Siden 12. oktober har Dentsu Aegis Network i Danmark gået under navnet dentsu Denmark.

Bag navneskiftet ligger en ny strategi, der skal gøre den japansk-ejede gruppes tre forretningsben – Media, Creative og Customer Experience – mere tydelige. For nuværende og kommende kunder. 

– Hvis du går ind i et supermarked, hvor der ikke er en klar skiltning eller nogle logiske veje at gå, så kan du have et nok så godt sortiment, men hvis ikke kunderne kan finde rundt, så er det ligegyldigt, siger Ulrik Petersen, der er gruppens CEO i Danmark.

I et større interview, der bringes i novemberudgaven af Markedsføring, siger han videre:  

– Når vi kigger indad, så må vi erkende, at vores struktur var blevet for kompleks, siger Ulrik Petersen, der oplyser, at strategi-ændringen ikke har noget med transparens-debatten at gøre.

Hvad handler det så om?

– Det handler om at få tydeliggjort, hvad vi har hylderne. 

" Når vi præsenterer os, så vil vi sige, at vi arbejder for dentsu hos Carat.
Ulrik Petersen, CEO, dentsu Denmark

Fordi konkurrence-situationen er ændret?

– Vi oplever en øget konkurrence fra konsulenthusene, når det handler om digital transformation og CX, e-commerce eller strukturering af data. Men vi har stadig en unik value proposition, fordi vi kan rådgive kunderne om digital transformation og brugen af deres egne og købte medier, siger Ulrik Petersen.

Konsulenthusene arbejder under ét brand. Hos dentsu er der mange. Ligger der ikke noget ulogisk i, at man bevarer de forskellige brands? 

– Det er en god pointe. Der er en klar forenkling i, at vi nu hedder dentsu. Man vil også komme til at se en forenkling i forhold til de brands, som vi har i dag. Man vil også kunne notere, at alle vores brands får dentsus label, så der bliver et meget stærkere link til gruppen. Og når vi præsenterer os, så vil vi sige, at vi arbejder for dentsu hos Carat. Så der ligger helt klart en opgave i at få skabt noget mere værdi og en stærke positionering i forhold til dentsu, siger Ulrik Petersen.

Artiklen fortsætter under billedet…

Ulrik Petersen, CEO, dentsu Denmark. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Så om 10 år hedder alt dentsu?

– Det er svært at spå om. Men hvis en af vores kunder stod og skulle forenkle på samme måde, så ville vi lave en analyse, der viste, hvornår det ene navn opvejede det andet. Hvornår man når dertil, afhænger blandt andet af, hvor dygtig man er til at skabe en intern struktur, stolthed og forankring – og hvordan man bliver opfattet i markedet, siger Ulrik Petersen.

Den danske dentsu-chef oplyser, at hvis gruppen med den nye strategi i hånden kan vokse mellem tre og fem procent på bunden i 2021, så er man godt tilfreds.

“Fornuftigt” resultat i vente

Dentsu og Isobar

Kort om Dentsu

Nettoomsætning: 1,6 mia. kr.

Årets resultat: 34,8 mio. kr.

Overskudsgrad: 0,8 pct.

Kort om Isobar

Nettoomsætning: 247,4 mio. kr.

Årets resultat: 41,1 mio. kr.

Overskudsgrad: 21,6 pct.

Kilder: Regnskaberne for 2019.

I juni gjorde han status over de første måneder med corona, hvor han forklarede, at ”april var skræmmende, maj var ikke så god, men juni var OK.” 

Siden har ”trendlinen” gået i retning af indeks 100, oplyser han, der dog ikke tør spå konkret om, hvordan året lander.

Og lige nu holder han – ligesom mange andre – vejret og håber, at den seneste coronaudvikling ikke gør større skade, end han regner med.

Ifølge den seneste prognose fra det svenske Instituttet för Reklame- og Mediestatistik (IRM) vil investeringerne på det danske reklamemarked falde med otte procent i 2020, så det lander på 12,9 milliarder kroner. Det er det største fald siden finanskrisen. 

– Men vi kommer til at lave et fornuftigt resultat i år, siger Ulrik Petersen.

Dentsu, der rummer brands som Carat, Vizeum, iProspect, Posterscope, MKTG, DDS og Isobar, beskæftiger godt 550 mennesker i Danmark.