og også til myndighederne er større end det europæiske gennemsnit. Og når vi måler, kan vi også se, hvor der er potentiale til at gøre det bedre.”

Hvad er et godt råd til, hvad man kan gøre bedre som fødevarebrand?

”Det, vi kan se, er, at åbenhed har stor påvirkning på tilliden. Vi har kørt pilottests på to store, danske brands, og de scorer meget højt på kompetence, men lavere på åbenhed. Det forventer vi at se bredt, og et godt råd ville derfor være, at de skal fokusere mere på åbenhed i deres kommunikation og pr-arbejde. De skal turde fortælle åbent om deres virksomhed.”